دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک در موزه امام علی(ع) افتتاح شد

خرید سفال‌های هنری از سوی نهاد‌های دولتی

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد، مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص یک دهم درصد از محل تملک دارایی و بودجه عمرانی نهاد‌های دولتی برای خرید آثار هنری، در دوسالانه سفال و سرامیک اجرایی شود.
کد خبر: ۴۳۵۲۹۶

محمود شالویی که در مراسم افتتاحیه دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک در موزه امام علی (ع) سخن می‌گفت، با اعلام این خبر افزود: در بودجه سال 90، تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی مکلف هستند تا یک دهم درصد از محل تملک دارایی و بودجه عمرانی خود را صرف خرید آثار هنری کنند و این نکته را در گزارش‌های خود ارائه دهند که خوشبختانه این اتفاق با اولین دوسالانه هنری ما در سال 90 مقارن شده که امیدوارم به بهترین وجه عملی شود.

جدا از عملی شدن بحث خرید آثار هنری از سوی نهاد‌های دولتی، دیگر خبر خوش مراسم افتتاحیه دوسالانه سفالگری این بود که بعد از سینماگران، موسیقی‌دانان و اهالی تئاتر، این بار نوبت به هنرمندان سفالگر رسیده است تا صاحب خانه شوند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی در این ارتباط توضیح داد: برای تجهیز خانه سفال در فرهنگسرای رازی تمام همت خود را به کار می‌بندیم که امیدواریم تبدیل به مرکزی شود که تمام فعالیت‌های صنفی و هنری این حوزه را هدایت و پشتیبانی کند.

او البته به اعضای انجمن سفالگران پیشنهاد کرد که تنها به راه‌اندازی خانه سفال در تهران اکتفا نکنند و شعبه‌هایی در شهرهای یزد، اصفهان، همدان، زاهدان، رشت و... بزنند و فعالیت خود را در سطح کشور گسترش دهند.

شالویی با تاکید بر نگاه عادلانه به تمام زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی یادآور شد: قطعا ما با نگاهی عادلانه و منصفانه به همه حوزه‌ها می‌نگریم و سفالگری به دلیل محتوای عمیقی که دارد قطعا بیشتر از هنرهای وارداتی مورد توجه ماست و در هر نمایشگاهی چه به عنوان مهمان و چه به‌صورت میزبان، ما از دستاوردهای سفالگران و هنرمندان این عرصه بهره می‌گیریم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، سپس به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هنری که سال آینده در اروپا شکل خواهد گرفت، اشاره کرد و افزود: در این رویداد هنری قطعا از آثار سفالگران نیز بهره خواهیم گرفت هرچند که بهترین موقعیت برای معرفی این هنر همین دوسالانه ملی سفال و سرامیک است.

او با تاکید بر حرکت و شتاب هنرمندان سفالگر طی 2 سال گذشته عنوان کرد: بحث تمرکززدایی از دوسالانه‌ها چندی پیش مطرح شد و برخی از آنها در خارج از تهران برگزار شد، اما برخی از متولیان و اعضای شورای سیاستگذاری پیشنهاد دادند که همزمان با برگزاری دوسالانه در خارج از تهران، پایتخت نیز میزبان بخشی از دوسالانه باشد و ما هم احساس کردیم که این پیشنهاد و برگزاری همزمان دوسالانه هیچ منعی ندارد و آن را پذیرفتیم.

او با اشاره به توجه وزارت ارشاد به هنر سفالگری گفت: این توجه در حدی است که برای دوسالانه ونیز که به نوعی به آثار مدرن اختصاص دارد کارهای هنرمندان سفالگر را فرستادیم، در حالی که برخی به ما خرده گرفتند اما احساسمان بر این بود که این هنر متعلق به این سرزمین و آب و خاک است و ما برایش احترام قائل هستیم.

بهزاد اژدری، دبیر دهمین دوسالانه سفال و سرامیک نیز در این افتتاحیه با تاکید بر رشد 250 درصدی آثار ثبت شده در قیاس با دوره‌های قبلی خاطرنشان کرد: رشد کمی هنرمندان و استقبالشان از دوسالانه دهم کاملا مشهود است و در کنار آن ایده‌های نو، به کارگیری مواد و فنون جدید و تنوع بیشتر به هویت فرهنگی از دیگر نقاط قابل توجه در این دوره است.

این هنرمند سفالگر نگاه تخصصی شورای سیاست‌گذاری به انتخاب آثار این دوسالانه را از دیگر وجوه تمایز آن دانست و افزود: اضافه شدن 3 گرایش دیگر با عناوین نقش روی سطوح، آثار برتر سفال در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی و همچنین طراحی سرامیک از دستاوردهای همین نگاه است.

او همچنین به حضور دو مهمان بین‌المللی از اتریش و ترکیه در این دوسالانه اشاره کرد و افزود: امیدواریم این تصمیم آغاز پیوستن هنرمندان بیشتری از سراسر جهان همراه با توشه‌های فرهنگی و هنری خود به جریان‌های داخلی باشد.

دبیر دهمین دوسالانه سفال و سرامیک با مرور خبر برگزاری اکسپویی همزمان با دوسالانه دهم، گفت: شورای سیاستگذاری معتقد است این جریان در رونق اقتصادی هنر سفال و سرامیک تاثیر دارد و امیدواریم مجموعه داران، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از این جریان به رونق‌بخشی اقتصاد هنر و نقش بسزای آن در رشد کمی و کیفی توجه نشان دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی خانه‌سفال اشاره کرد و افزود: فرهنگسرای رازی، تمام امکانات این مجموعه همچون فضای آموزشی، گالری‌های متعدد، اتاق‌هایی برای کارگاه‌های آموزشی و سالن‌هایی برای برگزاری سمپوزیوم و همایش در اختیار ما قرار داده است که با همکاری هنرمندان سفالگر به بهترین وجه از آنها استفاده خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها