برنامه‌های اندرویدی خود را به ویندوز فون انتقال دهید

انتقال سریع اطلاعات بین موبایل‌ها

مایکروسافت با استفاده از برخی محصولات دیگر، آن را همراه با تولیدات خود به صورت یکپارچه ارائه می‌کند. البته این موضوع تازگی ندارد و مایکروسافت نیز بارها و بارها این کار را انجام داده است. این که این امر سود مالی یا منفعتی نصیب این شرکت می‌کند، هدف بحث این مقاله نیست؛ اما می‌توان در این خصوص به موارد زیر اشاره کرد:
کد خبر: ۴۳۹۳۲۱

PHP on Windows Azure

شما می‌توانید با استفاده از PHP به سرویس‌های ارائه شده توسط Windows Azure‌ دسترسی داشته باشید.

PHP OData: شما می‌توانید با استفاده از کتابخانه‌های آماده شده از سوی مایکروسافت از طریق PHP به سرویس‌های داده‌ای OData متصل شوید و با آن کار کنید.

همان‌طور که گفته شد از این موارد کم نیست؛ اما در حال حاضر این شرکت به اقدام جالبی دست زده و با فراهم کردن مستندات و یک سری ابزار API Mapping tool به شما امکان می‌دهد برنامه‌هایی را که پیش از این برای دستگاه‌های تلفن همراه نوشته‌اید، به ویندوز فون منتقل کنید. همین طور با فراهم کردن مستنداتی، نحوه برنامه‌نویسی سیستم‌‌های عامل‌ دیگر موبایل را با ویندوز فون مقایسه کرده و به شما این امکان را می‌دهد که در کمترین زمان ممکن بتوانید برنامه‌هایی را که پیش از این برای سیستم‌‌های عامل‌ دیگر نوشته‌اید با ویندوز فون منتقل کنید.

نکته‌ قابل توجه این است که پایه و اساس کار شما همان برنامه‌نویسی با Silverlight‌ و XNA است، منتها فقط شما کافی است‌ API‌های خود را با API‌های ویندوز فون تطبیق دهید. البته فراموش نکنید که این موضوع به صورت صددرصد امکان‌پذیر نیست‌ و نمی‌توانید از تمامی API موجود برای دیگر دستگاه‌ها در ویندوز فون استفاده کنید.

بسیار خب، برای شروع ما API‌های موجود برای 3 سیستم‌عامل محبوب موبایل را با هم مقایسه می‌کنیم، ابتدا به سراغ سیستم‌عامل اندروید و ویندوز فون می‌رویم.

در سیستم‌عامل اندروید شما با استفاده از زبان Java برنامه‌های خود را توسعه می‌دهید، در صورتی که در ویندوز فون شما با استفاده از C#‌/‌VB.net برنامه‌نویسی می‌کنید.

در اندروید یک سری Core API وجود دارد که هسته سیستم‌عامل را شامل می‌شود و برای کارهای سطح پایین آنها را مورد استفاده قرار می‌دهید. در این زمینه می‌توان به یک Media Framework‌ اشاره کرد که وظیفه آن مدیریت صدا و تصویر و همین طور کدک‌های موجود برای انواع فایل‌های ویدئویی و صوتی است. در ویندوز فون هم Silverlight و هم XNA این وظیفه را به عهده ‌دارند تا با فایل‌های ویدئویی، صوتی و همین طور انیمیشن‌ها تعامل داشته باشید.

یک سری API برای OpenGL امکان ایجاد برنامه و بازی‌های 3D را به شما می‌دهد، که در ویندوز فون از XNA استفاده می‌شود و همان طور که در شماره‌های پیش گفته شد جایگزینی برای DirectX.net است.

در اندروید برای ذخیره‌سازی از یک سیستم فایل شبیه به لینوکس استفاده می‌شود. البته می‌توانید از SQLite‌ نیز به عنوان یک پایگاه‌ داده رابطه‌ای برای برنامه‌های خود استفاده کنید، اما در ویندوز فون دیگر خبری از SQL Server CE نیست‌ و از Isolated Storage که پیش از این در Silverlight به کار گرفته می‌شد، استفاده می‌شود.

اندروید API برای برقراری با شبکه و سرویس‌های وب در اختیار شما می‌گذارد که همگی به نوعی از API موجود در Java استفاده می‌کنند، در ویندوز فون نیز شما می‌توانید به سرویس‌های مبتنی بر REST و همین طور WCF دسترسی داشته باشید و از Socket Programming‌ نیز به طور کامل پشتیبانی می‌کند. اندروید از یک ماشین مجازی مبتنی بر جاوا یعنی Dalvik‌ بهره‌مند است، اما در ویندوز فون از .NET Compact Framework استفاده می‌شود.

در حال حاضر آخرین نسخه دات نت نصب شده روی Windows Phone Mango‌ که آخرین نسخه از این سیستم عامل به شمار می‌آید، نسخه 11 و۷ و 3 است.

دات نت Compact Framework‌ یک نسخه بهینه‌سازی شده برای دستگاه‌های موبایل محسوب می‌شود.

اما نکته‌ای که در مورد این دو سیستم عامل قابل تامل است این که اندروید از آنجا که در پایه از هسته سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کند، خیلی از ویژگی‌های آن را نیز در خود دارد. برای نمونه یک ابزار adb در SDK‌ اندروید موجود است که مانند یک bash برای این سیستم عامل کارایی دارد. فرامین موجود در این bash شبیه دستورات لینوکس است، با این تفاوت که این سیستم عامل برای گوشی‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده‌ است.

برای استفاده از برنامه‌نویسیnet. جهت برنامه‌نویسی نسخه‌های قبلی ویندوز موبایل، شما ابتدا بایدnet. را روی گوشی خود نصب می‌کردید تا بتوانید برنامه‌های نوشته شده با دات نت را روی آن اجرا کنید، اما در ویندوز فون قضیه کمی فرق دارد.net‌. جزئی از هسته سیستم عامل است و برای همین شما براحتی می‌توانید برنامه‌های خود را مبتنی بر این سیستم عامل توسعه دهید. اما تفاوت عمده‌ای در توسعه برنامه‌های موبایل برای این دو سیستم عامل وجود دارد ؛ سیستم عامل اندروید در این زمینه یک سیستم عامل باز است، یعنی شما براحتی می‌توانید برنامه‌های نوشته شده را روی دستگاه اجرا کنید و همین طور فایل APK‌ را که در واقع فایل اجرای سیستم عامل اندروید است، روی هر دستگاهی نصب کنید. اما در مورد ویندوز فون قضیه کمی متفاوت است. شما برای این که بتوانید برنامه را روی گوشی خود تست کنید باید مبلغی به مایکروسافت بپردازید تا آن را برای شما Developer Unlock‌ کند تا براحتی برنامه‌های خود را روی آن اجرا کنید. همچنین برای انتشار برنامه‌های خود باید از سرویس MarketPlace‌ استفاده کنید.

در شماره‌های بعد به مقایسه سیستم‌عامل iOS با ویندوز فون خواهیم پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها