نشست ویژه سیستم بانکی در کرمانشاه برگزار شد

تصویب اعتبارات مالی جدید برای کرمانشاه

6 روز پس از پایان سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه، رئیس کل بانک مرکزی و مقامات ارشد بانکی کشور در این استان گرد هم آمدند تا برای اجرایی کردن مصوبات این سفر و تسهیل و حل سایر مشکلات بانکی تولیدکنندگان و صنعتگران کرمانشاه اقدام کنند.
کد خبر: ۴۳۷۳۹۹

به گزارش خبرنگار اعزامی «جام‌جم» به‌کرمانشاه، محمود بهمنی به همراه مدیران عامل بانک‌های بزرگ کشور از جمله ملت، تجارت، سپه، کشاورزی، صادرات، صنعت و معدن و ملی در جلسه کاری طولانی در استانداری کرمانشاه در برابر گزارش جامع اقتصادی از مشکلات اقتصادی، بانکی این استان و همچنین اظهارات و گلایه‌های تولیدکنندگان و صنعتگران کرمانشاه قرار گرفتند و قول‌های مساعد و مشخصی برای حل مشکلات مطرح شده، ارائه دادند.

در این جلسه سید دادوش هاشمی، استاندار کرمانشاه با اشاره به مصوبات مهم و جامع سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه گفت: مصوبات این سفر بسیار جامع بوده، اما نیاز به پیگیری و اجرایی‌شدن دارد که همکاری سیستم بانکی و بانک‌های عامل شرط اساسی تحقق آن است.

وی افزود: استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت اصلی غرب کشور از پتانسیل‌های بالقوه اقتصادی قابل توجهی برخوردار است. آب فراوان، خاک حاصلخیز و دسترسی به بازار صادراتی عراق از‌جمله مزیت‌های آن است که باید به بالفعل تبدیل شود.استاندار کرمانشاه با ارائه گزارشی از مشکلات اقتصادی کرمانشاه اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل این استان بیکاری و اشتغال است. ساختار اشتغال استان ناپایدار است و باید برای آن فکر اساسی شود. هم‌اکنون 65 درصد اشتغال استان توسط مشاغل کوچک خوداشتغالی ایجاد شده که ناپایدار است و لذا پیشنهاد می‌کنیم ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی برای حل مشکل اشتغال در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: ضعف مالی بخش خصوصی و توسعه‌نیافتگی صنعت، دلایل اصلی توسعه‌نیافتگی کرمانشاه است که سیستم بانکی در رفع آن نقش بسزایی دارد.

هاشمی افزود: تولیدکنندگان و صنعتگران کرمانشاه انتظار همکاری بیشتری از بانک‌ها دارند. به عنوان مثال آنها از بلاتکلیف ماندن نحوه اعتبارات مصوب دور سوم سفرهای استانی دولت، طولانی بودن پروسه بررسی طرح‌ها توسط بانک‌ها، پایین بودن سقف اختیارات بانک‌های استان در بررسی و اعطای تسهیلات، عدم وحدت رویه در تبیین وثایق بانکی میان‌ بانک‌های استان و عدم اعمال ماده 28 قانون بودجه 90 برای تقسیط و امهال تسهیلات ارزی و وجوه اداره شده گلایه دارند.استاندار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین عدم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از جمله مشکلات بانکی کرمانشاه است.

درخواست‌های کرمانشاه

این گزارش می‌افزاید: در گزارش دیگری که از سوی استانداری کرمانشاه ارائه شد، پیشنهاداتی به منظور حل مشکلات اقتصادی و بانکی این استان ارائه گردید. در این گزارش پیشنهاد شده است بانک‌های عامل استان، امکان اعطای تسهیلات بدون رعایت منابع و مصارف را داشته باشند. همچنین 200 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای طرح‌های خوداشتغالی بهزیستی، 350 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به منظور پاسخگویی به 120 هزار تقاضای ارجاع شده در سفر رهبر معظم انقلاب و اختصاص 1500 میلیارد ریال اعتبار از محل سهم ریالی بانک کشاورزی از صندوق توسعه ملی درخواست شده است. تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی کرمانشاه نیز در اظهارات خود درخواست یک میلیارد دلار اعتبار از محل اعتبار 10 میلیارد دلاری بند ب ماده 19 قانون بودجه، افزایش مشارکت و بازپرداخت 10 ساله وام‌های کشاورزی، افزایش دوران بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به سقف 3 سال، ایجاد وحدت رویه در اخذ وثایق از سوی بانک‌ها، یکسان‌سازی رویه تمامی بانک‌ها در تقسیط 5 ساله بدهی معوقه و عدم دریافت پیش پرداخت و آورده برای دریافت وام از بانک‌ها را مطرح کردند و خواستار تحقق آن شدند.

قول‌های بهمنی

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این درخواست‌ها با اشاره به سوابق درخشان استان کرمانشاه در طول 8 سال جنگ تحمیلی اظهار کرد: در زمان جنگ که این استان درگیر جنگ بود، سایر استان‌ها بیش از کرمانشاه از امکانات و بودجه‌ها برخوردار شدند و لذا اکنون حق این استان است که از تسهیلات ویژه سیستم بانکی برای توسعه و ایجاد اشتغال برخوردار باشد.

وی افزود: ما برای این در کرمانشاه هستیم که علاوه بر پیگیری مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب و دولت، سایر مشکلات و مسائل تولیدکنندگان کرمانشاه با بانک‌ها را بررسی کنیم. لذا قول می‌دهیم علاوه بر تحقق مصوبات قبلی، تسهیلات جدیدی نیز ارائه دهیم. وی افزود: نگاهی به وضعیت توان منابع بانکی کرمانشاه نشان می‌دهد که در 6 ماهه اول امسال منابع تمامی بانک‌ها 29 هزار و 718 میلیارد ریال و مصارف آن 56 هزار ریال است، لذا توان بانک‌ها محدود است. اما این محدودیت‌ ما را از ارائه تسهیلات به کرمانشاه منع نخواهد کرد.

بهمنی اظهار کرد: برای جبران کمبود منابع کرمانشاه، پیشنهاد می‌کنم شرکت‌هایی که در کرمانشاه حضور دارند، منابع بانکی خود را از تهران به مرکز استان منتقل کنند و موجودی آنها در تهران نباشد تا دست ما بیشتر باز شود.

وی درباره تقسیط 5 ساله بدهی‌های واحدهای تولیدی کرمانشاه افزود: به طور جدی از همکاران بانکی‌مان درکرمانشاه می‌خواهم این مصوبه را اجرایی کنند و شخصا نیز بر روند اجرای آن نظارت و پیگیری خواهم داشت.

بهمنی افزود: به بانک‌های استان توصیه می‌کنم استثنائا در ارائه تسهیلات سهم 30 درصدی آورده یا پیش‌پرداخت واحدهای تولیدی را در نظر نگیرند. البته واحدهای تولیدی نیز می‌دانند که این تسهیلات برای یکبار است و اهتمام لازم به بازپرداخت آن دارند.

وی درباره پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی گفت: ما با 2 اولویت قول می‌دهیم این تسهیلات به فوریت پرداخت شود. اولویت اول اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی است که با بخش کمی از ظرفیت خود کار می‌کنند و اولویت دوم واحدهای تولیدی نیمه‌کاره هستند. بانک‌های کرمانشاه ‌باید به فوریت این واحدها را شناسایی و به آنها تسهیلات پرداخت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: درباره نیازهای ارزی استان قول می‌دهم تا 2 ماه آینده هر قدر نیاز ارزی داشته باشید یا طرح جدید معرفی کنید از محل منابع صندوق توسعه ملی بپردازیم و همین امروز شروع به معرفی طرح‌های ارزی به بانک‌ها کنید.وی افزود: برای تسریع در بررسی طرح‌ها، بررسی که بانک استان انجام داده برای مرکز کفایت می‌کند و دفاتر مرکزی بانک‌ها باید حداکثر ظرف 10 روز به درخواست بانک‌های کرمانشاه پاسخ بدهند.

بانک‌ها حالت انقباضی نگیرند

بهمنی اظهار کرد: ‌خبر خوشی را نیز برای کرمانشاه و کل کشور اعلام می‌کنم و آن اختصاص و ابلاغ 3 میلیارد و 250 میلیون دلار تسهیلات ریفاینانس به بانک‌ها برای پرداخت به بخش تولید و صنعت است که بخشی از آن به کرمانشاه اختصاص می‌یابد. این تسهیلات دیروز ابلاغ شد.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وقوع سوءاستفاده بزرگ بانکی خطاب به بانک‌های عامل و شعبات آنان در کرمانشاه تصریح کرد: به خاطر وقوع این سوءاستفاده حالت انقباضی به خود نگیرید و این ماجرا نباید در روحیه و رویه همکاران سیستم بانکی اثر بگذارد.

بهمنی همچنین وعده داد سهم هر یک از بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات استان کرمانشاه را مشخص و ابلاغ کند تا روان‌سازی لازم در پرداخت این تسهیلات و تامین منابع آن صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها