ایران برای دستیابی به قله‌های پیشرفت و عزت و افتخار، نیازمند دانشمندان و نخبگانی است که عاشق کشور و مردم و عاشق هویت و سرنوشت ملت باشند. این جمله، توصیه اصلی رهبر انقلاب به‌هزار‌نخبه جوانی بود که صبح دیروز بیش از دو ساعت و نیم با ایشان دیدار و تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۴۳۳۳۹۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در این دیدار ابتدا ۱٢ نخبه دانشگاهی، حدود یک ساعت و ٤٥ دقیقه دیدگاه‌های جامعه نخبگانی را درباره مسائل دانشگاهی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از شنیدن و یادداشت برخی نکات سخنان نخبگان، این نکته اساسی را خطاب به جامعه نخبگانی کشور، چه سیاسی و چه علمی،‌ فرهنگی، خاطرنشان کردند که: نخبه باید با احساس دلبستگی معنوی به کشور و ملت، در عرصه کاری خود تلاش و فداکاری کندچرا که بدون عشق به سرنوشت کشور و ملت، نخبه نمی‌تواند در جامعه خود، تأثیری واقعی و راهگشا داشته باشد.

رهبر انقلاب با اشاره به برخی تجربیات تاریخی و معاصر، «قدرت بدون اتکا به دین» را منجر به ظلم و وحشیگری دانستند و بر این واقعیت تأکید کردند که اگر ملتی می‌خواهد در دنیای پرتلاطم کنونی، خود را حفظ کند و مانع از «هجوم نظامی ـ امنیتی» و «هجوم نرم‌افزاری، فرهنگی و اخلاقی مراکز قدرت جهانی» شود، احتیاج به نخبگانی دارد که «همّ و غمّ» اصلی آنها، «پیشرفت و عزت و افتخار» کشور و ملتشان باشد و ایمان، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند این احساس درونی را عمیقاً ایجاد کند.ایشان، پیشرفت‌های ملت ایران را در سی و سه سال اخیر، ناشی از ایمان و احساس دلبستگی نخبگان به کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: با وجود فشارهای همه‌جانبه بیگانگان، صدها شخصیت و نخبه برجسته نظیر شهید شهریاری در رشته‌های مختلف، به تلاش فداکارانه و کارهای برجسته و ماندگار مشغولند.

بیگانه‌ستیزی در مباحث علمی، مردود است

رهبر انقلاب اسلامی، بیگانه‌ستیزی را در مباحث علمی مردود خواندند و افزودند همان‌گونه که بارها گفته‌ایم حاضریم برای دستیابی به دانش، شاگردی کنیم، اما نباید همیشه شاگرد بمانیم بلکه می‌خواهیم ملت ایران به جایی برسد که دیگران، شاگردی او را بکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به احساس حقارت و خودباختگی سیاستمداران و عناصر حکومت پهلوی در مقابل غرب افزودند: آنها، ایران را با این سابقه درخشان و ذخایر عظیم فکری و فرهنگی، در مقابل غرب به هیچ می‌انگاشتند، اما انقلاب، این تفکر ارتجاعی را از بین برد و کشور ضمن برخورداری از پیشرفت‌های چشمگیر، در پرتو احساس مسوولیت و عزم و اراده جامعه نخبگانی و عموم مردم، ان‌شاءالله به پیشرفت‌های بیشتری دست خواهد یافت.

رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان، دولتمردان را به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در تولید علم و نوآوری علمی فرا خواندند و خاطرنشان کردند: این کار بسیار ضروری، باید با ارتقای مدیریتی در دانشگاه‌ها و مراکز و نهادهای علمی همراه شود تا آثار درخشان خود را به بار آورد.

ایشان همچنین در بحث ارتباط دانشگاه و صنعت، بر برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد و گسترش پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی ـ تحقیقاتی تأکید و خاطر نشان کردند: این گونه مراکز می‌توانند نیاز بخش صنعت را به نوآوری و افزایش کیفیت تأمین کنند ضمن این‌که این کار متقابلاً به افزایش شور و نشاط علمی در دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد.

خودداری دستگاه‌های دولتی از خرید تولیدات خارجی، الزامی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به محصولات کیفی تولید داخل در برخی عرصه‌ها، خودداری دستگاه‌های دولتی از خرید تولیدات خارجی را، کاملاً الزامی دانستند و افزودند: رئیس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی دستور دهد که در این موارد، مطلقاً کالای خارجی خرید نکنند. اقدام دولت برای وادار کردن دستگاه‌ها و بانک‌ها به حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی و حمایت بیشتر دولت از بخش کشاورزی از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب، آن را بسیار ضروری خواندند.

نباید رشد کمی مقالات، هدف قرار داده شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین از رشد کمّی و گاه کیفی مقالات علمی ابراز خرسندی کردند، اما افزودند: نباید رشد کمّی مقالات هدف قرار داده شود بلکه کیفیت مقالات و مهم‌تر از آن جهتگیری مقالات در تأمین نیازهای کشور، باید اصل قرار گیرد. رهبر انقلاب اسلامی جوانان پرطراوت، باایمان و آماده به کار ایران را سرمایه‌ای ارزشمند و گرانبها برای پیشرفت خواندند و با استقبال از بیان ایرادها در سخنان نخبگان خاطرنشان کردند: ملت ایران و مسوولان راه دشواری را به سوی هدفی بزرگ آغاز کرده‌اند که وجود نقاط ضعف و یا بروز اشکال در این مسیر، طبیعی است ولی هیچگاه نباید به خاطر این گونه مسائل در مسیر حرکت به سمت هدف و ادامه پیشرفت، متزلزل شد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان یکی از نخبگان جوان در خصوص نبود مجال برای نقش‌آفرینی نخبگان جوان در مراکز تصمیم‌گیر و تأثیرگذار فرهنگی، تأکید کردند: این درخواست، منطقی است و حضور جوانان در بخش‌هایی، قطعاً بسیار پیش‌برنده است اما مهم‌تر از حضور اجرایی جوانان، تأثیرگذاری فکری و گفتمان‌سازی جوانان است، چرا که این کار مسوولان و مدیران را هم به همان جهت مورد نظر جوانان، سوق خواهد داد.

ایشان ضمن انتقاد از عدم اهتمام لازم به مساله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاد اندیشی فضای گفتمانی بوجود آورند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: حرکت علمی سال‌های اخیر و تبدیل تولید علم به یک ارزش، نتیجه شکل‌گیری گفتمان علمی در بیش از یک دهه گذشته است.

تهیه سند ملی نخبگان، بسیار ضروری و مهم است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات خوبی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان انجام گرفته بویژه انجام مراحل تدوین سند ملی نخبگان، افزودند: تهیه سند ملی نخبگان یکی از اقدامات بسیار ضروری و مهم است زیرا مسیر شناسایی استعدادها، پرورش استعدادها برای تربیت نخبگان، و مراحل بعد از احراز عنوان نخبه را، مشخص خواهد کرد. ایشان اظهار امیدواری کردند: این سند هر چه زودتر تصویب و اجرایی شود.

سخنان نخبگان دانشگاهی

در ابتدای این دیدار، سخنگویان کمیسیون‌های پنجگانه اجلاس نخبگان جوان، نتایج بحث‌های فشرده صدها دانشجوی نخبه و استادان دانشگاه‌ها را بیان کردند. اسامی این ٥ نخبه دانشگاهی عبارت است از:

دکتر نیما رضایی: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران ـ سخنگوی کمیسیون سلامت

سید سعید سرافراز: دارنده مدال طلای المپیاد ٨٦ ـ سخنگوی کمیسیون انرژی

حسن نیک‌آئین: دارنده مدال نقره المپیاد کامپیوتر ـ سخنگوی کمیسیون صنعت

دکتر علیرضا شایسته: دارنده مدال طلای المپیاد جهانی شیمی ـ سخنگوی کمیسیون علوم انسانی

و سعید صالحی‌پور: دارنده مدال طلای المپیاد دانشجویی ریاضی ـ سخنگوی کمیسیون علوم پایه

پس از بیان این جمع‌بندی، 7 نفر دیگر از نخبگان به بیان دیدگاه‌های مختلف خود پرداختند. این افراد به انتخاب خودِ نخبگان، از میان صد نفر که خواستار بیان نظراتشان در این دیدار بودند انتخاب شده بودند. اسامی این نخبگان جوان:

مهتاب ترک‌بیات: نفر سوم کنکور هنر ـ دانشجوی کارشناسی دانشکده هنر

سیدمحمد امین آقامیر: نفر سوم المپیاد فیزیک ـ کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف

جعفر حسنی: رتبه اول دکترای دانشگاه تربیت مدرس

آزیتا بلالی اسکویی: برگزیده جشنواره‌های خوارزمی و فارابی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

میرهادی رهگشایی: طلای المپیاد فیزیک ـ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف

خدیجه مظفری: رتبه سوم المپیاد حقوق ـ دانشجوی دانشگاه تهران

و ناصر صباغ‌نیا: دارنده رتبه اول مهندسی کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها