سایه خبر

کارشناسان آمریکایی: به ایران اورانیوم 20 درصد بفروشید

شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بازاندیشی رویکرد آمریکا نسبت به تهران»، به نقل از متخصصان هسته‌ای آمریکا، خواهان فروش اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد به ایران شده است. به گزارش «تابناک»، اگر چه در این راهبرد همچنان مواضع پیشین آمریکا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تکرار شده است، اما با وجود این متخصصان هسته‌ای این کشور به مقامات واشنگتن پیشنهاد داده‌اند که برای مصرف 2 سال رآکتورهای اتمی ایران، اورانیوم غنی شده 20 درصد به ایران بدهند و در عوض ایران هم به مدت 2 سال غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را متوقف کند.
کد خبر: ۴۳۱۰۲۶

بر اساس این گزارش، دیوید آلبرایت و کریستین والروند، 2 نفر از متخصصان هسته‌ای آمریکا هستند که پیشنهاد فروش اورانیوم غنی‌شده از سوی آمریکا به ایران را بر اساس پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران به مقامات آمریکا داده‌اند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گفته بود در صورتی که غرب یا آمریکا به ایران اورانیوم غنی‌شده بفروشد، ایران غنی‌سازی در سطح 20 درصد را که مورد نیاز رآکتور تهران برای تولیدات دارویی است، متوقف خواهد کرد.

پاسخ صریح یک نماینده اصلاح‌طلب به وزیر دفاع آمریکا

حجت‌الاسلام ‌هاشمیان با بیان این‌که اصلاح‌طلبان از مقامات آمریکا متنفرند و آمریکا فقط از ضدانقلاب حمایت می‌کند، گفت: حمایت پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا از اصلاح‌طلبان بیهوده‌گویی است.

هاشمیان، نماینده رفسنجان و رئیس شورای مرکزی فراکسیون اقلیت مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اعلام حمایت وزیر دفاع آمریکا از اصلاح‌طلبان افزود: اصلاح‌طلبانی که خود را در چارچوب نظام و قانون اساسی تعریف می‌کنند از مقامات آمریکا متنفر هستند. وی با بیان این‌که آمریکا تنها از ضدانقلاب حمایت می‌کند و اصلاح‌طلبان واقعی ضدانقلاب نیستند، افزود: اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره اصلاح‌طلبان را محکوم می‌کنیم و به آنها هشدار می‌دهیم که در امور داخلی ایران دخالت نکنند. رئیس شورای مرکزی فراکسیون اقلیت مجلس گفت: آمریکایی‌ها به هیچ عنوان دلسوز ملت ایران نیستند و برای آنها اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند. هاشمیان خطاب به وزیر دفاع آمریکا گفت: اصلاح‌طلبان اگر مشکلی داشته باشند، آن را در چارچوب قانون اساسی حل و فصل خواهند کرد و به هیچ عنوان به اظهارات شما توجهی نخواهند داشت لذا بیهوده‌گویی نکنید.

دیدار احمدی‌نژاد و چاوز به تعویق افتاد

دیدار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران با هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا که قرار بود اوایل این هفته در کاراکاس انجام شود، به زمانی دیگر موکول شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، «نیکلاس مادورو» وزیر خارجه ونزوئلا گفت که چاوز بعد از چهارمین دوره درمان سرطان، نیاز به استراحت دارد.

پیش پرداخت سامانه «اس ـ 300» به ایران برگشت

آناتولی ایسایکین، مدیر کل شرکت «روس ابورون اکسپورت» در مصاحبه‌ با روزنامه روسی «کومرسانت» گفت: روسیه به دلیل امتناع از اجرای قرارداد تحویل سامانه‌های ضد موشکی اس ـ 300، پیش پرداخت به مبلغ 167میلیون دلار را به جمهوری اسلامی ایران پس داد.

فارس با مخابره این خبر افزود: قرارداد عرضه سیستم‌های اس ـ 300 به ایران در اواخر سال 2007میلادی امضا شده بود و به موجب آن، قرار بود روسیه 5 گردان سامانه‌های ضد‌موشکی اس ـ 300 را به مبلغ حدود 800 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها