2 روز بعد از اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون کاهش سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلیس، اعضای سفارت این کشور در تهران شاهد حمایت جدی دانشجویان دانشگاه‌های تهران از این تصمیم مجلس بودند و البته خشم دانشجویان از اقدامات ضدایرانی دولت انگلیس به قدری بود که نیروهای انتظامی نتوانستند مانع ورود برخی از آنها به داخل سفارت انگلیس و باغ این سفارت در خیابان شریعتی شوند.
کد خبر: ۴۴۳۵۵۹

برخی از این دانشجویان که دیروز در اولین سالگرد شهادت دکتر مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای کشورمان در مقابل سفارت انگلیس در خیابان فردوسی و باغ قلهک در خیابان شریعتی تجمع کرده‌ بودند با وجود تلاش نیروهای انتظامی برای حفظ کنترل اوضاع، خود را به داخل سفارت انگلیس و باغ قلهک رساندند. همزمان با این اقدام دانشجویان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دیروز قانون کاهش رابطه با انگلیس را برای اجرا به رئیس‌جمهور کشورمان ابلاغ کرد که بر اساس آن وزارت خارجه 2 هفته فرصت دارد روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران را با رژیم سلطنتی انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد.

تجمع دیروز دانشجویان از ساعت 14 آغاز شد و تجمع‌کنندگان ابتدا با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و سفارت انگلیس تعطیل باید گردد، اخراج فوری سفیر این کشور را از تهران خواستار شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در ادامه این تجمع تعدادی از دانشجویان خشمگین که قصد تصرف سفارت را داشتند با پرتاب سنگ به داخل سفارت اقدام به شکستن شیشه‌های این محل کردند.

به دنبال این اتفاقات تعدادی از دانشجویان وارد سفارت انگلیس در تهران شدند و پرچم انگلیس را از سفارت این کشور پایین کشیده و ضمن آتش زدن آن، پرچم کشورمان را به جای آن به اهتزاز درآوردند.

نیروی انتظامی نیز نتوانست از ورود این دانشجویان به سفارت جلوگیری کند و در حالی که اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان در خیابان مجاور این سفارت حضور داشتند، گروهی از آنها داخل سفارت شدند و در قسمت‌هایی از این سفارت، پرچم یاحسین (ع) را نصب کردند.

خبرگزاری مهر گزارش داد، دانشجویان در تجمع عصر دیروز خود وارد ساختمان اداری سفارت انگلیس شدند و قاب عکس ملکه انگلیس را به پایین کشیدند.بر اساس این گزارش، دانشجویان برخی مدارکی را که در طبقه اول سفارت بود، بیرون آوردند و در جمع دانشجویان به آتش کشیدند که این اقدام با شعار مرگ بر انگلیس مواجه شد.سپس دانشجویان خشمگین تهرانی در اصلی سفارت انگلیس را گشودند و در حالی که پلیس حاضر در محل عملا قادر به جلوگیری از ورود دانشجویان به داخل سفارت نبود، تعداد بیشتری از آنها وارد سفارت شدند.

اما بعد از دقایقی کوتاه، ماموران نیروی انتظامی در سفارت انگلیس را برای جلوگیری از ورود بیشتر دانشجویان به داخل سفارت بستند و بقیه دانشجویان حاضر در پشت در سفارت را به بیرون منتقل کردند و 3 تا 4 نفر از عوامل نیروی انتظامی برای خارج کردن دانشجویان، وارد سفارت شدند.

ورود تعدادی از دانشجویان معترض به باغ قلهک

همزمان با این اتفاقات در سفارت انگلیس، حدود 100 نفر از دانشجویان خشمگین تهرانی هم با وجود تلاش مأموران نیروی انتظامی وارد باغ قلهک ـ که یکی از مراکز سیاسی این کشور در شمال تهران است ـ شدند.به گزارش ایرنا، تعدادی از دانشجویان اسناد و مدارک محرمانه و جاسوسی انگلیسی‌ها را که در باغ قلهک تهران موجود بود مصادره کردند و تعدادی از اتباع بیگانه مستقر در ساختمان باغ قلهک نیز تحت حفاظت دانشجویان قرار گرفتند.ساعتی بعد از خبر ایرنا، خبرگزاری فارس، حدود ساعت 19 اعلام کرد که 6 کارمند انگلیسی باغ قلهک که در محاصره دانشجویان قرار گرفته بودند، توسط پلیس دیپلماتیک آزاد شدند و دانشجویان حاضر در باغ قلهک با سردادن شعارهایی در حال بیرون رفتن از این مکان هستند. به گزارش خبرنگار جام جم، شب گذشته دانشجویان تجمع کننده در مقابل باغ قلهک شرط خود برای متفرق شدن از محل را موافقت پلیس با خروج بدون قید و شرط همه دانشجویان حاضر در باغ قلهک اعلام کرده بودند.اما خبرگزاری فارس گزارش داد که ماموران نیروی انتظامی در حین خروج دانشجویان از باغ قلهک جمعی از آنان را دستگیر و به کلانتری های اطراف باغ قلهک انتقال دادند.

ورود مجدد دانشجوبان به سفارت

همچنین دیشب واحد مرکزی خبر گزارش داد که با وجود تلاش بی‌وقفه صدها پلیس برای جلوگیری از ورود دانشجویان به داخل سفارت، تعدادی از دانشجویان خشمگین بعد از اقامه نماز مغرب بار دیگر وارد سفارت شدند.به دنبال اتفاقات دیروز، یک سخنگو در وزارت امور خارجه انگلیس از دولت ایران خواست تا حفاظت از جان کارکنان سفارتخانه این کشور را به عهده بگیرد.وی افزود: بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو دولت ایران موظف است از جان کارکنان سفارت محافظت کند و ما از آنها انتظار داریم تا به‌سرعت اقدام کرده و اوضاع را تحت کنترل خود درآورند.

ورود دانشجویان به سفارت خودجوش بود

دانشجویان تجمع‌کننده در مقابل سفارت انگلیس با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این نکته که ورود دانشجویان به سفارتخانه انگلیس به صورت خودجوش صورت گرفته است، بر ضرورت قطع رابطه با رژیم استعمارگر انگلیس تاکید کردند.

ابراز تاسف وزارت خارجه

در پی تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران که منجر به تظاهرات خارج از کنترل شد، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از برخی رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان که به‌رغم تلاش نیروی انتظامی و تقویت نیروهای حفاظت‌کننده از سفارت صورت پذیرفت، ابراز تاسف کرد و از مسوولان امر خواست اقدامات و بررسی‌های فوری و ضروری در این رابطه به عمل آورند.وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر لزوم احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی و با تاکید بر مصونیت اماکن دیپلماتیک، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به حفاظت و صیانت از اماکن و ماموران دیپلماتیک تاکید کرد و در بیانیه‌اش گفت که از طریق مجاری قانونی و مبادی ذی‌ربط موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها