منازل مسکن مهر پلدختر در مسیر یک آبراهه فصلی و در معرض تخریب قرار دارد

خانه‌هایی در مسیر سیل

شهرستان پلدختر سیل‌خیزترین منطقه استان لرستان است . در این شهرستان و خصوصا منطقه تنگ‌علی به دلیل قرار داشتن در معرض آبراهه‌های فصلی بیشترین سیلاب‌ها رخ می‌دهد. از طرفی همه ما این ضرب‌المثل را بارها شنیده‌ایم که هیچ آدم عاقلی خانه خود را در مسیر سیل نمی‌سازد، اما ظاهرا این ضرب‌المثل در حال حاضر مصداق خارجی پیدا کرده چرا که در همین منطقه و در مسیر سیلاب‌ها، کار ساخت مسکن مهر روزهای پایانی خود را طی می‌کند.
کد خبر: ۴۴۴۸۶۵

آپارتمان‌های مسکن مهر در شرایطی به صاحبانشان تحویل داده خواهد شد که مسوولان مسکن مهر به هنگام ساخت آن هیچ‌گونه توجهی به خطراتی که می‌تواند این سیلاب‌ها جان ساکنان آن را تهدید کند، نکرده‌اند. حتی فرماندار شهرستان پلدختر نیز پیش از این اعلام کرده بود در جریان سیلاب‌ سال گذشته یک بار سیل این پروژه را با خود برده است.

در همین حال مدیرکل مسکن و شهرسازی لرستان با بیان این‌که 624 واحد دولتی و هزار و 35 واحد خود مالک مجموع پروژه‌های مسکن مهر پلدختر محسوب می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: 624 واحد دولتی آن جزو پروژه‌هایی بود که در سال 88 در منطقه تنگ‌علی به سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان مسکن مهر واگذار شده است.

شهرام ملکی با اشاره به سیل‌خیز بودن منطقه می‌افزاید: در صورت بارندگی کل آب‌های سطحی در حوزه بالا دست از منطقه خط‌القهر گذر کرده و مانند بارندگی سال گذشته خسارتی را به منطقه وارد می‌کند.

البته قرار شده است راهکار احداث موقت کانال هدایت آب‌های سطحی در پایین دست به سمت رودخانه اصلی شهر در دستور کارقرار گیرد.

با احداث کانال مشکل حل می‌شود

ملکی بااشاره به این‌که شهرداری باید طرحی برای رفع مشکل آبگرفتگی و سیلاب در کل منطقه تنگ‌علی ارائه دهد، می‌گوید: براساس این طرح، نقشه کانال‌ها و جداول مورد نیاز برای هدایت آب‌های سطحی و روان آب‌ها احداث خواهد شد و با تدابیری کارشناسی توسط متولیان امر یکبار برای همیشه مشکل منطقه رفع خواهد شد.

البته در حال حاضر توسط مسکن و شهرسازی مبلغی حدود 400 میلیون تومان برای اجرای آماده‌سازی و نیز هدایت آب‌های سطحی تامین اعتبار شده است، همچنین از محل اعتبارات ستاد حوادث برای خساراتی که قبلا به منطقه وارد شده تامین اعتبار شده است و شهرداری نیز از محل این اعتبارات برای کانال‌کشی و جمع‌آوری آب‌های سطحی در قسمت خارج از سایت مسکن مهر اقدام خواهد کرد.

فریدون رشیدی فرماندار شهرستان پلدختر نیز با اشاره به این که این منازل در مسیر یک آبراهه فصلی قرار دارند و بارندگی‌های سال گذشته خساراتی را به منطقه وارد کرده است، می‌گوید: هم اکنون به صورت موقت با ایجاد کانال‌هایی درصدد رفع مشکلات احتمالی برآمده‌ایم، اما دراین خصوص و برای رفع مشکل در پی ایجاد کانال‌های دائمی در منطقه هستیم.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های استان نیز در این مورد به« جام‌جم » می‌گوید: سایت مسکن مهر پلدختر در مسیر جریان مستقیم آبراهه‌ای فصلی قرار گرفته است که در فصول بارندگی، روان آب‌های سطحی ارتفاعات حوضه آبریز بالادست به آن منتهی می‌شود. این ارتفاعات به علت شیب تند، شرایط زمین‌شناسی و گسترش سازندهای ریزدانه نفوذناپذیر، معمولا روان آب زیادی تولید می‌کنند که پس از پیوستن به هم، در خروجی موجب بروز سیلاب و ورود آن به سایت مسکن مهر، کوی بسیجیان و منازل مسکونی اطراف موسوم به تنگ‌علی می‌شود.

رضا میرزایی می‌افزاید: اگر چه منطقه تنگ‌علی دارای سابقه سیلاب و آبگرفتگی است، اما قبل از اجرای مسکن مهر و شروع ساخت و سازها، گام‌های مطالعاتی در آن برداشته نشده است و انتخاب این منطقه برای احداث مسکن مهر به علت تهیه زمین مناسب با قیمت ارزان صورت گرفته است.

سال گذشته سیلاب مسکن مهر را تخریب کرد

وی یادآورمی شود: به دلیل شرایط اقلیمی شهرستان پلدختر شکل غالب باران‌های این منطقه به صورت سیلاب است، به طوری که در سال 89 به دنبال 63 میلی‌متر بارندگی در شهر پلدختر، سیلاب شدیدی در منطقه تنگ‌علی رخ داد که باعث آبگرفتگی مسکن مهر، کوی بسیجیان، بیمارستان امام، شرکت گاز، ساختمان هلال احمر، ساختمان در دست احداث فنی و حرفه‌ای و منازل مسکونی شد و حتی بلوار امام واقع در خروجی شهر با درختچه‌هایی به ارتفاع یک و نیم متر به طور کامل زیر آب فرو رفت و برای ساعاتی جاده آسفالته محور پلدختر به اندیمشک واقع در مجاورت تنگ‌علی بسته و خسارات زیادی به مسکن مهر و سایر اماکن اداری و مسکونی این ناحیه وارد شد. ابعاد این سیلاب و آبگرفتگی به حدی بود که ساکنین این محله تا یک هفته بعد از وقوع سیلاب، با استفاده از موتورهای دیزلی، آب منازل خود را تخلیه می‌کردند.

وی می‌‌افزاید: طراحی هرگونه کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی، برای مهار و کنترل سیلاب مسکن مهر، باید متناسب با حجم سیلاب و روان​آب‌های حوضه آبریز بالادست و بر اساس اطلاعات دقیق هیدرولوژی و حداکثر سیل محتمل باشد تا توان آبگذری سیلاب این ناحیه را در دوره‌های بازگشت بلندمدت داشته باشد.

به گفته میرزایی، با استفاده از اقدامات سازه‌ای در محل سایت و حوضه آبریز بالادست آن و همچنین اقدامات غیرسازه‌ای و مدیریتی می‌توان اثرات زیانبار سیلاب این منطقه را حذف کرد. البته متولیان امر باید با این مشکل معقولانه برخورد کرده و از انجام اقدامات عجولانه، بدون مطالعه و غیرکارشناسی پرهیز کنند تا هم مشکل سیلاب مسکن مهر به صورت اساسی حل شود و هم از هدر رفت اعتبارات جلوگیری شود.

وی در ادامه می‌افزاید: مطالعات طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر پلدختر، به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان انجام‌شده و تمامی مقاطع و نقشه‌های اجرایی کانال‌ها و آبراهه‌های سطح شهر از جمله سایت مسکن مهر، کوی بسیجیان و کوی شهرداری تهیه شده است که امیدواریم با اجرای این طرح مشکل سیلاب این منطقه حل شود.

فاطمه عزیز پوریان ‌/‌ جام‌جم خرم‌آباد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها