آیا می‌دانید، حدود یک کیلو باکتری در روده‌های ما زندگی می‌کنند و با تولید موادی که برای سلامت ضروری هستند به سلامت ما کمک می‌کنند. محتوای غذاهایی که مورد استفاده ما قرار می‌گیرند، نه‌تنها بر متابولیسم (سوخت و ساز)‌ بدن ما تاثیر دارند، بلکه تاثیرات خود را بر چگونگی ترکیب و تناسب این باکتری‌ها (فلور)ی‌ موجود در روده نیز می‌گذارند. دسترسی به مواد غذایی مورد نیاز بدن و تامین آن، بستگی به توانایی بدن در جذب مواد مغذی موجود در غذای مصرفی دارد.
کد خبر: ۴۳۶۲۱۰

اضطراب، ترس و آنتی‌بیوتیک‌ها برای فلور روده مضر هستند و در فعالیت و کارکرد آن اختلال به وجود می‌آورند.

از سوی دیگر، استفاده از مواد مغذی غنی و تازه، بخوبی می‌تواند ما را در ساختار و تناسب رضایت‌بخش فلور روده و حفظ سلامتمان یاری رساند.

بدن انسان همواره در ارتباط و تماس با میلیاردها باکتری است که در دهان، بینی، پوست، آلت تناسلی و روده زندگی می‌کنند و همان گونه که برای ادامه حیات به محیط زیست مناسب احتیاج دارند، بخشی از سلامت بدن میزبان، نیز در گرو عملکرد صحیح آنهاست. این باکتری‌ها سلول‌هایی هستند که به وسیله دیواره سلولی احاطه و به صورت تقسیم سلولی، با سرعت تکثیر می‌شوند و تعداد برخی از آنها در عرض 15 دقیقه به 2 برابر می‌رسد. در صورتی که به محیط‌زیست آسیب وارد شود، این باکتری‌ها و قارچ‌ها در تناسبشان اختلال پدید می‌آید و تغییر ماهیت داده، به مهاجم تبدیل می‌شوند.

در چنین موقعیتی است که قارچ‌های میکروسکوپی موجب عفونت‌های قارچی خواهند شد. بنابراین حفظ محیط‌زیست متعادل برای همزیستی ارگانیسم‌های میکروسکوپی، نقشی بسیار ضروری در سلامت ما دارد.

همان طور که می‌دانیم، فلور روده‌ای در تولید و تحولات هورمونی و ویتامین‌ها و مواد ضروری دیگر نیز قابل اهمیت است.

باکتری‌های موجود در روده کوچک در تولید ویتامین حیاتی B12 و در روده بزرگ در تولید ویتامین K ـ که برای انعقاد خون ضروری است ـ نقش اساسی بازی می‌کنند. به طور کلی تمام باکتری‌ها و موجودات میکروسکوپی برای زیست و حیات خود در نواحی مختلف به رقابت با یکدیگر مشغول‌اند. باکتری‌هایی که با ما همزیستی می‌کنند، خود را با این محیط و نوع تغذیه‌ای که مورد استفاده آنها قرار داده می‌شود، مطابقت می‌دهند. به این ترتیب میکروارگانیسم‌های موجود در فلور بدن در مقابله با باکتری‌هایی که برای زیست خود، در جستجوی شرایط مناسب هستند، به رقابت درمی‌آیند و به همین علت هم روده‌ها از اکوسیستم خاص خود برخوردارند. البته باکتری‌های موجود روده در افراد مختلف، متنوع هستند و این تنوع به نوع تغذیه، سن، محیط زیست و شیوه زندگی افراد بستگی دارد. ایجاد اختلال در تناسب این باکتری‌ها، باعث بروز مشکلات گوارشی نامشخص می‌شود که پی بردن به علت اصلی را دشوار می‌کند. در ضمن، همان‌طور که می‌دانیم اضطراب، افسردگی و استرس موجب تنزل توانایی بدن در جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی از مواد مصرف شده می‌شود. در ضمن اشتهای چنین افرادی کاهش می‌یابد و در نتیجه دچار سوءتغذیه می‌شوند.

امروزه اختلالات گوارشی‌ای که به دلیل مصرف داروهای شیمیایی بروز می‌کند روبه افزایش است. آماری که در کشور سوئد در سال 97 میلادی به دست آمده، نشان می‌دهد، 14 درصد مشکلات گوارشی بیماران، رابطه مستقیم با مصرف دارو داشته است.

برخی باکتری‌ها با تولید توکسین و برخی با مصرف املاح و ویتامین‌های موجود در غذا، باعث تحلیل رفتن مواد مورد نیاز بدن می‌شوند و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که اختلال در فلور میکروبی روده حاصل شده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند. این مشکلات به صورت سردرد، دل درد، بی‌حوصلگی، عوارض سرماخوردگی یا حساسیت غذایی، خود را نشان می‌دهد. البته با پیشرفت تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع امروزی، تغذیه تنها به منظور سیر شدن صورت می‌گیرد، نه به منظور برآوردن نیازهای سوخت و ساز بدن. از سوی دیگر، صرف غذا با استرس و عجله باعث ایجاد مشکلات مزمن گوارشی در این افراد می‌شود. نوع و وضعیت غذایی افراد، نقش اساسی در تناسب و نوع باکتری‌های روده دارد.

دلایل برهم خوردن فلور میکروبی روده

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها،‌ خوردن غذاهای شیرین و صنعتی، آلودگی به میکروب هلیکوباکتر در گوشت مرغ، میکروب سالمونلا در تخم‌مرغ و گوشت و میکروب لیستریا در پنیر و نبود مواد فیبردار در غذای مصرفی، می‌تواند تاثیرات سویی در عملکرد این باکتری‌‌ها به وجود آورد. در چنین شرایطی، باکتری‌های مفید روده، تغییر ماهیت داده، باعث مقاوم‌سازی باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند و آنان را به میکروب‌های مهاجم و مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها تبدیل می‌کنند. با توجه به تغذیه غیراصولی که اکثر ما دچار آن هستیم، احتمال وجود چسبندگی‌های میکروبی در جدار روده‌ها وجود دارد. به همین دلیل، نه‌تنها پاکسازی و شستشوی روده‌ها در حفظ سلامت بسیار مفید است، بلکه به گردش خون و حفظ شادابی یاری می‌رساند و حتی باعث شادابی پوست، ناخن‌ها و شفافیت مو می‌شود.

به منظور حفظ یک دستگاه گوارش سالم، تغذیه سالم و همه‌جانبه همراه با داشتن روابط و ضوابط سالم در زندگی ضروری است. خوردن غذاهای فیبردار برای تسهیل در عمل تخلیه روده‌ها و جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت مخاط روده‌ها حائز اهمیت است و توجه به این موضوع از دوران کودکی و نوجوانی باید رعایت شود، چرا که ایجاد اختلالات گوارشی در دوران جوانی و بی‌توجهی به رفع این مشکل، می‌تواند عوارض خود را در بزرگسالی بروز دهد. بررسی عادات غذایی پسران 12 تا 16 ساله نشان داده،‌ فقط یک پنجم این نوجوانان روزانه به طور مرتب میوه و سبزیجات خام می‌خورند، در حالی که دختران به مراتب بیش از پسران میوه و سبزی می‌خورند.

میوه‌ها با تاثیر بر حرکت غذا و روده‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند. پروفسور هرمن اولر کروتیس، استاد شیمی دانشگاه هلسینکی برای اولین بار در دهه 70 میلادی به اهمیت تاثیر غذاهای فیبردار بر سلامت اشاره کرد. او به تفاوت موجود در نانی که با خمیر ترش تهیه می‌شود و نان سفید، بسیار تاکید کرد و نشان داد افرادی که نان تهیه شده با خمیر ترش می‌خورند، به مراتب کمتر دچار سرطان غدد جنسی و دستگاه تناسلی می‌شوند. گفتنی است، برخی باکتری‌های روده با کمک فیبرهای موجود در غذاهای مصرفی، قادر به زندگی و تولید‌مثل هستند و این‌گونه باکتری‌ها نقش مهمی در تولید مواد لازم برای جلوگیری از رشد سرطان‌ها دارند.

انحلال طبیعت، اختلال در سیستم بدن

انسان همیشه بخشی از طبیعت بوده و خواهد بود. رسیدگی و مواظبت از محیط زیست و توجه به سلامت آن بخشی از توجهی است که ما به سلامت خود داریم. تخریب و انحلال طبیعت، بدون شک موجب اختلال در کارکرد سیستم‌های بدن انسان می‌شود. با در نظر گرفتن این مساله، درک علل ایجاد و رشد امراض گوناگون در عرض صد سال اخیر زیاد دشوار نیست.

انسان با تکیه بر قدرت و نیروی ذهن و شعور خود در راه تکامل، موفق شده با رعایت کردن اصول بهداشتی و تغذیه‌ای و توجه به روح سالم و پاک بتواند با تغذیه سالم و رعایت کردن اصول اولیه زندگی، بدنی سالم و روحی شاد داشته باشد و موثرترین روش در این زمینه، بالا بردن سطح آگاهی علمی عموم مردم خواهد بود. توسعه معلومات و اطلاعات، کمک بسیار بزرگی در انتخاب تغذیه مناسب برای تقویت سلامت و همچنین انتخاب آگاهانه روش درمانی مناسب در مقابله با بیماری‌هاست.

عوامل و موادی که تاثیرات مثبت بر دستگاه گوارش دارند

ـ غذاهایی که کیفیت آنها نسبت به کالری موجود بیشتر است ازجمله مواد موثر بر افزایش عملکرد مناسب دستگاه گوارش محسوب می‌شوند. این قبیل مواد مانند هویج، شلغم، چغندر، پیاز و انواع دیگر سبزی و میوه، غلات و نان جو سبوس‌دار هستند.

ـ انواع فرآورده‌های سویا و انواع مختلف ماست و آبمیوه‌های تازه.

ـ آب آشامیدنی به میزان یک و نیم تا 2 لیتر در روز یا یک لیوان در ساعت و از خوردن آب همراه با غذا پرهیز کنید.

ـ ورزش‌های آرام به هضم غذا و نفس کشیدن به کمک ماهیچه‌های شکم، به حرکات روده‌ها در دفع غذا کمک می‌کنند.

ـ همچنین آرامش و تعادل روحی در سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر است. در نقطه مقابل، استرس، نگرانی و اضطراب، تاثیر زیانباری بر هضم و جذب و دفع غذا دارد. ناگفته نماند، سلامت و عملکرد صحیح دستگاه گوارش رابطه‌ای مستقیم با حفظ تعادل روحی دارد. پیشینه و پرورش تمدن در 3500 سال گذشته در دامنه رود فرات در جنوب مقدونیه و بابل قرار داشت. در آن دوران، دسترسی و تبادل علم و فرهنگ و هنرهای گوناگون در این مناطق، موجب رشد و گسترش علوم و فرهنگ شده بود. از جمله این علوم، علوم تغذیه بوده است. تاریخچه علم تغذیه نشان می‌دهد که در آن زمان خوردن گوشت کباب شده، میوه و شیرینی‌های تهیه شده با میوه‌های خشک و بادام که با آب انگور یا عسل مخلوط و تهیه شده، بخش مهمی از غذاهای ساکنین آن مناطق را تشکیل می‌داده است. مردم این نواحی برای علوم درمانی و دارویی اهمیت زیادی قائل بودند و دانش آنان در این زمینه پایه‌گذار علم پزشکی اعراب و یونانی‌ها شد.

با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توانیم به اهمیت غذا برای حفظ سلامت معده و روده پی ببریم.

سیما سبزخواه

 کارشناس ارشد زیست‌شناسی (فیزیولوژی)‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها