اگر جان کودکتان را دوست دارید برای تفریح شهربازی‌ها را انتخاب نکنید! این را نه خبرنگاران که همواره متهم به اغراق کردن و بزرگنمایی مشکلات هستند می‌گویند بلکه هشداری است از‌سوی موسسه استاندارد مبنی بر این واقعیت تلخ و نگران‌کننده که وضعیت شهربازی‌های کشور بسیار وخیم و در یک کلام غیراستاندارد است.
کد خبر: ۴۲۹۳۶۰

هر چند طی سال‌های اخیر حوادث تلخی که هرازچندگاه در شهربازی‌های گوشه و کنار کشور بوقوع می‌پیوست تلنگری بود بر این ‌که تجهیزات به‌کار رفته در وسایل بازی و تفریح این شهربازی‌ها تا چه حد غیرقابل اطمینان و از لحاظ ایمنی خطرناک است، اما گزارش چندی پیش موسسه استاندارد که بر وضعیت نامطلوب شهربازی‌های کشور تاکید دارد بیانگر این واقعیت است که رفتن به شهربازی و استفاده از وسایل بازی و سرگرمی آنها یعنی دست و پنجه نرم کردن با مرگ.

در واقع گزارش موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مهر تاییدی است بر غیراستاندارد بودن شهربازی‌های کشور.

موسسه استاندارد گزارش خود را براساس تحقیقات، بازرسی و آزمون‌های دقیق و وسیعی که از ابتدای امسال روی 11 شهربازی پایتخت انجام داده است، ارائه کرده و در نتایج نهایی مشخص شده است که متاسفانه بیشتر این تجهیزات و زمین‌های بازی مغایر با استانداردهای ملی هستند. گزارش موسسه استاندارد در حالی طی روزهای اخیر موجب نگرانی خانواده‌ها شده که تاکنون هیچ سازمان یا دستگاه اجرایی مسوولیت ایمن‌سازی شهربازی‌های کشور را برعهده نگرفته است و به نظر می‌رسد ایمن‌سازی شهربازی‌ها متولی خاصی ندارد!

یک داستان دنباله‌دار

جان باختن 6 دانش‌آموز دختر در حادثه پارک شهربازی در سال 85، ترکیدگی سرسره بادی در شهربازی تهرانپارس در سال 85، سقوط 2 نفر از چرخ ‌و فلک پارک ارم در سال 83، سقوط دختر و پسر جوانی به دلیل شکسته شدن میله‌های نگهدارنده بشقاب پرنده بوستان شاهد در سال 87، سقوط صندلی پرنده یکی از شهربازی‌های اطراف تهران در 13 فروردین 87 که شهرداری تهران با این ادعا که محدوده این شهربازی در اسلامشهر است از پذیرفتن مسوولیت این حادثه شانه خالی کرد و...

اینها تنها گوشه‌ای از حوادث تلخی است که طی سال‌های اخیر به دلیل استاندارد نبودن بوستان‌ها و شهربازی‌ها آن هم فقط در تهران رقم خورده است.

تجهیزات فرسوده و قدیمی

نمی‌دانیم آخرین باری که به شهربازی یا پارک‌هایی که مجهز به وسایل بازی و سرگرمی کودکان و بزرگسالان هستند رفته‌اید کی بوده است؟ اما مدت‌هاست دیگر بیشترین چیزی که توجه شهروندان را در شهربازی‌ها به خود جلب می‌کند نه جذابیت‌هایی بصری است که سعی شده با رنگ‌آمیزی و چراغانی و پخش موسیقی ایجاد شود بلکه کهنگی، فرسودگی و قدیمی بودن اغلب تجهیزات و وسایل موجود در شهربازی‌هاست که توجه هر نگاه تیزبین و موشکافی را به خود جلب می‌کند.

9 سال سهل‌انگاری

سال 81 بود که تدوین استانداردهای ملی تجهیزات زمین بازی و تجهیزات شهربازی در دستور کار سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفت با این امید که شاید آشفته‌بازار ورود تجهیزات غیراستاندارد به شهربازی‌ها سر و سامانی پیدا کند، اما متاسفانه چنین نشد.حوادث تلخی که طی سال‌های اخیر و هرازچندگاه در شهربازی‌های برخی استان‌های کشور و بخصوص در پایتخت رخ می‌دهد بیانگر این واقعیت است که حتی با وجود قانون مذکور هم نه تنها آمار وقوع حوادث در شهربازی‌ها کاهش چندانی نداشته است بلکه موضعگیری عمده مسوولان موسسه استاندارد در مقابل نقص فنی وسایل بازی و غیراستاندارد بودن آنها در این سال‌ها بیشتر سیاست سکوت بوده است.

نظارت کمرنگ موسسه استاندارد

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد موضوع غیراستاندارد بودن تجهیزات شهربازی‌های کشور برای اولین‌بار نیست که مطرح می‌شود چرا که سال قبل مدیرکل سابق استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان نیز در اظهارنظری از غیراستاندارد بودن شهربازی‌های استان اصفهان خبر داده و آنها را مستحق ذوب شدن در کوره‌های ذوب آهن دانسته بود. براساس قانون، استاندارد تجهیزات زمین بازی و وسایل شهربازی اجباری است، اما چرا موسسه استاندارد تاکنون اقدام چندان قاطعی در برخورد با مالکان شهربازی‌های غیراستاندارد انجام نداده است و به گونه‌ای کج‌دار و مریز با این موضوع برخورد کرده است؟

جا‌جم برای دریافت پاسخ موسسه استاندارد با نظام‌الدین برزگری رئیس موسسه استاندارد تماس تلفنی گرفت اما وی ما را به مدیر استان تهران ارجاع داد و تلاش خبرنگار ما برای گرفتن پاسخ از سوی مسوولان موسسه استاندارد بی‌نتیجه ماند.

کوتاهی مسوولان شهربازی‌ها

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران به عنوان یکی از متولیان اصلی رسیدگی به حوادث و سوانح در گفت‌وگو با «جام‌جم» می‌گوید که سازمان آتش‌نشانی بارها آمادگی خود را برای همکاری با مسوولان شهربازی‌ها به منظور بررسی وضعیت ایمنی تجهیزات و وسایل شهربازی‌ها و شناسایی نواقص فنی به منظور اطلاع‌رسانی به گردانندگان این شهربازی‌ها اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه استقبالی در این زمینه نشده است.

به گفته داوود براتی متاسفانه تاکنون هیچ‌یک از شهربازی‌های تهران از سازمان آتش‌نشانی تاییدیه ایمنی نگرفته‌اند و در واقع عدم کنترل کیفی دقیق این دستگاه‌ها و وسایل شهربازی‌هاست که خطرآفرین شده و این همان موضوعی است که مسوولان آتش‌نشانی از آن ابراز نگرانی می‌کنند.

تجهیزات چینی بی‌کیفیت

این‌طور که معلوم است اینجا هم پای تجهیزات غیراستاندارد چینی به میان آمده است، همان‌هایی که حالا استفاده از آنها در وسایل بازی و تفریحی موجود در شهربازی‌ها هم دردسرساز و خطرآفرین شده است. براتی هم این را می‌پذیرد که ورود تجهیزات چینی به بازار وسایل بازی و دستگاه‌های شهربازی‌ها مشکل‌آفرین شده است. او می‌گوید: اکثر این وسایل حرکات دورانی و یا زاویه‌ای با سرعت بالا دارند و به جهت بار سنگینی که از سوی مراجعه‌کنندگان چند 10 هزار نفری در شبانه‌روز به آنها تحمیل می‌شود ضروری است که این قطعات و تجهیزات و حتی موتورهای آنها کاملا منطبق با استانداردها باشد.

شهرداری: مسوول نیستیم

اولین گزینه برای مسوولیت ایمن‌سازی فضاهای تفریحی و شهربازی‌ها به نظر می‌رسد شهرداری‌ها هستند. به همین منظور تلاش کردیم با یکی از مسوولان معاونت خدمات شهری شهرداری تهران گفت‌‌وگویی انجام دهیم، اما متاسفانه مدیر روابط عمومی این حوزه تاکید کرد که فقط در مورد اماکن تفریحی و وسایل بازی و سرگرمی که در پارک‌ها و بوستان‌های محله‌ای شهر تهران موجود هستند، شهرداری مسوول است و شهرداری هیچ مسوولیتی در قبال شهربازی‌های بزرگ شهر تهران ندارد زیرا اداره هر یک از آنها به بخش خصوصی واگذار شده و خود آنها نیز باید در این زمینه پاسخگو باشند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون حتی شهربازی‌های کوچک داخل بوستان‌ها که زیرنظر شهرداری‌های مناطق اداره می‌شوند هم به دلیل بکارگیری تجهیزات چینی و بی‌کیفیت دارای مشکلات اساسی هستند.

کلاف سردرگم صدور مجوز

حالا شهربازی‌های کشور با 2 چالش اساسی مواجه هستند اول این ‌که معلوم نیست کدام سازمان یا دستگاه اجرایی کشور متولی صدور مجوز به بخش خصوصی برای دایر کردن شهربازی‌ها ست؟ و دیگر این‌که بحث ایمنی در شهربازی‌های بخش خصوصی نیز متولی مشخصی ندارد.اما نکته مهم در این میان این است که اکثر شهربازی‌های فعال در کشور و بخصوص پایتخت در حالی زیرنظر سرمایه‌گذار بخش خصوصی اداره می‌شوند که معلوم نیست این بخش از کدام دستگاه اجرایی مجوز دایر کردن شهربازی را دریافت می‌کند؟به عنوان نمونه مسوول یکی از شهربازی‌های سرپوشیده شهر تهران می‌گوید: ما بخش خصوصی هستیم و زیرنظر جای خاصی فعالیت نمی‌کنیم. به گفته وی کافی است سرمایه‌گذار بخش خصوصی به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کند تا بتواند مجوز فعالیت را به طور رسمی دریافت کند.

این‌طور که از گفته وی برداشت می‌شود به نظر می‌رسد صرفا داشتن سرمایه و اعلام به اداره ثبت شرکت‌ها برای دایر کردن یک شهربازی کافی است و بررسی یا تایید صلاحیت و... موضوعی بی‌اهمیت است! اما مهم‌تر از همه این‌ که اگر حادثه‌ای نیز بوقوع بپیوندد مشخص نیست شهروندان زیان‌دیده باید از شهربازی‌ها به کدام دستگاه اجرایی در کشور شکایت ببرند؟

همان‌طور که در این گزارش اشاره شد به نظر می‌رسد نه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و نه بخش خصوصی، نه موسسه استاندارد و نه هیچ سازمان و دستگاه اجرایی دیگر نه تنها حاضر به پذیرفتن مسوولیت ایمن‌سازی شهربازی‌ها نیستند، بلکه هر یک تلاش می‌کنند تا به نوعی با شانه خالی کردن از این مسوولیت آن را به گردن سازمان دیگری بیندازند.

اما آنچه در این میان کمتر توجهی به آن می‌شود جان شیرین شهروندانی است که شهربازی‌ها را محیطی شاد و مفرح برای گذران اوقات فراغت اعضای خانواده‌شان تصور می‌کنند.مهم‌تر این ‌که چه آن دسته از مجموعه‌های کوچک بازی و تفریح داخل پارک‌ها و چه شهربازی‌های بزرگ صرف‌نظر از این‌که زیر نظر شهرداری‌ها اداره شوند، باز هم این موضوع ضرورت نظارت هر چه دقیق‌تر موسسه استاندارد یا هر نهاد نظارتی دیگر بر عملکرد گردانندگان این شهربازی‌ها را طلب می‌کند تا شاید به این ترتیب آمار حوادث و سوانح در شهربازی‌ها نیز کنترل و کاهش یابد.

پوران محمدی 
گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها