دلایل علمی حیات در دیگر سیارات

دلایل علمی بر وجود حیات در دیگر سیارات

آب در 4 درجه سانتی‌گراد بیشترین چگالی را دارد. وقتی که دما از این مقدار کمتر شود، مولکول‌های آب ساختار کریستالی منظمی تشکیل می‌دهند که فضای بیشتری را اشغال می‌کند و در نتیجه، چگالی آب کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۴۴۶۳۳۷

حال اگر آب را در ظرف محکمی بریزیم و به سرد کردن آن ادامه دهیم، فشار درون ظرف بالا خواهد رفت. در چنین شرایطی مولکول‌های بیشتری ساختار شبکه‌ای به خود می‌گیرند و به مولکول‌های آبی که هنوز در حالت مایع هستند فشار بیشتری وارد می‌شود. اگر ظرف محتوی آب نشکند خیلی سریع فشار درون آن افزایش می‌یابد و به 200 مگا پاسکال (تقریبا 2000 اتمسفر) می‌رسد. در این حالت اتم‌های آب ساختارهای جدیدی می‌سازند به طوری که با توجه به افزایش چگالی، ساختار یخ موجود در ظرف نسبت به یخ معمولی متفاوت خواهد بود. هم‌اکنون 13 گونه یخ شناخته شده که در دما و فشارهای متفاوت تشکیل شده‌اند.

یخ معمولی یخ Ih نامیده می‌شود. (ساختار کریستالی دارد و به همین دلیل هم تراکم کمتری نسبت به حالت مایع آن یعنی آب دارد) در حالی که بیشترین چگالی انواع یخ، مربوط به یخ III است. در داخل یک ظرف سر بسته،«همانند آنچه در بالا گفته شد» فشار انبساط به نقطه تعادلی می‌رسد و آب به عنوان ترکیبی از یخ  Ih و III منجمد می‌شود.

چرا با وجود جایگزینی سلول‌ها پیر می‌شویم؟

طول عمر سلول‌های گلبول سفید چند ساعت، سلول‌های پوست چند هفته و بیشتر سلول‌های مغزی چند سال است.

با این که بیشتر سلول‌های بدن به طور مداوم در حال تکثیر هستند، اما این فرآیند با گذشت زمان دچار اشکال می‌شود، بخصوص با آسیبی که به DNA (حامل دستورالعمل‌هایی برای سلول‌هاست) وارد می‌شود، تولید مثل سلول‌ها دچار اختلال می‌شود و در نتیجه شاهد افزایش میزان حالت ضعف و ناتوانی خواهیم بود. همین موضوع دلیل اصلی بروز پدیده کهولت سن و پیری است.

مطالعه اجرام آسمانی به کمک لیزر سبز

مطالعه و بررسی بسیاری از اجرام آسمانی از طریق نشانگر‌های لیزری (که بیشتر به شکل خود کار هستند) انجام می‌شود.

لیزر سبز 30 برابر از لیزر قرمز قوی‌تر است، درخشان‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر در آسمان پراکنده می‌شود. پراکندگی نور به این معناست که پرتو لیزر در اوج آسمان هم قابل رویت است و این احساس را تقویت می‌کند که لیزر با نور سبز به میزان قابل توجهی از لیزر قرمز قوی‌تر است و به همین دلیل در حوزه نجوم کاربرد بیشتری دارد و ستاره‌شناسان آماتور بیشتر از نشانگر لیزری سبز برای تشخیص اجرام، سیارات و صورت فلکی در آسمان شب استفاده می‌کنند.

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها