در مراسم گشایش جشنواره فیلم کودک اصفهان چند چهره پیشکسوت سینمایی مورد تجلیل قرار گرفتند

پرواز پروانه‌ها برفراز زاینده رود

با اهتزاز پرچم حرم مطهر امام علی(ع) در شب عید غدیرخم‌، بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان رسما آغاز به‌ کار کرد. در این مراسم که در سالن ورزشی «گل نرگس» و دکور عظیمی که به شکل سینما طراحی شده بود برگزار شد، ضمن برپایی بزرگداشت‌های این دوره جشنواره‌، برگزیدگان بخش عکس و فیلمنامه هم معرفی شدند.
کد خبر: ۴۴۰۷۸۳

در ابتدا،علیرضا خمسه به عنوان مجری برنامه، مراسم را با اجرای ترانه‌ای آغاز کرد و سپس با پخش تصاویر اهدای پرچم حرم مطهر امام علی (ع) به جشنواره فیلم کودک که توسط فریبا کوثری به ایران منتقل شده بود، این پرچم توسط این بازیگر وارد صحنه شد و در میان پرچم‌های ایران و جشنواره قرار گرفت.

جشنواره‌ امسال، عشق‌واره است

در آغاز مراسم، احمد میرعلایی، دبیر جشنواره کودک در سخنانی گفت: قرار بود گزارشی از روند برپایی جشنواره ارائه کنم؛ اما با دیدن چنین صحنه‌هایی با خودم فکر ‌کردم ما در جشنی هستیم که خدا آن را گرفته، جشنی که همه ملائکه یا علی می‌گویند بنابراین بیست و پنجمین دوره‌ جشنواره کودک را باید عشق‌واره نامید. وی از زحمات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاون سینمایی‌، شهردار،‌ استاندار‌ و امام جمعه اصفهان برای برپایی این دوره جشنواره کودکان قدردانی کرد.

تقدیر از دوبلورها

در ادامه مراسم افتتاحیه، با پخش تصاویری از 8 دوبلور که در کارهای کودکان حضور فعالی داشته‌اند، تقدیر به عمل آمد و در این راستا جوایزی به ناصر ممدوح،پرویز ربیعی،‌شوکت حجت‌، مهوش افشاری‌ و رزیتا یاراحمدی اهدا شد. جلال مقامی و خسرو خسروشاهی از جمله این تقدیرشدگان بودند که در مراسم حضور نداشتند. پس از پخش تصاویر حضور کودکان در سفارتخانه‌ها و ابلاغ پیام جشنواره به سفرای کشورهای خارجی، برگزیدگان بخش عکس فیلم‌ معرفی شدند و ضمن اهدای دیپلم افتخار به رضا عباسی برای «شیر تو شیر»، علی باقری برای «خانه‌ امن است»‌، محمد گلچین و حمیدرضا کشانی برای «باد و مه»، پروانه زرین به جواد جلالی برای فیلم «خواب‌های دنباله‌دار» جایزه‌های خود را دریافت کردند. اولین بزرگداشت مراسم افتتاحیه به غلامرضا رمضانی اختصاص داشت که پس از پخش تصاویر مربوط به او، این کارگردان اظهار امیدواری کرد که فیلم‌های خوبی در آینده برای کودکان بسازد.

سهم بچه‌ها از سازمان سینمایی

بزرگداشت وحید نیکخواه آزاد، نویسنده و کارگردان سینمای کودک بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه جشنواره اصفهان بود. او پس از بوسیدن پرچم حرم امام علی(ع) در سخنانی درباره برپایی این بزرگداشت گفت:‌ دوستان جشنواره وقتی اکراه مرا در این خصوص دیدند، گفتند بیا قبل از این‌که بمیری، برایت بزرگداشت بگیریم. یکی دیگر گفت بزرگداشت می‌گیرند تا تو را بازنشسته کنند؛ اما من معتقد هستم بزرگداشت‌ها به آدم توان مضاعف می‌دهد تا بیشتر کار کنیم.

نیکخواه‌آزاد، این بزرگداشت‌ها را متعلق به بچه‌ها دانست و ادامه داد: امیدوارم توفیق داشته باشیم بیشتر و بیشتر برای بچه‌ها کار کنیم و حالا که بحث سازمان سینمایی مطرح است؛ امیدوارم سهم بچه‌ها فراموش نشود و جایگاه ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. در ادامه، جوایز بخش فیلمنامه‌ جشنواره کودک اعلام شد و دیپلم افتخار به سیدمرتضی سیدی‌نژاد برای فیلمنامه «برفی»، مرجان ریاحی برای متن «تابستان خود را چگونه گذراندید» ‌و دریا یادگاری برای نوشتن «عروسک سخنگو» تعلق گرفت. پروانه زرین را هم سهیلا جبری برای فیلمنامه «کوره‌های خاموش» دریافت کرد.

درخواست برای ساخت فیلم شهید خرازی‌

‌ سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با بیان این که پس از گذشت یک ربع قرن از برپایی جشنواره کودک، شاهد بلوغ این رویداد سینمایی هستیم، اظهار کرد: محصولات فرهنگی و هنری برای بچه‌ها بسیار تاثیرگذار هستند، مخصوصا محصولات مربوط به سینما که تاثیر بیشتری خواهد داشت و آنچه که کودکان در این دوران یاد می‌گیرند برایشان ماندگار می‌شود.

حسینی با ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به حاضران خاطر نشان کرد:‌ ایشان توجه ویژه‌ای به مسائل هنری دارند و ان‌شاء الله وقتی سازمان سینمایی شکل بگیرد، توجه ویژه‌ای به کودکان می‌شود. وی در پایان سخنانش از جواد شمقدری خواست تا فیلمی درباره شهید خرازی از سرداران اصفهان ساخته و تقدیم به مردم این شهر شود.

قرائت پیام رئیس جمهور به جشنواره کودک توسط دکتر علیرضا ذاکراصفهانی، استاندار اصفهان از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود. در بخشی از پیام محمود احمدی‌نژاد به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان آمده بود: برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در دیار فرهنگ‌ خیز اصفهان موجب خرسندی و مایه نشاط و بالندگی کودکان و نوجوانان ایرانی است. کودکان و نوجوانانی که کلیددار صلح و عدالت بوده و الگوی پیشرفت و آزادگی برای تمامی کودکان و نوجوانان در سرتاسر عالم هستند.

تقدیر از اولین شهید نوجوان دفاع مقدس

تقدیر ازشهید بهنام محمدی به عنوان اولین شهید نوجوان دفاع مقدس، بزرگداشت دیگر این مراسم بود که طی آن هدیه‌ای به خواهر و سید صالح موسوی، همرزم وی اهدا شد.

میرعلائی در همین ارتباط اعلام کرد:‌ از این دوره جشنواره جایزه‌ای به نام شهید بهنام محمدی به یکی از فیلم‌های بخش سینمایی ایران اهدا خواهد شد.

بزرگداشت محمد کاسبی و جهانبخش سلطانی

در ادامه برنامه، بزرگداشت جهانبخش سلطانی برگزار شد و این بازیگر با اظهار خوشحالی از انتقال مجدد جشنواره به اصفهان گفت:‌ این بازآفرینی جشنواره باعث می‌شود، باز شاهد حضور افرادی مانند جمال شورجه،فرج الله سلحشور و کیومرث پوراحمد باشیم. در آخرین بزرگداشت برنامه افتتاحیه که به محمد کاسبی اختصاص داشت، این بازیگر در سخنانی گفت: کودکان و نوجوانان حق و حقوقی دارند و یکی از حقوق مهم آنها تربیت است که به ما واگذار کردند. آنهم در دوره‌ای که بیشترین وقتشان در پای تصاویر می‌گذرد، بنابراین خدا به ما توفیق دهد در تربیت کودکان این سرزمین موفق باشیم.

نمایش ۸۷ فیلم در روز دوم جشنواره

در روز دوم جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، 87 فیلم در 9سالن سینمای شهر اصفهان به روی پرده می‌رود.در سالن اصلی سینما قدس، فیلم‌های قلب سیمرغ، مادر پاییزی، کلاه قرمزی و پسرخاله، بهشت اینجاست و باد و مه و در سالن دوم این سینما، فیلم‌های یک فراری از بگبو، باد و مه، تو آزادی، نامه سری، دختر زمستان و آنتوان به نمایش در می‌آِید. در سینما سپاهان، 7 فیلم کوتاه روی پرده می‌رود و در تالار هنر فیلم‌های یک فراری از بگبو، باد و مه، پرواز بادبادک‌ها، باد و مه، ننه نقلی و هارون به نمایش درمی‌آید. همچنین ضمن آن که فیلم‌های یکی بود یکی نبود، شاه کلید، آثار مسابقه ویدیوی کوتاه (8 فیلم)، جایزه‌ای برای او، به خاطر تهمینه و آذر در سالن کتابخانه مرکزی و فیلم‌های باغ مخفی، پینوکیو، مجموعه فیلم‌های کوتاه (8 فیلم)، مجموعه فیلم‌های کوتاه بین‌الملل (7 فیلم)، پیشول و میشول و سطل پرنده، کوکی در تالار خورشید به نمایش در می‌آیند، فیلم‌های کوتاه (10 فیلم)، کوکی، بطری جادویی، ننه نقلی، سلام بر فرشتگان و صدای پای من در سینما ساحل روی پرده می‌روند. امروز فیلم‌های کفش‌های پاره، حج پاکان، آذر، توریست، بچه تهران و مسابقه ویدیویی کوتاه (7 فیلم) نیز در سینما سوره به نمایش درمی‌آیند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها