مسوولان آذربایجان شرقی وعده داده‌اند سال آینده کار واگذاری انشعاب ها آغاز خواهد شد

آذرشهر برای شبکه فاضلاب روز شماری می‌کند

این روزها با افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، مشکل فاضلاب و نبود تصفیه‌خانه صنعتی به یکی از معضلات زیست‌محیطی استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است و به‌‌رغم تلاش مسوولان، مردم این استان همچنان با مشکلات مربوط به نبود فاضلاب دست به گریبان هستند.
کد خبر: ۴۴۶۷۵۸

آذرشهر که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است، مدت‌هاست که به دلیل نبود شبکه فاضلاب با مشکلات جدی روبه‌روست.

این شهر در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن برسر راه اتوبان تبریز ـ آذرشهر و راه ترانزیتی تبریز ـ مراغه و کردستان و استان‌های غرب کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته کارشناسان، پیش‌تر برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از چشمه‌های متعددی که توسط مالکان حفاری شده بود، استفاده می‌شد؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم رسیدگی مالکان و تبدیل آنها به فاضلاب‌های خانگی این چشمه‌ها در حال از بین رفتن هستند و اگر وضع به همین صورت بگذرد در آینده‌ای نه‌چندان دور این خطه از منطقه با بحران کم‌آبی مواجه خواهد شد، به طوری که هم‌اکنون در بخش‌هایی چون گوگان و روستاهای آن، تامین آب شرب و کشاورزی از آب چاه‌های عمیق صورت می‌گیرد.

اسماعیل آذریان، فرماندار شهرستان آذرشهر با انتقاد از نبود شبکه فاضلاب و کندی اجرای این طرح در این شهرستان می‌گوید: این امر باعث شده که مرکز شهرستان از بسیاری جهات عقب‌مانده باشد و با توجه به افزایش روزافزون زباله‌های خانگی و پساب‌های صنعتی در منطقه آذرشهر، سرعت بخشیدن به اجرای طرح فاضلاب شهری توجه بیش از پیش مسوولان ذی‌ربط را طلب می‌کند.

وی تصریح می‌کند: در محلات مختلف آذرشهر، قنوات و چشمه‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از آنها از زیر بافت فرسوده شهر عبور می‌کنند، ولی به علت نبود شبکه فاضلاب مقداری از پساب‌های خانه‌های مسکونی در این قنات‌ها جمع شده و باعث آلودگی آب این قنات‌ها می‌شوند.

اجرای طرح فاضلاب

به گفته فرماندار شهرستان آذرشهر، مراحل مطالعاتی و شروع عملیات اجرای طرح فاضلاب در شهرستان آذرشهر از سال 86 و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون تومان آغاز شد و تا سال 89 مراحل شبکه‌گذاری به طول 15 کیلومتر و خرید زمین برای تصفیه‌خانه و حصارکشی آن به پایان رسید.

در حالی که فرماندار شهرستان آذرشهر از شروع عملیات اجرایی طرح فاضلاب این شهرستان خبر داده است، ولی تاکنون مراحل اجرایی آن بسیار کند پیش‌رفته و به گفته شهردار آذرشهر در صورتی که این روند ادامه یابد اتمام طرح فاضلاب شهرستان آذرشهر 30 سال طول خواهد کشید.

علیرضا محمدی می گوید: متاسفانه در چند سال اخیر مردم با هدایت پساب و فاضلاب منازل خود به کوچه‌ها و خیابان‌ها باعث آلوده شدن آب‌های سطحی و بروز مشکلات حاد زیست‌محیطی شده‌اند.

وی می‌افزاید: طبق قانون، رسیدگی به این مشکلات به عهده شرکت آب و فاضلاب بوده ولی تاکنون کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است، حتی به دنبال شکایت اداره بهداشت آذرشهر منافذ فاضلاب‌های برخی منازل مسدود شد، ولی این برخوردها نیز کارساز نبود و تاثیری در برطرف کردن مشکل فاضلاب نداشته است.

علی شاهد، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان آذرشهر نیز از وضعیت کنونی ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: ورود پساب و فاضلاب به مزارع زراعی باعث بروز بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله انواع بیماری‌های انگلی و عفونی در میان شهروندان می‌شود.

واگذاری انشعاب از سال آینده

گفته می‌شود شبکه فاضلاب شهرستان آذرشهر بیش از 150 کیلومتر است اما تاکنون حدود 10 درصد از مراحل اجرایی طرح به اتمام رسیده و اگر در یکی دو ماه آینده آخرین مرحله لوله‌گذاری به مقصد نهایی به انجام برسد تا پایان امسال حدود هزار انشعاب فاضلاب به شهروندان واگذار خواهد شد.

رضا پوررجب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی درخصوص این طرح می‌گوید: در حال حاضر در 17 شهر استان پروژه لوله‌گذاری فاضلاب در دست اجراست و شهرستان آذرشهر یکی از گزینه‌های ما برای فاضلاب‌دار شدن است.

وی می‌افزاید: هم‌اکنون 2 پیمانکار در رابطه با این طرح مشغول فعالیت هستندطی2 ماه آینده سومین پیمانکار با 850 میلیون تومان اعتبار شروع به کار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح می‌کند: طول خط انتقال تا تصفیه‌خانه حدود 11 کیلومتر است که 7 کیلومتر آن به اتمام رسیده و 4 کیلومتر باقیمانده قرار است طی هماهنگی‌های صورت گرفته تملک اراضی شده و اگر خط انتقال باقیمانده تمام شود حداکثر تا اوایل سال آینده 1000تا 1500 انشعاب به شهروندان واگذار خواهد شد.

از سوی دیگر، شهردار آذرشهر میزان اعتبار اختصاص‌یافته برای این پروژه را ناکافی می‌داند و می‌گوید: در صورت ادامه این روند اتمام پروژه 30 سال طول خواهد کشید.

محمدی با اشاره به این‌که حدود 90 درصد از چشمه‌های آذرشهر از این طریق آلوده شده‌اند و آلودگی چاه‌ها و چشمه‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی منتقل می‌شود، اظهار می‌دارد: سازمان شهرداری با توجه به اهمیت موضوع حاضر است در تمامی مراحل از لوله‌گذاری گرفته تا مساعدت مالی به ارگان‌های ذی‌ربط کمک کند.

با این حال، البته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی میزان اعتبار اختصاص‌یافته را کافی می‌داند و می‌گوید: باتوجه به این‌که در سال‌های گذشته درخصوص تخصیص اعتبار با مشکل مواجه بودیم، لذا سرعت اجرای طرح به کندی پیش می‌رفت، اما خوشبختانه این مشکل در سال جاری حل شد و اگر روند به این صورت پیش برود تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود 70 درصد مشترکین آذرشهری از شبکه فاضلاب استفاده خواهند کرد.

سعیده دلال‌علیپور ‌‌/‌‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها