شورای نگهبان کاهش سطح رابطه با انگلیس را تایید کرد

به دنبال تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اخراج سفیر انگلیس و کاهش سطح روابط با لندن، شورای نگهبان نیز مهر تایید بر این تصمیم مجلس گذاشت. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این مطلب گفت: پس از ارسال مصوبه مجلس برای کاهش روابط با انگلیس، شورای نگهبان این مصوبه را بررسی و عدم مغایرت آن را با شرع و قانون اساسی اعلام کرد.
کد خبر: ۴۴۳۳۸۸

طرح کاهش روابط با انگلیس 2 روز پیش به تصویب مجلس رسید و حالا با تایید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان باید ظرف 2 هفته روابط سیاسی تهران با لندن به سطح کاردار تنزل یابد.رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است این قانون پس از ابلاغ از سوی وزارت امورخارجه به اجرا درمی‌آید.این در حالی است که این تصمیم مجلس، دولت انگلیس را غافلگیر کرده و این کشور از ایران خواسته است تا از تصمیم خود در این رابطه منصرف شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: قبل از تصویب کاهش رابطه در مجلس، دولت انگلیس از کاردار ایران درخواست کرده بود که مجلس از تصمیم خود برای کاهش رابطه صرف‌نظر کند، این پیام به دولت و مجلس ایران منتقل شد و در نهایت نمایندگان مردم تصمیم به تصویب کاهش رابطه با دولت انگلیس گرفتند.

علاءالدین بروجردی با بیان این‌که کاهش روابط با رژیم سلطنتی انگلیس بر اساس منافع ملی بود، اظهار کرد: نمایندگان مجلس، مسوول حراست از حقوق و منافع مردم هستند و بر همین اساس در پاسخ به جنایات و اقدامات ضدایرانی آنها، تصمیم به کاهش روابط با این رژیم گرفته شد.وی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه انگلیس مبنی بر برخورد با ایران به خاطر کاهش رابطه، گفت: همان‌طور که آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت، کاهش رابطه اول راه است، اگر واکنشی از صورت دولت انگلیس علیه ایران صورت بگیرد، پاسخ مجلس ایران کوبنده خواهد بود.اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به این‌که وزارت خارجه انگلیس اقدام ایران در کاهش روابط را تاسف‌آور خوانده است، گفت: وزارت خارجه انگلیس تاسف نخورد بلکه مسوولانش باید بنشینند و به این تصمیم برسند که برخوردهای ناشایستی با کشورهای دیگر بویژه ایران نداشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که تصمیم اخیر مجلس در تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس به خاطر خباثت‌های این کشور بوده، یادآور شد: آنها این‌قدر خباثت کردند و گوش به حرف کسی ندادند که ما این تصمیم را گرفتیم و به گفته رئیس مجلس، این اول راه خواهد بود و تنها به کاهش روابط ختم نخواهد شد.

وی تصریح کرد به دلیل این‌که ایران دیگر همچون پیش از انقلاب امتیازات خاصی را برای انگلیسی‌ها قائل نیست، آنها فکر می‌کنند هر اقدامی که علیه ما انجام دهند ما عکس‌العملی نخواهیم داشت؛ اما دیدند که مجلس، دولت و همه کشور مصمم به برخورد با انگلیس هستند.

تجمع مقابل سفارت انگلیس

در همین حال همزمان با سالگرد ترور شهید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی، امروز دانشجویان دانشگاه‌های تهران نیز با تجمع در مقابل سفارت انگلیس در تهران فریاد مرگ بر انگلیس سر می‌دهند.

دانشجویان این تجمع را در حمایت از مصوبه مجلس درخصوص کاهش روابط با انگلیس و تسریع در خروج سفیر این کشور برگزار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها