اظهار رضایت مردم و نخبگان از برنامه‌های صدا و سیما به مناسبت محرم و بزرگداشت قیام سید‌الشهدا و یارانش، سرمایه بزرگی برای رسانه ملی فراهم می‌سازد تا با بهره‌گیری از تجربیات و ابتکار و خلاقیت‌ها بیش از پیش به تعمیق ارزش‌های دینی و معنوی در جامعه بپردازد.مروری بر اقدامات انجام شده می‌تواند ما را با بخشی از تلاش‌های صورت گرفته آشنا سازد.
کد خبر: ۴۴۵۱۶۱

1ـ امسال با فراهم شدن 16 کانال دیجیتال، ظرفیت بسیار گسترده‌تری برای برنامه‌ریزی‌های ویژه و رضایتمندی عموم مردم برای استفاده از همه ساختارهای موجود فراهم شد.

2ـ با نگاهی به برنامه‌های پخش شده در این ایام می‌توان دریافت سیاست رسانه‌ملی تکیه بر محورهای امید، آگاهی، اخلاق و دین و مشخصا در نهضت عاشورا براساس دشمن‌شناسی و انحراف خواص (عبرت‌ها و درس‌های عاشورا)‌، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و پیامدهای آن در جامعه استوار بود. تبیین نهضت امام حسین (ع)‌ از دیدگاه امام خمینی (ره)‌ و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)‌ و تبیین غیرت دینی در نهضت امام حسین (ع)‌ از دیگر محورهای تولیدات در این ایام بود.

3ـ خوشبختانه فرهنگسازی صدا و سیما برای تبلیغ و ترویج عزاداری‌های جمعی و گسترده که نشان از اقتدار نظام و دینداری جامعه و نظم و انسجام مردم است به طور کاملا محسوسی، در جامعه نهادینه شده است. بی‌تردید پدیده امسال استان‌هایی چون لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بود که همچون مردم زنجان، اردبیل، کرمان، یزد و بسیاری از نقاط دیگر کشور صحنه‌های عظیم و به‌یادماندنی از شور حسینی آفریدند. همچنین ویژه‌برنامه‌های «شیرخوارگان» بزرگداشت حضرت علی‌اصغر (ع)‌ نیز با همین فرهنگسازی در 1500 مکان در داخل و خارج کشور برگزار شد که تصاویر پخش شده حاکی از افزایش فوق‌العاده جمعیت‌های شرکت‌کننده در این مراسم معنوی بود.

فرهنگسازی برای برگزاری نمازهای پرشکوه جماعت در ظهر تاسوعا و عاشورا و پخش مستقیم آن از شبکه‌ها نیز براساس همین رویکرد صورت گرفته است.

4ـ پخش سخنرانی تاریخی رهبر معظم (مدظله‌العالی)‌ در عاشورای 58 در مقابل لانه جاسوسی باتوجه به شرایط جهانی از طراوت، اقناع، کارآمدی و اقتدار خاصی برخوردار بود که نشان داد سیاست‌های نظام از زمان حضرت امام (ره)‌ تا امروز با همان اصول و ویژگی‌های اصیل انقلاب تداوم یافته است.

5 ـ ضبط روزانه برنامه مداحان و توجه به عزاداری‌های سنتی و اصیل توانست بسیاری از خرافه و رفتارهای دور از شأن این ایام را عملا حذف کند و به مداحی‌های فاخر اعتبار ببخشد.

6 ـ پخش 4 سریال جدید «تا رهایی»؛ «سرگشته»؛ «جاودانگی» و «فرات» در کنار تکرار دیگر سریال‌های دینی و مرتبط با این ایام بویژه از شبکه‌های «آی‌فیلم»‌ و «نمایش» تنوع و جذابیت خاصی برای مخاطبان مختلف ایجاد کرد.

براساس اطلاعات موجود فقط در هفته گذشته 24تله‌فیلم تولید سیمای جمهوری اسلامی‌ که همه آنها از مضامین برجسته معنوی و دینی برخوردار بودند از شبکه‌های عمومی پخش شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

خوشبختانه رویکرد سیما در افزایش تولیدات مذهبی بویژه تله‌فیلم‌ها؛ در ایام مناسبتی مانند محرم بسیار کارآمد و اثربخش شده است.

7ـ ویژه‌برنامه واحد مرکزی خبر با نام «کل یوم عاشورا» مشابه برنامه‌هایی چون «شاخص» با محور رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تصاویر مرتبط از مجموعه‌ تلویزیونی «مختارنامه» و با تاکید بر مسائل مربوط به «خواص» و «عبرت‌های عاشورا» تولید و در برنامه‌های مختلف خبری و سیاسی پخش شد.

8 ـ اقدام بی‌سابقه و تحسین‌برانگیز حوزه فنی سازمان صدا و سیما در پوشش مستقیم و همزمان از 10 نقطه کشور که بعضا با تقسیم صفحه تلویزیون به 9 تصویر از نقاط مختلف کشور با جمعیت‌های کثیر عزادار پخش شد، کار بدیعی بود که مشابه آن در هیچ​کدام از شبکه‌های تلویزیونی جهانی دیده نشده است. این رویکرد که با تلاش و هماهنگی فراوان حوزه تولید و فنی انجام گرفت، نقش مهمی در انسجام ملی حول شعائر دینی و اصول انقلاب اسلامی دارد.

9 ـ نکته قابل توجه این که حتی شبکه جدیدالتاسیسی مانند «بازار» نیز توانست گزارش‌های متعددی از قیمت‌ها و اماکن توزیع اقلام موردنیاز حسینیه‌ها و دسته‌های عزاداری در بین مردم، پخش کند که در تثبیت بازار و اطلاع‌رسانی به مردم نقش مهمی داشت.

10 ـ شبکه تلویزیونی «شما» نیز عملکرد موفقی در ارائه برنامه‌های متنوع استانی بویژه انواع عزاداری‌های سنتی از سراسر کشور داشت که در بسیاری از اوقات محل رجوع و انتخاب دیگر شبکه‌های ملی از این برنامه‌ها شد.

11ـ تولید و پخش مجموعه نماآهنگ‌های آیینی مرکز موسیقی سازمان، براساس ملودی‌های معروف مرثیه‌سرایی‌های سنتی با مضامین برجسته، حماسی و انقلابی از دیگر نوآوری‌های رسانه ملی بود که تنوع و شورآفرینی را در این ایام به طور محسوسی افزایش داد.

12 ـ مراسم تقدیر از پیرغلامان اهل‌بیت علیهم‌السلام که به صورت بین‌‌المللی و با حضور 450 نفر از این عزیزان در همدان برگزار شد نیز جایگاه خود را یافته است. در این مراسم 40 مداح از کشورهای عراق، مصر، کویت و لبنان نیز حضور داشتند.

13 ـ شبکه‌های برون‌مرزی چون پرس‌تی‌وی، العالم، سحر و الکوثر در این روزها با پخش مستمر تجمع‌های بزرگ عزاداری در کشور به صورت مستقیم؛ و دیگر ویژه‌برنامه‌های عاشورایی فضای بسیار زنده و پرشوری را ایجاد کردند که در شرایط فعلی جهانی نشان از اقتدار نظام و حضور گسترده مردم در عرصه دفاع از اعتقادات دینی و اسلامی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها