براساس آمار سرانه مطالعه در خانواده‌های ایرانی خیلی ناچیز است. سوای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روزمرگی‌های زندگی، نبود فرهنگ مطالعه در خانواده‌ها نیز از دلایل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه است. این نوشتار شما را با شیوه‌های علاقه‌مند کردن فرزندانتان به مطالعه آشنا می‌کند.
کد خبر: ۴۴۰۱۲۵

برای فرزندتان کتاب بخوانید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای رشد مهارت‌های مطالعه و درک مطالب فرزند خود انجام دهید این است که به صورت مرتب برای او کتاب بخوانید. کودکان دوست دارند که وقتش را با والدین خود بگذرانند. اگر شما برای فرزندتان کتاب بخوانید از آنجا که کودک از بودن با شما لذت می‌برد، کتاب خواندن نیز برای او تجربه لذتبخشی خواهد بود.

کودکانی که به صورت فعال مطالعه می‌کنند، در درک مطلب قوی‌تر بوده و پیشرفت تحصیلی بیشتری دارند. این دسته از کودکان مطالب را طوطی‌وار نمی‌خوانند. خواندن فعال یک ویژگی ذاتی نیست و می‌توان آن را به کودکان آموزش داد.

حتما درباره کتاب‌هایی که خوانده است از او سوال کنید. کودکان دوست دارند کار خود را به والدینشان نشان دهند و مورد توجه آنها قرار گیرند. شما می‌توانید از این علاقه استفاده کنید و از فرزندتان بخواهید که درباره کتابی که خوانده است، توضیح دهد. با این کار به او نشان می‌دهید که مطالعه او برای شما اهمیت دارد.

اجازه دهید که فرزندتان مطالعه شما را ببیند. یکی از ویژگی‌های کودکان تقلید اعمال و رفتارهای والدینشان است. اگر شما اهل مطالعه نیستید، انتظار نداشته باشید که فرزندتان به کتاب علاقه‌مند شود.

پس سعی کنید در زمان‌هایی که فرزندتان در خانه است، کتاب، مجله و روزنامه بخوانید. می‌توانید حتی برخی از مطالب جالبی را که در کتاب یا روزنامه خوانده‌اید در خانه مطرح کنید تا فرزندتان متوجه شود که شما از خواندن، لذت می‌برید.

می‌توانید به عنوان هدیه یا پاداش انجام کاری، در مجله‌ای که می‌دانید فرزندتان به آن علاقه‌مند است، مشترک شوید. قبل از اشتراک مجله بهتر است یک جلد از آن را بخرید تا مطمئن شوید که فرزندتان به مطالعه آن تمایل دارد.

با فرزندتان به نمایشگاه کتاب بروید. این کار می‌تواند در علاقه‌مند کردن کودک شما به مطالعه بسیار مفید باشد. همچنین چون فرزندتان بودن با شما را دوست دارد، رفتن به نمایشگاه کتاب برایش تبدیل به خاطره خوبی خواهد شد.

کتاب‌های مناسب سن فرزندتان را در اختیارش بگذارید. انتخاب کتاب‌های مناسب سن فرزندتان باعث می‌شود که مطالب کتاب برای او خسته‌کننده نباشد. همچنین از عهده خواندن و درک آن برمی‌آید.

وقتی فرزندتان توانایی خواندن را پیدا کرد، می‌توانید برخی از کتاب‌ها را با هم بخوانید. خواندن کتاب با یکدیگر علاوه بر آن که تجربه لذتبخشی برای فرزندتان است، به شما کمک می‌کند که بر میزان روان‌خوانی، درک مطلب و گنجینه لغات او آگاهی پیدا کنید.

تفاوت‌های فردی فرزندانتان را در نظر بگیرید. همه کودکان حتی بچه‌های دوقلو با یکدیگر تفاوت دارند. شاید یکی از فرزندان شما عاشق مطالعه و کتاب باشد، ولی فرزند دیگرتان علاقه کمتری به مطالعه داشته باشد، بنابراین آنها را با یکدیگر و با دیگران مقایسه نکنید.

مطالعه را اجباری نکنید. شما می‌توانید شرایطی فراهم کنید که فرزندتان را به سمت مطالعه سوق دهد، اما مطالعه کردن یا نکردن به عهده فرزند شماست. می‌توانید با لذتبخش‌تر کردن مطالعه برای فرزندتان او را به این کار ترغیب کنید، اما هیچ‌گاه نمی‌توانید او را مجبور به مطالعه کنید، چرا که ممکن است او از کتاب و مطالعه منزجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها