228 نماینده مجلس دیروز با امضای بیانیه‌ای اقدام دولت انگلیس در تحریم بانک مرکزی را محکوم کردند

مجلس به 2 فوریت طرح کاهش روابط با انگلیس رای داد

ادامه تصمیمات خصمانه دولت انگلیس در قبال کشورمان باعث شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای به 2 فوریت طرح کاهش روابط با انگلیس و حتی‌ انتشار بیانیه‌ای با 228 امضا، در اعتراض به تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات کینه‌توزانه این دولت استعماری را پاسخ دهند. به گزارش «جام‌جم»، کارنامه سیاه دولت انگلیس در قبال ملت ایران و عملکرد این کشور در قبال تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باعث شد که مجلس به 2 فوریت طرح کاهش روابط با انگلیس با 162 موافق، 5 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر رای مثبت دهد.
کد خبر: ۴۴۲۴۴۲

در صورت نهایی شدن این طرح دوفوریتی که براساس آیین‌نامه داخلی باید 48 ساعت بعد در دستور کار مجلس قرار گیرد، وزارت امور خارجه ایران موظف خواهد شد در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف 2 هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.در ادامه این طرح ذکر شده است چنانچه سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس تغییر کند، روابط مجددا می‌تواند ارتقا یابد.

در تبصره این طرح آمده وزارت خارجه کشورمان موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتاری مشابه دولت انگلیس داشته باشند، گزارشی را تهیه و جهت اخذ تصمیم به مجلس تقدیم کند.در جریان بررسی این طرح دوفوریتی که بدون داشتن موافق و مخالف به تصویب رسید، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دفاع از لزوم ارائه آن، با اشاره به کارنامه تاریک و پرخیانت دولت انگلیس گفت: این کشور شریک اصلی همه توطئه‌ها علیه ایران است.

وی خاطرنشان کرد: دولت انگلیس در جنگ تحمیلی، مانع اصلی محکومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل بود و باعث شد که عراق محکوم نشود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد طراح اصلی طرح‌های دروغین نقض حقوق بشر، انگلیس است و این کشور همیشه تلاش کرده ایران را از رسیدن به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز منع کند.بروجردی افزود: انگلیس نام منافقین را از لیست تروریست بودن خارج کرد و امروز هم در ادامه رفتارش سردمدار تحریم غیرقانونی بانک مرکزی برخلاف تمامی ضوابط بین‌المللی شده است.

وی از وزیر امورخارجه کشورمان خواست که سفیر انگلیس را از ایران اخراج کند.پس از رای به این 2 فوریت که بنابر اظهارات رئیس مجلس با اکثریت قاطع به تصویب رسید، نمایندگان مجلس بانگ «الله اکبر» و «مرگ بر انگلیس» را در ادامه محکومیت این دولت استعماری سر دادند.

مصوبه مجلس پاسخ ملت به انگلیس بود

غلامرضا کرمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص دلیل ارائه طرح فوریتی کاهش روابط با دولت انگلیس به «جام‌جم» گفت: به جریان افتادن «طرح کاهش روابط» به این دلیل بود که چون اختیار تنظیم روابط با دولت است، لذا مجلس با این طرح قصد داشت دست دولت را در این زمینه باز بگذارد.نماینده کرمان افزود: این احتمال وجود دارد که دولت انگلیس سر عقل بیاید. در این طرح در این زمینه نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

فاطمه آلیا، نماینده تهران و دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز تاکید کرد: دلیل به کار بردن لفظ کاهش روابط این است که برخی شرکت‌های انگلیسی علاقه‌مند به تجارت با ما هستند و حتی دولتمردان خود را زیر سوال می‌برند.

وی گفت: ما با تصویب این 2 فوریت به انگلیس پیام دادیم که مراقب رفتار خود باشد و خواستیم پیام ملت ایران را به این دولتمردان برسانیم.محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس و نماینده تبریز نیز ارائه این طرح فوریتی را به دلیل رفتار دولت انگلیس دانست و به «جام‌جم» گفت: مجلس در ضرورت مقابله با دولت استعماری انگلیس چنین طرحی را ارائه کرد.

وی گفت: ما دوست نداریم با هیچ کشوری رابطه خود را کم کنیم، چون اهل گفت‌وگو و تعامل هستیم؛ اما دولت انگلیس احترام متقابل را رعایت نمی‌کند.

بیانیه 228 نماینده در محکومیت اقدام انگلیس

228 نماینده مجلس نیز در پایان جلسه علنی دیروز با امضای بیانیه‌ای که از تریبون صحن بهارستان قرائت شد اقدام اخیر دولت انگلیس در تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: دولت انگلیس بدتر از ابلیس عمق کینه خود را به ملت ایران نشان داد و با اعلام تحریم بانک مرکزی، گام دیگری در دشمنی با ایران اسلامی برداشت.

انگلیس خبیث، جدا از سابقه ننگین تاریخی خود علیه ملت ایران و کارنامه سیاهش که هیچ گاه از ذهن تاریخی ملت ایران زدوده نخواهد شد در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دست از کینه‌توزی برنداشته است.از حمایت سازمان تروریستی منافقین گرفته تا اعمال تحریم‌های فرامنطقه‌ای و حرکت اخیر در تحریم بانک مرکزی، گوشه‌ای از اقدامات کینه توزانه این رژیم بوده است.

در ادامه نمایندگان ضمن محکوم کردن این اقدام ظالمانه دولت انگلیس تاکید کردند این‌گونه اقدامات خصمانه هیچ تاثیری در عزم راسخ ملت و دولت ایران در ادامه پیمودن صراط مستقیم انقلاب اسلامی نخواهد گذاشت و ملت از آرمان‌های الهی امام راحل و رهبر معظم انقلاب دست نخواهند کشید و کشورهای انگلیس و آمریکا آرزوی عقب‌نشینی نظام اسلامی را به گور خواهند برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها