‌ماهاتیر محمد نسبت به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی کشورهای بحران زده هشدار داد .
کد خبر: ۴۳۲۷۴۵

نخست وزیر اسبق مالزی  با بیان اینکه بروز ناآرامی ها در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه درس های بزرگی برای دیگران دارد ، بهار عربی را درس عبرتی برای تمام کشورهای جهان دانست.

 به گزارش مهر، ماهاتیر محمد شامگاه سه شنبه در همایش بین المللی رهبری اسلامی 2011 طی سخنانی با عنوان"بحرانهای شمال آفریقا وخاورمیانه: یک درس برای کشورهای اسلامی" درکوالالامپور گفت: متاسفانه دولتها ازتجربه تلخ حکومتهای دیکتاتوری پیش از خود درس نمی گیرند .

وی با بیان اینکه حکومتها و دولتها باید به وعده هایی که به مردم خود داده اند عمل کنند ، افزود : عدم تحقق وعده های دولتها به مردم تنها مختص کشورهای اسلامی نیست همانطور که می بینید باراک اوباما ،رئیس جمهوری آمریکا نیز  به وعده های خود مبنی بر بستن بازداشتگاه گوانتانامو و خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان عمل نکرده است.
 
ماهاتیر محمد در ادامه بهترین مدل حکمرانی در دنیای امروز را دموکراسی مردمی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از کشورهای اسلامی در گذار به دموکراسی موفق عمل نکرده و دچار مشکلات زیادی شده اند.
 
وی در تشریح جوامع دموکراتیک گفت: در یک کشور دموکراتیک، دولت برای ماندن در قدرت نیاز به پیروزی در انتخابات و راضی نگهداشتن مردم دارد.

"‌آنان به مردم اجازه می دهند با ایجاد تشکل های کوچک و احزاب ، در قدرت سهیم شوند."
 
نخست وزیر پیشین مالزی افزود: رهبران و دولتهای کشورهای عربی که مجبور به کناره گیری از قدرت شدند برنامه مشخصی برای حمایت از مردم خود نداشتند و این نکته ای کلیدی در ارزیابی علل سقوط حکومت آنان است.
 
ماهاتیر محمد در ادامه نسل امروز به ویژه نسل جوان را نسلی متفاوت با گذشته دانست و گفت: نسل امروز تحصیلکرده و آگاه به شرایط جهانی است و دولتها باید خود را آماده پاسخگویی و توضیح مشکلات به آنان کنند.
 
"‌ماهاتیر  نسبت به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی کشورهای بحران زده هشدار داد ."

وی گفت: تغییرات در هر کشور باید بدون دخالت کشورهای خارجی و توسط مردم و احزاب مخالف همان کشور شکل بگیرد.
 
همایش بین المللی رهبری اسلامی 2011 با عنوان "رهبری اسلامی در دنیای جهانی شده" توسط دانشگاه علوم اسلامی مالزی و با همکاری وزارت آموزش عالی این کشور  روز سه شنبه در کوالالامپور آغاز و امروز چهارشنبه به کار خود پایان داد
.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها