محیط‌زیست با قاچاقچیان گربه‌سانان بشدت برخورد می‌کند

عاملان رهاسازی توله شیرها شناسایی شدند

یک روز پس از آن‌که محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که به احتمال زیاد توله شیرهای پیدا شده در شمال شرق تهران در اثر تصادف خودروی حمل قاچاقی آنها در خیابان‌های پایتخت سرگردان شده‌اند، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران از شناسایی عوامل رهاسازی این شیرها در خیابان خبر داد.
کد خبر: ۴۴۷۲۶۸

به گزارش ایسنا، علی اشرفی‌پور با اشاره به این‌که از روز 22 آذر که موضوع پیدا شدن یک توله شیر در تهران رسانه‌ای شد، افراد زیادی ادعای مالکیت آن را داشتند، گفت: برخی اطلاعات مردمی در این خصوص که به نظر می‌رسید مستندتر باشد مورد پیگیری اداره کل محیط زیست استان تهران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفت که خوشبختانه یکی از این موارد که با مستندات همخوانی داشت به نتیجه رسید و بر این اساس متهمان اصلی این پرونده مشخص و با ارائه مستندات، پرونده قضایی آنها به مرجع قضایی ارجاع شد.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است در این حمل و نقل غیرقانونی، برخی مراکز نگهداری حیوانات دارای مجوز یا بدون مجوز دخالت داشتند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این‌که حیوانات غیرمجاز عموما به 2 گروه تقسیم می‌شوند، گفت: یکسری از این حیوانات به صورت قاچاق از مرزهای شرقی و شمال‌غرب وارد کشور می‌شوند که در این خصوص اداره کل محیط زیست استان تهران طی یکسال گذشته کشفیاتی را داشته است. برخی حیوانات وحشی نیز در مراکز نگهداری مجاز یا غیرمجاز تکثیر می‌شوند و به نوعی دریافت و خرید و فروش غیرقانونی آنها را در پشت پرده شاهدیم که به نظر می‌رسد مورد اخیر جزو این گروه دوم بوده است. اشرفی‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه قاچاق گربه‌سانان اخیرا افزایش یافته است و قطعا محیط‌زیست استان تهران با این دسته از قاچاقچیان برابر قانون بشدت برخورد می‌کند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با تاکید بر این‌که زمانی قاچاق پرندگان مرسوم بود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته قاچاق حیوانات چهارپا خصوصا از مرزهای شرقی کشور افزایش یافته است که در این خصوص موضوع را به مراجع ذی‌ربط گزارش کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قاچاق گربه‌سانان خیلی مورد توجه قاچاقچیان بوده است. این در حالی است که مردم باید آگاه باشند که براساس قانون نگهداری، حمل‌ونقل و خرید و فروش این دسته از حیوانات بدون مجوز جرم بوده و قطعا هم فروشنده و هم خریدار به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی به آمار کشفیات اداره‌ کل محیط زیست استان تهران در نیمه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: براساس آمارها در این مدت 18 حلقه مار آبی، 4 سمندر لرستانی، 23 سنجاب وحشی، 48 لاک‌پشت برکه‌ای غیربومی، 3 لاک‌پشت بومی، 2 راس آهو، 20 بهله، 256 قطعه بلبل خرما و طرقه، 3 خارپشت، 6 قطعه کلاغ گردن بور، 6 قطعه هدهد، 2 قطعه کبک، 4 قلاده روباه و یک قطعه کلاغ نوک قرمز از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است. اشرفی‌پور با اشاره به این‌که از زمان فعال‌سازی گشت یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، خرید و فروش حیوانات وحشی در ملاعام بشدت کاهش یافته است، افزود: اکثر حیوانات کشف شده از بازار خلیج آزادگان تهران و برخی مناطق خرید و فروش غیرمجاز در استان تهران و گزارش‌های مردمی واصله بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها