با اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی

پیام 9 دی‌، ایستادگی ملت ‌مقابل استکبار است‌

اسماعیل کوثری، نماینده تهران و یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم‌اکنون عضوی از کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس هشتم است. این نماینده مجلس که در جبهه متحد اصولگرایان، ریاست کمیسیون اقشار را به عهده دارد، به هرچه بیشتر شدن انسجام در انتخابات مجلس نهم می‌اندیشد. کوثری عضوی از جبهه پایداری انقلاب اسلامی است؛ جبهه‌ای که به علت موارد اختلافی نتوانسته است هنوز با جبهه متحد به یک جمع‌بندی مشترک انتخاباتی برسد. کوثری در مصاحبه با «جام‌جم» به سوالات ما درخصوص حماسه 9 دی‌، مباحث مربوط به آمریکا و تحریم‌ها و انتخابات پیش روی مجلس پاسخ داد که حاصل آن را می‌خوانید.
کد خبر: ۴۴۸۳۶۹

در آستانه 9 دی‌‌ قرار داریم. نظر شما درباره بحثی که درباره این روز و تعلق آن به همه ملت ایران یا نقش بیشتر عده‌ای در آن مطرح است، چیست؟

9 دی88 صحنه‌ای از حضور مردم سراسر کشور بود که انزجار خود را نسبت به حمله عده معدودی در روز عاشورا به دسته‌ها و تکایا نشان دادند. همه می‌دانند مردم ایران شاید در مواردی با هم اختلاف سلیقه داشته باشند، اما در اصول با هم مشکل ندارند و روی عقاید خود استوار هستند.

بحث بی‌احترامی به امام حسین(ع) در روز عاشورا به صورت بسیار زشت و ناپسند باعث شد مردم ایران خشم انقلابی و مقدس خود را در 9 دی به نمایش بگذارند.

به هر حال‌ سال 88 انتخاباتی برگزار شد و مسائلی را در پی داشت، ‌اما این‌که عده‌ای بخواهند به مقدسات توهین کنند از حد تحمل مردم خارج بود.

در آستانه سالروز حماسه 9 دی، تعلق اصلی این روز را بیشتر به چه کسانی می‌دانید؟

این روز متعلق به همه مردم است. قطعا متعلق به ضدانقلاب و کسانی که در جهت براندازی بودند، نیست.

9 دی حرکتی بود که به استکبار جهانی پیام داد جمهوری اسلامی ایران متعلق به ملت است و مردم نیز برای حفظ نظام ایستاده‌اند. پیام این روز به دنیا این بود که مردم برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن حاضر هستند حتی جان خودشان را فدا کنند.

در تبیین علت بزرگداشت این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران چه می‌گویید؟

در این روز مردم با حرکتی خودجوش در صحنه حاضر شدند و بدون هیچ‌گونه تبلیغی از سوی مسوولان به میدان آمدند و از نظام خودشان دفاع کردند و این روز، ضمانتی برای تایید نظام از سوی ملت بود. مردم د ر 9 دی به خاطر صداقت و اخلاصی که داشتند به استکبار جهانی پیام دادند که برای حمایت از انقلاب حاضرند به خیابان بیایند و مجدد با نظام بیعت کنند.

آقای کوثری! در شرایط فعلی و بعد از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی شاهد دشمنی‌های جدید غرب علیه نظام هستیم، به طوری که سیل تحریم‌های جدید علیه کشورمان سرازیر شده و حتی در مواردی صحبت از اجرای گزینه نظامی به میان آمده است. تحلیل شما به عنوان یک فرمانده دوران دفاع مقدس از این تحولات چیست؟

جنگ از دیدگاه‌ انسان‌های دارای عقل سلیم چیز خوبی نیست. ما در جنگ عراق علیه ایران از کشورمان دفاع کردیم، چون ما نبودیم که جنگ را شروع کردیم و به کشوری تجاوز نکردیم. اما اگر کسانی بخواهند به نظام جمهوری اسلامی ایران زور بگویند باید بدانند ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد و محکم در مقابل تجاوز آنها مقاومت خواهیم کرد. همین الان هم در حال دفاع از کشورمان در مقابل توطئه‌ها در این 33 سال هستیم و دفاع از ارزش‌های الهی را که انقلاب اسلامی به ارمغان آورده است، وظیفه خود می‌دانیم.

اما غرب و دشمنان نظام، مقاومت مردم را نمی‌پذیرند و حتی از جمهوری اسلامی ایران انتقاد می‌کنند که چرا ما ملت‌های جهان را آگاه می‌کنیم. استکبار جهانی و صهیونیسم در ذهن‌شان خود را حاکم بر جهان می‌دانند که این فرضیه از طرف جمهوری اسلامی مردود است.

به هر حال تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافته است تا با فشار علیه کشورمان ما را از مواضع‌مان عقب برانند. آیا شرایط تازه‌ای ایجاد شده است؟

این وضع تنها مربوط به امروز نیست. ما از سال 1359 که آمریکایی‌ها با ایران قطع رابطه کردند و ما را در محاصره اقتصادی قرار دادند در حال مقابله با این دشمنی‌ها هستیم.

هر چقدر آمریکا ما را در محاصره و تحریم اقتصادی قرار داده ما بیشتر توانستیم رشد کنیم، چون در تنگنا قرار گرفتن باعث شد به فکر چاره بیفتیم.

پس تحریم‌های جدید علیه ایران بی‌فایده است؟

بله. اصلا تاثیری در ما نخواهد داشت. تحریم‌ها زمانی بر کشور ما اثرگذار بود که ما در حال جنگ با عراق بودیم، اما الان با اتکا به قدرت و توانمندی نیروها، به میزانی رشد کرده ایم که هیچ تحریمی بر ما اثر نخواهد گذاشت. ما براحتی می‌توانیم نفت خود را به کشورهای مستقلی که خواهان سوخت ما هستند بدهیم، بنابراین فکر تحریم نفت را هم کرده‌ایم.

اگر مجلس بحث کاهش رابطه با دولت انگلیس را مطرح کرده، از قبل فکر مباحث بعدی آن را کرد تا ضرری به کشور وارد نشود.در مورد تحریم‌ها هم شاهد هستیم که هنوز غرب به نتیجه نهایی نرسیده است و خودشان می‌دانند که این تهدیدات بیشتر از آن که ضرر برای ایران داشته باشد، آنها زیان خواهند دید.

الان وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا آنچنان شکننده است که نمی‌توانند خودشان را اداره کنند و جواب مردم‌شان را که در حال اعتراض هستند بدهند و همین امر آمریکا را بزرگ‌ترین بدهکار در نظام اقتصادی کرده به طوری که 15 هزار میلیارد دلار رقم بدهی این کشور است.

ما نمی‌خواهیم بگوییم در کشورمان همه چیز صد درصد رو به راه است و مشکلی نداریم، اما مشکلات ما به مراتب کمتر از نظام سرمایه‌داری غرب است.

در مباحثی که بعد از تحریم‌ها علیه ایران مطرح شد، برخی مسوولان و نمایندگان اعلام کردند با افزایش فشار بر کشور، ایران نیز از اهرم‌های خود علیه آنان استفاده خواهد کرد و حتی در اظهارنظرهای ما بحث بهره‌گیری از اهرم تنگه هرمز هم مطرح شد. اما وزیر نفت و سخنگوی وزارت خارجه استفاده از این اقدام را در دستور کار کشور ندانستند. نظر شما چیست؟

کسانی که بحث تنگه هرمز و بهره‌گیری از این اهرم را مطرح کردند تاکید داشتند در صورتی که دشمن بخواهد اقدامی بکند ما توانایی بستن این تنگه را داریم.

آقای وزیر نفت و سخنگوی وزارت خارجه هم اعلام کردند ما چنین تصمیمی نداریم و درست هم گفتند، اما اگر روزی برسد که ایران هم بخواهد دشمن را تحت فشار قرار دهد براحتی می‌تواند از ابزارهایش استفاده کند. لذا بحث این است که ما توانایی داریم هر روزی که بخواهیم از ابزارهایمان استفاده کنیم.

چندی قبل یک جاسوس سیا و قبل از آن یک هواپیمای پهپاد جاسوسی دولت آمریکا در خاک ایران شناسایی و به دام افتادند. این تعرض‌ها به کشور ما چه معنایی دارد؟

آمریکایی‌ها قبل از انقلاب، حضورشان در کشور ما بسیار پررنگ بود و کوچک‌ترین خبر و اطلاعاتی را در اختیار داشتند، اما بعد از انقلاب دستشان از کشور ما قطع شد و ماموریت خودشان را به سفارت انگلیس محول کردند و انگلیسی‌ها اطلاعات را به آمریکایی‌ها می‌دانند. در وضعیتی که انگلیس با اتفاقاتی که رخ داد از کشور خارج شده، آمریکا دیگر نمی‌تواند اخبار و اطلاعاتی را که خود و صهیونیست‌ها احتیاج دارند دریافت کند، بنابراین آمریکایی‌ها برای دستیابی به اطلاعات مجبور شده‌اند از شیوه‌های دیگری استفاده کنند و نیروی جاسوس به ایران بفرستند.

آمریکایی‌ها حتی یک هواپیمای رادار‌گریز را هم به کشورمان فرستادند که اخبار و اطلاعات را از مراکز حیاتی و حساس ما دریافت کند که این اقدامات از سوی دشمن اولین بار هم نیست که رخ می‌دهد چون ما قبلا توانستیم برخی هواپیماهای بدون سرنشین آنها را هم بگیریم، ولی چون این هواپیماها آنچنان پیشرفته نبود، ما زیاد به آن بها ندادیم و آن را رسانه‌ای نکردیم، ولی چون هواپیمای RQ170 یک هواپیما فوق مدرن آمریکایی‌هاست که روی آن مانور زیادی می‌کردند، آن را علنی کردیم.

درخصوص فردی هم که به عنوان جاسوس دستگیر شده مشخص شد وی عامل سیا بوده و در آمریکا آموزش دیده است و به دام افتادن او شکستی دیگر برای آمریکا در نبرد اطلاعاتی با ایران بود.

تمام اطلاعات ایران دارای سند و مدرک است و حتی می‌دانیم فرد جاسوس در کجا آموزش دیده و راهی ایران شده. اطلاعات ما بسیار زیاد است و برخی از آنها را هم نمی‌شود گفت.

در زمان جنگ هم دیدیم وقتی آمریکایی‌ها نتوانستند به نتیجه‌ای که می‌خواستند برسند، سریعا اعلام کردند نقشی در دفاع مقدس نداشته‌اند، اما ما تصاویری داریم که حضور آنها را در جنگ مشخص می‌کند که آمریکایی‌ها قبل از این که بخواهند جنگی شروع شود ملاقاتی با صدام حسین داشتند و به وی دستورات لازم را دادند.

بعد از تمامی اتفاقاتی که اخیرا افتاده، به نظر شما ایران برای دفاع از تمامیت ارضی خود باید چه دستور کار تازه‌ای را مد نظر قرار دهد؟

ما دستورات دفاعی خودمان را داریم و در همه امور به روز هستیم و این امر مربوط به حالا نیست و در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم وجود داشته است تا زمانی که به آن احتیاج است از آن بهره گرفته شود. لذا ما هیچ مشکلی در دفاع از حریم کشورمان نداریم و اگر دشمن بخواهد دست از پا درازتر کرده و اقدام عملی کند بداند حتما ما در جاهای دیگری و حتی خارج از کشور خودمان به آنها ضربه خواهیم زد.

در بهره‌گیری از ابعاد بین‌المللی چه می‌توانیم بکنیم؟

زمانی قوانین بین‌المللی برای همه قابل قبول است که برای همه یکسان عمل شود. ما در بحث هسته‌ای، بعد از بازرسی‌ها و داشتن دوربین در مراکز هسته‌ای کشورمان می‌بینیم که هنوز گزارش‌های دروغ ارائه می‌شود چون این مراکز تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

مراکز بین‌المللی مثل آژانس در قبال مسائل هسته‌ای آمریکا که کلاهک‌های زیاد اتمی دارد یا بحث اتمی رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند. بالاخره آژانس نباید در مورد این کشورها سکوت کند و وقتی این کار را می‌کند، ایران هم در محدوده خودش تلاش می‌کند که رفتار آنها را اعلام کند. چنانچه دشمن بخواهد به رفتارهای غیرقانونی خود ادامه دهد بداند ما هم در جهت منافع خودمان عمل می‌کنیم و اگر آنها بخواهند اقدامی کنند بدانند ما هم ابایی نداریم که خارج از محدوده جغرافیایی خودمان به دشمن ضربه بزنیم.

روشن‌تر بگویید که این صحبت شما چه معنایی دارد؟

یعنی این که ما به نقاطی که منافع آمریکا در آنجا مستقر است ضربه می‌زنیم.

یعنی حمله نظامی و فیزیکی؟

اگر ضربه بزنند، بالاخره ما هم ضربه می‌زنیم، اما شکل و نوع آن بستگی به موقعیت دارد.

بعد از گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا، مقامات آنها از جمله اوباما خواستار استرداد این هواپیما شدند. آقای صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان هم اعلام کردند اختیار این هواپیما در دست شورای عالی امنیت ملی است. آیا شما اطلاعی از سرنوشت این هواپیما دارید؟ آیا قرار است مهندسی معکوس روی آن انجام شود یا این که چین و روسیه با پیشنهاداتی به این قضیه وارد شده‌اند؟

کوثری: 9 دی حرکتی بود که به استکبار جهانی پیام داد جمهوری اسلامی ایران متعلق به ملت است و مردم‌ برای حفظ نظام ایستاده‌اند‌

چین و روسیه به بحث هواپیمای جاسوسی علاقه دارند، اما این طور نیست که ما هواپیما را براحتی در اختیار کسی بگذاریم. درخصوص پس دادن هواپیما هم باید بگویم این یک غنیمت جنگی است. دوم این که ما درخصوص این پهپاد اعلام جرم علیه آمریکا کرده‌ایم و اگر سازمان ملل می‌خواهد منصفانه قضاوت کند باید آمریکا را به میز محاکمه بکشاند که چرا به کشور دیگری تجاوز کرده است! آیا زمان بعد از جنگ جهانی دوم است که آمریکایی‌ها هر کاری می‌خواهند بکنند و به هر کشوری که دلشان خواست تجاوز کنند؟!

به نظر من مشاوران آقای اوباما، ایشان را در این قضیه بازی دادند؛ از رئیس‌جمهور مدعی ابرقدرت بودن که قصد دارد نظم نوین جهانی را پیاده کند خیلی بعید بود که چنین حرفی را بزند و بگوید هواپیمای جاسوسی ما را پس بدهید. این سخنان نشان می‌دهد که ایشان در ضعف کامل است.

اما درخصوص تصمیمات شورای امنیت ملی، باید گفت تصمیمات کلان امنیتی کشور در اختیار این نهاد است که به تصویب رهبر معظم انقلاب می‌رسد.درخصوص مهندسی معکوس پهپاد هم باید بگویم که قطعا این کار را می‌کنیم چون این هواپیما یک فناوری پیشرفته است و ما از آن قطعا استفاده خواهیم کرد.بحث هواپیمای بدون سرنشین مربوط به امروز یا دیروز نیست، چون ما حداقل از سال 64 و 65 در جنگ اولین نوع این هواپیما را ساختیم و از آن استفاده کردیم.

در وضعیت فعلی، ایران با بهره‌گیری از چه مزیت‌هایی می‌تواند تمامی توطئه‌ها را پشت‌سر بگذارد؟

صداقت، وحدت، آگاهی مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب می‌تواند بهترین مزیت باشد.

هوشیاری مردم در این شرایط بسیار مهم است و تا الان هم مردم نشان داده اند که این مزیت را دارند و همین باعث شده نارسایی و توطئه‌ها را شناسایی و خنثی کنند.

شما اخیرا در اظهارنظری که داشتید گفتید اگر این هواپیمای جاسوسی، نظامی بود، ایران همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه را می‌زد؛ آیا قاعده این هواپیما با دیگر هواپیماها فرق دارد؟

ما گفتیم اگر آمریکایی‌ها قصد داشته باشند دست به اقدام عملیاتی بزنند ما پایگاه‌های آمریکا را می‌زنیم.

اگر آمریکا یا اسرائیل اقدامی را انجام بدهند گام ما در برخورد با آنها حمله خواهد بود؟

ما حتما ضربه به آنها خواهیم زد و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. دشمن هم از توان نظامی ما بااطلاع است.

دشمن در مواقعی که به قصد جمع‌آوری اطلاعات، عملیاتی را انجام می‌دهد مطمئن باشد که با برخورد ما مواجه خواهد شد و بداند وقتی بخواهد اقدام نظامی انجام دهد با برخورد قهری نیروهای نظامی کشور روبه‌رو خواهد شد.

در بحث دیگری به انتخابات آینده مجلس نهم اشاره می‌کنم؛ شما رئیس کمیته اقشار جبهه متحد اصولگرایی هستید و از طرف دیگر منتسب به جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم می‌باشید و این اتفاق در حالی است که جبهه پایداری شرط‌هایی برای ورود به جبهه متحد اصولگرا گذاشته و اعلام کرده اگر نظرش برآورده نشود در این جبهه حضور نخواهد داشت، حال با این زمینه‌چینی شما چطور به عنوان رئیس کمیته اقشار در جبهه متحد اصولگرایان فعالیت می‌کنید؟

جبهه پایداری جدای از اصولگرایان نیست و نباید کسی این اشتباه را در ذهن جای دهد. اعضای جبهه پایداری اصولگرایانی هستند که در یک‌سری از جزئیات، فرعیات و مسائل اجرایی با جبهه متحد اختلاف‌نظر دارند که این امر، به مرور زمان قابل حل است، اما جبهه پایداری هم حرف‌های کاملا درستی دارد. لذا باید تاکید کرد جبهه پایداری در اصول هیچ اختلاف‌نظری با جبهه متحد ندارد.

چرا در حالی که آیت‌الله مهدوی‌ کنی از جبهه پایداری خواسته ایرادات جزئی کنار گذاشته شود شما و دوستانتان این اقدام را نمی‌کنید و به حرف ایشان گوش نمی‌دهید؟

اگر مصاحبه آقای زارعی، حسینیان و هر کدام از اعضای جبهه پایداری را مطالعه کنید می‌بینید که آنها گفته‌اند ما آقای مهدوی کنی را بزرگ خودمان می‌دانیم. به هر حال جبهه پایداری در اختلاف‌نظرهای خودش استدلال دارد که اگر به آن توجه شود خیلی بهتر است.

باید گفت نه جبهه پایداری و نه جبهه متحد هیچ کدام به دنبال تفرقه نیستند، اما اگر نتوانستند با هم کار کنند دیگر دعوایی با هم ندارند.

پس با این شرایط انشقاق بین اصولگرایان به وجود خواهد آمد؟

عیبی ندارد. بالاخره در یک خانواده‌ای یک بچه برای مدتی قهر می‌کند. آیا پدر، بچه را رها می‌کند؟

منظورتان این است که جبهه پایداری قهر کرده است؟

نه! می‌خواهم بگویم که چون چند موضوع مطرح شده که به آن رسیدگی نشده جبهه پایداری می‌گوید ما فعلا کنار ایستاده‌ایم، ولی این طور نیست که به طور کل اختلاف داشته باشند.

لذا پیش‌بینی می‌کنیم که این دو جبهه نهایتا با هم به توافق برسند و یک فهرست واحد ارائه دهند.

شما منتسب به جبهه پایداری هستید،‌اما در جبهه متحد اصولگرایان رئیس کمیته اقشار هستید، چطور این توافق بین 2 جبهه صورت گرفت؟

این طور نیست که جبهه پایداری بخواهد مانع حضور افرادش در جبهه متحد باشد. ما هم با عزیزان جبهه پایداری و هم با جبهه متحد دوست بوده، هستیم و خواهیم بود.

پس گرایش بیشتر شما به کدام طرف است؟

به هر دو جبهه گرایش دارم، اما الان مصلحت را در این می‌بینم که در جبهه متحد اصولگرایان باشم، که این تصمیم هم برای خودم نیست و تنها برای کمک به جبهه متحد است.

چرا با توجه به دعوت های زیادی که از جبهه پایداری برای وحدت می‌شود، اعضای این جبهه بر نظرشان پافشاری می‌کنند؟

چون چند مورد سوال و خواسته دارند که باید به‌ آنها رسیدگی شود.

این سوال و خواسته‌ها چیست؟

سوال جبهه پایداری این است که چرا آقای لاریجانی و آقای قالیباف در جبهه متحد و کمیته 8 + 7 نماینده دارند؟ در صورتی که یک جریان نیستند. دیگر این که جبهه پایداری می‌خواست که آقای حسینیان هم در جبهه متحد در قسمت داوری حضور داشته باشد که این هم نشد یا این که چون آقای باهنر در جریان فتنه، محکم با قضیه برخورد نکرده و حضور جدی نداشته، چرا در جایی قرار گرفته که می‌تواند تصمیم‌گیری کند. به هر حال با این مسائلی که مطرح کردم جبهه پایداری چون نتوانسته به نتیجه برسد قصد ندارد در جبهه متحد باشد.

با این توضیحات، فکر می‌کنید فهرست آینده جبهه متحد اصولگرایان چه وضعیتی خواهد داشت؟

قطعا فهرست جبهه متحد و جبهه پایداری یکی خواهد بود.

اما اگر فهرست جداگانه شد؟!

جبهه پایداری هیچ‌گاه فهرست جداگانه‌ای ارائه نخواهد کرد.

آیا شما مطمئن هستید؟

بله، احتمالا افرادی که از طرف جبهه پایداری در تهران و استان‌ها معرفی خواهند شد در فهرست جبهه متحد هم هستند و تفاوتی با هم نخواهند داشت.

اخیرا وزیر اطلاعات آقای مصلحی و آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری که عضو کمیته داوری 8 + 7 هستند نسبت به امنیتی شدن انتخابات ابراز نگرانی کرده و انتخابات آینده را پیچیده عنوان کرده‌اند. مگر قرار است چه اتفاقی رخ دهد و این پیچیدگی چیست؟

بالاخره دشمن از حضور همه‌جانبه و فعال مردم کشور ناراحت است. دشمن دم از دموکراسی می‌زند، اما می‌بینیم مردم این کشورها در انتخابات‌های آنان تنها با حدود 34 یا 48 درصد مشارکت حاضر می‌شوند، اما در ایران همیشه مشارکت و حضور مردم بالای 50 درصد بوده است.

بنابراین دشمن برای این که میزان مشارکت را بکاهد، جنگ روانی راه‌ می‌اندازد که این‌گونه القا کند که در ایران ناامنی است یا این که آرا به صورت دقیق خوانده نمی‌شود و اثرگذار نیست. ایجاد این جوهای ناامنی از سوی دشمن همیشه وجود داشته است، اما به لطف خدا و با آگاهی همه‌جانبه مردم که در شرایط خاص آن را نشان دادند این توطئه‌ها عملیاتی نخواهد شد.

آیا انتخابات آینده با طیف‌بندی‌های خاص،‌ خواهد توانست مانند گذشته رقابت‌های جدی به همراه داشته باشد؟

بله حتما، ما شبیه کشورهای اروپایی و آمریکایی نیستیم که همه پشت پرده با همدیگر وعده و وعیدی داشته باشند و منافع خودشان را در نظر بگیرند. اگر اصولگرایان، با صراحت با یکدیگر بحث می‌کنند به این مساله برمی‌گردد که‌ آنها صداقت دارند و نمی‌خواهند مردم را فریب بدهند چون می‌‌خواهند بهترین افراد را در انتخابات به مردم معرفی کنند.

پس این نشان‌دهنده این است که ما نمی‌خواهیم منافع تعدادی که مسوول می‌شوند مدنظر قرار گیرد چون اصل، منافع ملی و ملت است. در مورد فهرست‌‌ها هم باید توجه داشت در دوره قبل و مجلس هشتم، یک فهرست اصلی داده شد و یک فهرست هم از سوی نامزدهایی که در فهرست اصلی جای نگرفتند ارائه شد که برخی افراد در هر دو فهرست مشترک بودند که این اشکالی ندارد، ولی ما حتما یک فهرست اصلی خواهیم داشت.

‌پس فهرست فرعی هم خواهید داشت؟

قطعا فهرست فرعی خواهیم داشت، اما از طرف جبهه پایداری نخواهد بود و اصولگرایان دیگری چون جبهه ایستادگی که به مسوولیت آقای محسن رضایی و آقای روح‌الله امینی است و در جبهه متحد نماینده ندارد احتمالا فهرست جداگانه‌‌ای خواهند داد.

لذا این مساله‌ای نیست که بخواهیم از آن به عنوان یک شکاف نام ببریم.

فاطمه امیری / گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها