حسین ترابی و فرهاد ورهرام، دو پیشکسوت سینمای مستند ایران مورد تقدیر قرار گرفتند

جشنواره سینما حقیقت، برگزیدگانش را شناخت

پنجمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مستند (سینما حقیقت) با معرفی برگزیدگان بخش ملی و تقدیر از حسین ترابی و فرهاد ورهرام به پایان رسید. در ابتدای مراسمی که شامگاه شنبه در تالار وحدت برگزار شد، شفیع آقامحمدیان، دبیر جشنواره حقیقت از خرید تمام فیلم‌های برگزیده از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد.
کد خبر: ۴۴۰۵۳۸

وی با اشاره به حاشیه‌های به‌وجود آمده برای بخش بین‌الملل جشنواره‌ سینما حقیقت، گفت: پس از اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره، چند نفر از فیلمسازان خارجی اعلام کردند تمایلی به نمایش فیلمشان در جشنواره ندارند. اما ماجرا زمانی جدی شد که شبکه بی.‌بی.‌سی برنامه‌هایی را در این‌باره پخش کرد و این‌گونه مطرح کرد که ممکن است با نمایش ندادن فیلم توسط فیلمسازان غربی جشنواره تعطیل شود، بنابراین باید از فیلمسازان تشکر کنم که نقشه بی.‌بی.‌سی را نقش برآب کردند.

دبیر جشنواره سینما حقیقت افزود: پس از آن‌که چند تن از فیلمسازان خواستند، فیلم‌هایشان در جشنواره شرکت داده نشود به آنها اعلام کردیم، حدود 9 ماه زمان برای ترجمه و زیرنویس فیلم صرف شده و حتی پول رایت برخی فیلم‌هایی که به مسابقه راه یافته بودند، پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ما به آنها اعلام کردیم این کار غیرقانونی است و در ادامه تعدادی از این فیلمسازان در نامه‌ای اظهار کردند از آنها خواسته شده است که چنین کاری انجام بدهند.

در ادامه این مراسم، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر ارشاد نیز با بیان این‌که در شان و جایگاه سینمای مستند تردیدی نیست، تاکید کرد: مستند ساز باید در جریان کارش و از لا به لای پرداختن به مسائل تلاش کند حقایق عالم را به ما نشان دهد.

معاون سینمایی با بیان این‌که حضور دوربین مستندسازان در بخش‌های بین‌المللی باید بیشتر نمود پیدا کند، گفت:‌ تلاش کرده‌ایم سهم اعتبارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را افزایش دهیم و نوعی از سینما را با نام مستند سینمایی مورد توجه قرار دهیم. علاوه بر این پیشنهاد شده است در راستای تشکیل سازمان سینمایی که بزودی اتفاق می‌افتد، ماموریت این مرکز در ساخت فیلم مستند و کوتاه متمرکز شود.

شمقدری با تاکید بر ضرورت نمایش فیلم‌های مستند توضیح داد: می‌توان فیلم‌های مستند را در محیط‌هایی مانند باشگاه‌های سینمایی یا دانشگاه‌ها به نمایش گذاشت و با پخش فیلم در شبکه نمایش خانگی و فروش آن در کتابفروشی‌ها علاوه بر این که شأن فیلم مستند حفظ می‌شود، مخاطبان خود را نیز پیدا خواهد کرد.

بعد از مسوولان وزارت ارشاد و جشنواره سینما حقیقت، نوبت به ابراهیم حاتمی‌کیا رسید که روی صحنه آمد و گفت:‌ اگر در یک جمله سینمای مستند را خلاصه کنم باید بگویم دروازه طلایی ورود به سینمای اجتماعی، سینمای مستند است. کسی که ادب سینمای مستند را پیدا می‌کند حوصله می‌کند، تحقیق می‌کند و وقت می‌گذارد و در حوزه سینمـای داستانی به هر سینمایی تن نمی‌دهد.

این کارگردان تصریح کرد: موثر بودن فیلمساز بر سوژه‌ها و دخالت هنرمندانه فرد، گاهی در آثار دیده می‌شود و حتی اگر اثر لنگ بزند، ارزشمنـــد است تا این‌که به نـوعی فرضیــــه از پیش تعیین شده‌ای را داشته باشد.

بعد از سخنرانی‌ها، نوبت به اهدای جوایز رسید که در میان آنها مستندهای شبکه‌های سیما سهم عمده‌ای داشتند. از این میان می‌توان به فیلم «خلیج‌فارس» ساخته ارد عطارپور از شبکه 3 سیما، مستند «گاندو» با کارگردانی مازیار مشتاق‌گوهری از شبکه استانی سیستان و بلوچستان، فیلم «القهوه» ساخته مرتضی مطوری از مرکز خوزستان و مستند «عروسی‌عشایر» با کارگردانی حسن قهرمانی از اردبیل اشاره کرد.

به گزارش ایسنا،‌ در این مراسم تعدادی از فیلمسازان برگزیده جشنواره سینما حقیقت پس از دریافت جوایزشان، نکاتی را مطرح کردند.

محسن خان‌جهانی، کارگردان مستند شهرپولکی که در بخش جهاد اقتصادی شایسته تقدیر شد، گفت: در ساخت شهر پولکی که درباره نظام بانکداری بود از سوی مسوولان اقتصادی با مخالفت‌هایی مواجه شدیم که امیدوارم برای ساخت فیلم بعدی‌ام که درباره‌ نظام بیمه است با این مخالفت‌ها روبه‌رو نشوم.

حسن نقاشی، کارگردان فیلم مهرا هم پس از دریافت جایزه‌اش با اشاره به این که در فیلمش احترام به تمام آیین‌ها وجود دارد، خطاب به جواد شمقدری گفت: در این مدتی که در معاونت سینمایی بوده‌اید اتفاقات خوبی افتاده ولی این گلایه را دارم که شما فیلمسازان قاره‌های دیگری را دیدید ولی هیچ وقت فیلمسازان مستند را ندیدید.

مصطفی آل‌احمد، کارگردان فیلم نویسنده بودن نیز پس از دریافت جایزه ویژه هیات داوران در بخش پرتره تاکید کرد: سینما حقیقت، بستری برای نقد است و سینما حقیقت زمانی به حقیقت دست می‌یابد که جامعه تحمل نقد را داشته باشد.

بخش پایانی جشنواره سینما حقیقت به تجلیل از حسین ترابی و فرهاد ورهرام اختصاص داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها