ظرف دو هفته آینده 13 مدرسه در فهرج و 20مدرسه در ریگان پذیرای دانش آموزانی خواهد بود که پیش از این در مدارس غیر مقاوم یا کپری درس می خواندند

بهره برداری از مدارس جدید در مناطق محروم جنوب کرمان

این روزها با فرارسیدن ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در حالی چندین میلیون نفر دانش‌آموز در سراسر کشور در مدارس نوساز، مقاوم و استاندارد مشغول تحصیل شده‌اند که در جنوب و شرق پهناورترین استان کشور هنوز کلاس‌های درس چند هزار دانش‌آموز در مدارس فرسوده و خشت و گلی و یا کپر برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۳۳۱۹۶

این در حالی است که طی چند سال گذشته اقدامات خوبی توسط دولت برای برچیدن مدارس کپری و مقاوم‌سازی و نوسازی مدارس فرسوده در استان کرمان انجام شده است، ولی با این حال این اقدامات کافی نبوده و هنوز کمبود فضاهای آموزشی مقاوم و نوساز اصلی‌ترین دغدغه والدین و دانش‌آموزان محروم و مظلوم این مناطق است که سالیان سال است با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند.انتقادات مسوولان محلی و والدین دانش‌آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند،.طی چند سال گذشته باعث احداث چند مدرسه جدید در این مناطق شده است. از سوی دیگر وقوع حوادث طبیعی متعدد همانند زلزله و سیل در این شهرستان‌ها باعث شده مدارس نامقاوم و فرسوده به آسانی تخریب و کلاس‌های درس چند هزار دانش‌آموز در چادر، کپر و یا بدون سرپناه در فضایی باز برگزار شود.

پس از آن که وقوع زلزله سال گذشته در شهرستان‌های فهرج و ریگان استان کرمان بسیاری از بناهای خشت و گلی همانند مدارس این مناطق را تخریب کرد و کلاس‌های درس بیش از 5 هزار دانش‌آموز در هوای سرد زمستان در فضای باز برگزار می‌شد، وعده‌هایی برای احداث مدارس نوساز و جدید داده و کلنگ احداث آنها به زمین زده شد؛ مدارسی که فرمانداران این دو شهرستان در گفت‌وگو با جام‌جم از افتتاح بعضی از آنها طی چند روز آینده خبر داده اند تا بخشی از چند هزار دانش‌آموزی که در مدارس فرسوده و خشت و گلی تحصیل می‌کنند به این مدارس انتقال یابند.

حسین زین‌الصالحین فرماندار شهرستان فهرج در این زمینه از افتتاح 13 مدرسه جدید طی 15 روز آینده خبر می دهد که با اعتبارات اختصاص یافته توسط دولت پس از زلزله سال گذشته در این شهرستان ساخته شده است. با این حال ، هنوز سقف مدارس نامقاوم و فرسوده بر سر 4700 نفر از دانش‌آموزان شهرستان فهرج سنگینی و جان آنها را تهدید می‌کند. زین الصالحین می‌گوید: در حال حاضر 11 مدرسه شبانه‌روزی غیرمقاوم و حدود 24 مدرسه کانکسی و خشت و گلی در این شهرستان وجود دارد که باید فکری برای آنها شود. وی با اشاره به رشد 10 درصدی آمار ورودی کلاس اولی‌ها در مقطع ابتدایی می‌افزاید: این موضوع باعث شده که آمار دانش‌آموزان ما در سال تحصیلی جدید بالا برود و به فضای آموزشی بیشتری نیاز داشته باشیم. برزنگ فرماندار شهرستان ریگان نیز با اشاره به این‌که طی دولت‌های نهم و دهم حدود 35 مدرسه جدید در شهرستان ریگان ساخته شده و تا چند روز آینده هم 8 مدرسه عادی و 12 مدرسه عشایری جدید افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، می‌گوید: با بهره‌برداری از این مدارس در بخش مدارس عادی ما فقط به 30 مدرسه جدید دیگر نیاز داریم تا کمبودهایمان در این بخش رفع شود. وی می‌افزاید: هنوز 40 مدرسه در شهرستان ریگان فرسوده و نامقاوم هستند که نیاز به نوسازی دارند.

اختلاف نظر بر سر وجود مدارس کپری

اما در حالی تحصیل چند هزار دانش‌آموز مناطق محروم کرمان در مدارس خشت و گلی و نامقاوم جان آنها را تهدید می‌کند که همواره بر سر آمار تعداد این مدارس بین مسوولان ذی‌ربط اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

فرمانداران شهرستان‌های جنوبی استان کرمان با استناد به آمار دریافتی از اداره آموزش و پرورش مناطق از وجود ده‌ها مدرسه غیرمقاوم در حوزه‌های استحفاظی خود خبر می‌دهند و در نقطه مقابل آنها مسوولان اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان معتقدند که بسیاری از آمار ارائه شده از تعداد مدارس کپری و نامقاوم در جنوب استان کرمان نادرست است و صحبت‌های فرمانداران فقط در جهت گرفتن اعتبارات بیشتر برای شهرستان‌های خود است. اما آن‌گونه که رجایی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان می‌گوید در جهت برچیدن مدارس کپری و غیرمقاوم از سال 76 تاکنون 496 مدرسه با 1265 کلاس در این مناطق ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.

وی با اشاره به این که هنوز آمار دقیقی از تعداد مدارس کپری در جنوب کرمان وجود ندارد و از دیدگاه اداره کل نوسازی مدارس دیگر در جنوب کرمان هیچ مدرسه کپری وجود ندارد، می‌افزاید: چنانچه در این مناطق هنوز کلاس‌های درس در کپرها برگزار شود با هماهنگی مسوولان آموزش و پرورش در جهت برچیدن آنها و جایگزینی مدارس جدید اقدام می‌کنیم.

رجایی می‌افزاید: در برخی از مناطق رشد آمار دانش‌آموزان در اول مهر ماه ایجاب می‌کند که از کپرها به عنوان کلاس درس استفاده شود که این امر غیرقابل پیش‌بینی است.

رجایی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای مقاوم‌سازی مدارس می‌گوید: تاکنون 205 میلیارد تومان در جهت تخریب مدارس فرسوده و احداث مدارس جدید به این مناطق اختصاص یافته که 166 میلیارد تومان آن طی سال‌های 85 تا 89 هزینه شده و 39 میلیارد تومان دیگر نیز در سال جاری صرف ساخت مدارس جدید می‌شود.

احمد فتحی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان کرمان هم با اشاره به این‌که وجود مدارس کپری و فرسوده در جنوب و شرق استان کرمان واقعیتی انکارناپذیر است، می‌گوید: ما در برخی از نقاط برای حل مقطعی مشکلات دانش‌آموزان با کمک مشارکت‌های مردمی یک کپر ایجاد می‌کنیم و تا زمانی که مدارس جدید ساخته می‌شود، کلاس‌های درس دانش‌آموزان در کپر برگزار می‌شود تا از تحصیل بازنمانند.

در همین حال رئیسی، رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: تا پایان امسال به طور متوسط روزانه 10 کلاس درس در مناطق مختلف کشور به بهره برداری می رسد . وی دیروز در مصاحبه ای با واحد مرکزی خبر افزود: با توجه به اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش و کمک خیرین تاپایان امسال دو هزار واحد آموزشی با بیش از 8 هزار متر مربع به اماکن آموزشی کشور اضافه می شود.

تبدیل خانه امام جمعه ریگان به مدرسه

کمبود مدرسه در شهرستان ریگان باعث شده است که امام جمعه شهرستان ریگان برای حل مشکل دانش‌آموزان دفتر و خانه خود را به مدرسه تبدیل کند تا تعدادی از دانش‌آموزان از بلاتکلیفی خارج شوند. حجت‌الاسلام علی حیدری‌نسب که اکنون تابلوی یک مجتمع آموزشی را بر سر در منزل خود نصب کرده و خود در یک اتاق کوچک ساکن شده و از آن به عنوان دفتر نیز استفاده می‌کند، می‌گوید: به‌‌رغم فعالیت‌های خوبی که در بخش آموزش و پرورش در این شهرستان صورت گرفته کمبودهای اماکن آموزشی همچنان وجود دارد و برای حل مشکلات دانش‌آموزان، با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه و استان کرمان برای سال تحصیلی جدید خانه خود را به یک مجتمع پرورشی و آموزشی در 2 مقطع راهنمایی و متوسطه تبدیل کرده‌ام. وی می‌افزاید: این خانه حدود 130 متر مساحت دارد و حدود 40 دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل شده‌اند.

حکمت قاسم‌خانی / جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها