دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، با اشاره به اینکه سرنوشت همه ملت های اسلامی به یکدیگر گره خورده است، گفت: آرزوی امپراطوری آمریکا در رسیدن به تک قطبی شدن قدرت با شکست مواجه شده است.
کد خبر: ۴۲۶۷۳۵

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید یحیی ‏صفوی  در نشست سالیانه  بسیج  اساتید که با حضور اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: باید اساتید  بسیجی و صاحبنظران در سطح کشور نسبت به تغییر و تحولات محیط پیرامونی ایران حساس باشند و قدرت تاثیر گذاری در روند بیداری اسلامی جهان اسلام را داشته باشند.

صفوی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر ساختار قدرت در قرن حاضر نیازمند تفکر عمیق است، تصریح کرد: نظریه قدرت و حتی ابزار‌های اعمال قدرت در قرن حاضر در حال بازخوانی و باز‌تولید است و یک چهره جدید از قدرت در جهان جدید مطرح است و دیگر قدرت به معنای اعمال نفوذ بر دیگری جهت  تغییر رفتار او نیست.

وی خاطر‌نشان کرد: با توجه به وضعیتی که در کشور ها و نظام های سلطه گر اروپائی و آمریکا بوجود آمده است  و شرایط بد  سیاسی و اقتصادی  و تهاجم و حشیانه آنها به کشورهای اسلامی عراق و افغانستان  و حمایت از رژیم اشغالگر قدس  ، که نشان دهنده  خوی تجاوز کارانه آنها و باطل شدن حرفهای آنها در رابطه با حقوق بشر و تئوریهای اقتصادی و فلسفی و سیاسی غرب  می باشد، امروز قدرت نرم و تاثیر گذاری فرهنگی و سیاسی ، در اولویت توجه ملت ها قرار گرفته است.
 
صفوی با تشریح قابلیت ها و ظرفیت های اساتید بسیجی ، و جایگاه آنها در قدرت نرم گفت: اساتید بسیجی  با توجه به توانمندیهای علمی و بینشی  که در مکتب نورانی اسلام ناب محمدی و انقلاب اسلامی وجود دارد می توانند با استفاده از این ظرفیت قدرت نرم روی افکار و اندیشه سیاسی ملت های اسلامی  منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه  تاثیر گذار و الهام بخش باشند.
 
وی با اشاره به بر هم خوردن نظم سابق قدرت و امنیت در مقیاس بین الملل طی دو دهه گذشته  ،اضافه کرد :هم اکنون به نظر می رسد شکل گیری قدرت در پنج فضای استراتژیک در قرن حاضر  ممکن است رخ دهد .

وی ادامه داد: این پنج فضا شامل، استمرار وضعیت موجود قدرت در جهان ،حرکت به سمت تک قطبی شدن قدرت ،بروز و ظهور قدرت های قاره ای ، بروز و ظهور قدرت های  منطقه ای  و بروز و ظهور قدرت  جدید جهان اسلام است.

صفوی با اشاره به اینکه سرنوشت همه ملت های اسلامی به یکدیگر گره خورده است گفت: آرزوی امپراطوری آمریکا در رسیدن  به تک قطبی شدن قدرت ، با شکست مواجه شده است .
 
وی اضافه کرد: در حالی که  جهان اسلام  با داشتن ظرفیت های ژئوکالچر ، ژئو اکونومیک و ژئو پلتیک  و با داشتن جمعیت حدود یک میلیارد  و ششصد میلیون  نفر و با امواج بیداری اسلامی که شروع شده است  و به فضل الهی ادامه خواهد داشت، می تواند  تبدیل به یک قطب بزرگ قدرت در قرن حاضر شود.

وی افزود: کشورهای اسلامی از قلمرو جغرافیایی وسیعی برخوردار هستند و قدرت تاثیر گذاری در معادلات اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و امنیتی نظام جهان در قرن حاضر را دارندو جهان اسلام از یک موقعیت و وزن ژئوپولتیکی بسیار بالا برای ارتقاء و دست یابی به یک بلوک قدرت جهانی در ساختار نظم نوین جهانی در قرن 21 برخوردار است.

صفوی  در بیان اهمیت منطقه خلیج فارس در تحولات استراتژیک آینده جهان گفت: به نظر می رسد طی چند دهه آینده مهمترین منطقه استراتژیک جهان و بلکه هارتلند جهانی را منطقه خلیج فارس و کشورهای پیرامون آن شکل می دهند و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و وجود منابع و ذخایر سرشار و اثبات شده انرژی و ظرفیت  تاثیرگذار اعتقادی و فرهنگی و اهمیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی با جهت تجاری و نظامی، ‌از جمله بسترها و عوامل تشکیل دهنده این اهمیت به شمار می روند.

دستیار مقام معظم رهبری با اشاره به چالش های داخلی فراروی کشورهای اسلامی گفت: وابستگی سران کشورها  به غرب و حکومتهای طولانی مدت ،تعارض میان استبداد و دموکراسی بین ملت ها و حاکمان ، اختلافات مرزی و ارضی با همسایگان همچون عربستان ، قطر، مصر، سودان ، مراکش و صحرای غربی ، وجود مناقشات قومی و مذهبی از چالش های اصلی کشورهای اسلامی محسوب می شود.

صفوی ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در این کشورها بالا است ، کم سوادی و ناتوانی در تولید علم و دست یابی به فناوری های جدید از معضلات کشورهای اسلامی به حساب می آید فقر ، نابرابری اجتماعی ، عدم توسعه یافتگی در برخی از کشورها دیده می شود و فرار مغزها در جهان اسلام وجود دارد.

وی در خصوص چالش های خارجی پیش روی کشورهای اسلامی گفت: عده ای از حکومت های کشورهای اسلامی به حکومت های بیگانه وابسته اند و اشغال نظامی شده اند و همچنین در این کشورها مناطق بحرانی وجود دارد برخی از کشورها نیز ثبات سیاسی ندارند و وجود شاخص های دولت های ناپایدار در برخی از این کشورها دیده می شود.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا  با تاکید بر اینکه با تمام این ضعف ها ، کشورهای اسلامی فرصت های بسیاری دارند اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی این کشورها مناسب است و همچنین موقعیت و وزن برتر ژئوپولتیکی کشورهای اسلامی ، موقعیت ژئوپولتیکی فرهنگی جهان اسلام و همچنین موقعیت ژئواکونومیکی جهان اسلام از فرصت های خوب کشورهای اسلامی به حساب می آید.

فرمانده سابق سپاه پاسداران در ادامه گفت :حدود 80 درصد تجارت جهانی از طریق ناوبری دریایی صورت می گیرد و ناوگان های تجاری باید از ‏تنگه ها ی استژیک جهان ،عبور کنند. ‏در دو طرف گلوگاه های استراتژیک جهان که به آنها گذرگاه های عبور اجباری می گوییم ، کشورهای ‏مسلمان هستند و می توان گفت که ‏اقتصاد جهانی را می توانند کنترل کنند.

دستیار و مشاورعالی مقام فرماندهی کل قوا تصریح کرد: کشور های  اسلامی دارای حدود 57 درصد کل ذخایر اثبات شده گاز جهان هستند  که کشور ‏عزیزمان ایران بعد از روسیه بیشترین مقادیر گاز دنیا را داراست.‏

وی ظرفیت اثبات شده نفت خام جهان اسلام را حدود 75 درصد خواند و افزود: این میزان ظرفیت اثبات ‏شده در کشور های اسلامی قراردارد این در حالی است که آمریکایی ها در سال 25 درصد کل تولید نفت ‏خام جهان را مصرف می کنند و بعد آمریکایی ها چینی ها هستندو هر کشوری که ‏بخواهد توسعه پیدا کند ‏به این منابع انرژی نیازمنداست.‏

صفوی در ادامه  سخنان خود با توصیف مولفه های شکل گیری قدرت جهان ‏اسلام، گفت:‏ در قرن 21 قدر ت جدیدی به عنوان قدرت جهان اسلام بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. این ‏قدرت جدید، یک قدرت فرهنگی، سیاسی و ‏اقتصادی است. وحدت و همگرایی جهان اسلام و ملت های ‏اسلامی در قرن 21 تشدید خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: قدرت آمریکا و اروپا رو به کاهش ‏خواهد رفت، صهیونیست ها به ‏شدت تضعیف خواهند شدو وزن جمهوری اسلامی ایران  و کشورهای اسلامی بالا رفته و وزن آمریکایی ها و صهیونیست ها پایین ‏‏خواهد آمد.‏
 
صفوی با تاکید برنقش مقام معظم رهبری در بیداری اسلامی و وحدت جهان اسلام در شکست راهبردهای نظام سلطه گفت : توجه عمیق ملت های مسلمان به اندیشه های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران و نوع حرکت آمریکائیها ، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها علیه ملت  های اسلامی ، رسالت و وظیفه سنگینی برای دفاع از اسلام و هویت اسلامی فرا روی همه روشنفکران و علمای جهان اسلام قرار داده است.

وی در پایان افزود: در چنین وضعیتی بکارگیری ظرفیت ها و توانمندی های سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی ،‌ از جمله ابزارهای انرژی و سلاح نفت و گاز و شکل گیری اراده فراگیر در تحریم کالاهای آمریکائی و تعطیلی سفارت خانه های رژیم صهیونیستی از جمله اقداماتی است که می تواند قدرت وحدت و یکپارچگی جهان اسلام را به رخ سران کفر و الحاد جهانی بکشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها