احسان رحیم‌زاده / رادیو و تلویزیون

آل عباس: رادیو را با هیچ جای دنیا عوض نمی‌کنم

فاطمه آل‌عباس، مجری مطرح رادیو متولد سال 1351 مشهد است. چندی پیش در جشنواره برنامه‌های معارفی رادیو او به عنوان مجری برتر معرفی و تقدیر شد. با او به این بهانه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.
کد خبر: ۴۳۴۵۴۴

درباره برنامه «قرار آسمانی» که به خاطر آن تقدیر شدید، توضیح بدهید.

در این 18 سالی که کار کردم «قرار آسمانی» یک اتفاق خیلی خوبی بود. چون با یک گروه خوب کار می‌کردم. برنامه‌های افطار و سحر کارهایی هستند که نیرویی تو را به تلاش دعوت می‌کند. من خودم از این برنامه حس خیلی خوبی گرفتم.

من گوینده این برنامه بودم. برنامه بخش‌های مختلفی داشت و در آن آداب و رسوم شهرهای مختلف در ماه رمضان معرفی می‌شد. پخش تواشیح و تفسیر قرآن هم داشتیم. همه این‌ها با ضرباهنگی تند روی آنتن می‌رفت. از پیامک‌ها می‌فهمیدیم که برنامه بسیار پرمخاطب است.

در حال حاضر چه برنامه‌هایی را در رادیو دارید؟

من سال‌هاست که گوینده برنامه «خانه و خانواده» شبکه ایران هستم. در برنامه شامگاهی رادیو پیام هم حضور دارم.

علاقه ندارید که خودتان سردبیر یا تهیه‌کننده برنامه‌ای باشید؟

خیلی دوست ندارم. یکی دو بار تجربه‌اش را داشته‌ام. به نظر من هر کسی باید کار خودش را تخصصی دنبال کند. ممکن است من بتوانم از عهده هر دو کار بر بیایم، اما این کار حرفه‌ای نیست.

اگر سردبیر باشید خیلی برای گوینده برنامه‌تان سختگیری می‌کنید؟

طبیعتا در این سال‌ها سختگیر شده‌ام. من موفقیت‌های امروزم را مدیون سختگیری تهیه‌کنندگان قدیمی هستم.

برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟‌

می‌خواهم گوینده‌ای بشوم که در ذهنم بوده. فکر می‌کنم حالا حالاها با آن وضعیت آرمانی فاصله دارم.

در دنیای پرسرعت کنونی تو باید همیشه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشی. آدم رسانه باید به روز باشد. من هنوز جا برای پیشرفت دارم.

از این که در جشنواره برنامه‌های معارفی رادیو لوح تقدیر دریافت کردید چه احساسی دارید؟‌

من این توفیق را داشته‌ام که در جشنواره‌های مختلف لوح‌های زیادی بگیرم. حتی یک سال به عنوان گوینده برتر بخش بین‌الملل انتخاب شدم.

اما اعتقاد دارم ما لوح اصلی را از دست مردم می‌گیریم. از دورترین روستای کشور برای ما نامه می‌آید. وقتی یک نفر تماس می‌گیرد و می‌گوید: چرا گوینده نیامده؟‌ مگر سرماخوردگی‌اش چقدر طول می‌کشد؟ اینجا گوینده لوح تقدیرش را گرفته است.

با توجه به محبوبیت‌تان در گویندگی رادیو وسوسه نشده‌اید که جذب تلویزیون بشوید؟‌

نه. وسوسه نمی‌شوم. چون قبلا تجربه تصویر را در تلویزیون و تئاتر و سینما داشته‌ام. اما به نظر من هیچ‌جا رادیو نمی‌شود. رادیو برای من خانه پدری است که با هیچ جای دنیا و هیچ برجی عوضش نمی‌کنم.

شما به عنوان یک گوینده رادیو تا چه اندازه زبان معیار این رسانه را رعایت می‌کنید؟

من سعی می‌کنم صحیح صحبت کنم. زبان معیار به معنای کتابی صحبت کردن نیست.

زبان معیار زبانی است که به زبان مردم نزدیک باشد و به دور از هجو و زایده‌های کلامی باشد. من خدا را شکر براساس ارزیابی‌های سازمان جزو گوینده‌های کم خطا بوده‌ام.

به نظر شما با آمدن رسانه‌های جدید رادیو همچنان می‌تواند مخاطبانش را حفظ کند؟‌

صددرصد. تا وقتی رادیو نیروهایی داشته باشد که عاشقانه دوستش داشته باشند و آن را به همه چیز ترجیح بدهند رادیو می‌تواند همچنان بر قله سرافرازی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها