موافقت مجلس با تعطیلی 2 روزه عید فطر

مجلس شورای اسلامی مصوب کرد روز اول و دوم شوال به مناسبت عید سعید فطر تعطیل شود. به گزارش «جام‌جم» نمایندگان مجلس دیروز در بررسی لایحه فوریتی «افزایش تعطیلی عید سعید فطر» با تصویب کلیات و جزئیات آن مقرر کردند که به تعطیلات عید فطر یک روز اضافه شود و اگر روز دوم تعطیلات عید فطر با تعطیلات رسمی کشور همراه شد، همچنان حداکثر 2 روز تعطیلی به این مناسبت وجود داشته باشد.
کد خبر: ۴۲۵۶۳۳

این در حالی است که دولت در لایحه‌اش درخواست کرده بود در صورت مصادف شدن عید فطر با تعطیلی در روز دوم شوال، روز سوم شوال نیز تعطیل شود.

در ابتدای طرح این لایحه فوریتی سیدجواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی در دفاع از این لایحه از همکارانش خواست که غائله تعطیلات عید فطر را ختم به خیر کنند.

وی با اشاره به این که تعطیلات رسمی در کشور زیاد نیست و ما در دنیا رتبه دوم از آخر را در تعداد تعطیلات رسمی داریم، یادآور شد که در کشور 77‌روز تعطیلی رسمی وجود دارد که 52 روز آن جمعه و 25 روز دیگر تعطیلات رسمی است.

وی افزود: در کشورهای غربی تعطیلات رسمی شنبه و یکشنبه در سال 104 روز است.

در ادامه احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و علیرضا محجوب نماینده تهران در مخالفت با این لایحه، افزایش تعطیلات عید فطر را به مصلحت کشور ندانستند و آمار ارائه شده از سوی دولت درباره میزان تعطیلات را مورد انتقاد قرار دادند.

احمد توکلی، نماینده تهران افزایش تعطیلات را موجب کاهش تولید ملی دانست و یادآور شد این کار فقر را بین مردم توزیع خواهد کرد.

وی به وضعیت کارگران روزمزد اشاره کرد و گفت: وقتی تعطیلات زیاد شود کارگران روزمزد که مستضعفان جامعه را شامل می‌شوند، چگونه باید کسب درآمد کنند؟

به گفته توکلی که ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس را نیز برعهده دارد، با هر روز تعطیلی 1673‌میلیارد تومان کاهش تولید و 136 میلیارد تومان کاهش مالیات در کشور رخ می‌دهد.

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان نیز گفت: دولت سال گذشته پیشنهاد افزایش تعطیلات عید سعید فطر را مطرح کرد، اما مجلس به درخواست دولت رای منفی داد، لذا معتقدم ما باید به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی که اعلام کرده بود ایران بیشترین تعطیلات جهان را دارد، توجه کنیم.

وی با اشاره به این که ایران باید در افق 1404 قدرت اول منطقه شود، افزود: اگر می‌خواهیم قدرت اول منطقه باشیم باید تعطیلات را در کشور کاهش دهیم.

علیرضا محجوب نیز در مخالفت با این لایحه گفت: واحدهای زیادی در کشور هستند که در هفته 2 روز تعطیل هستند و اگر یک روز به تعطیلات عید فطر اضافه کنیم، تعطیل‌ترین کشور جهان خواهیم بود. وی افزود: در کشور بیش از یک میلیون کارگر روزمزد داریم که می‌خواهند کار کنند و حقوق بگیرند ولی با این تعطیلی آنها حقوقی نخواهند داشت.

موافقان از جمله حسن نوروزی نماینده رباط کریم، علی مطهری نماینده تهران و حسن تامینی نماینده رشت با بیان این که عید فطر یکی از عظیم‌ترین مناسبت‌های اسلامی است، اعلام کردند برای حفظ جایگاه اسلامی این عید باید همگام با دیگر کشورهای اسلامی این مناسبت را جشن گرفت.

حسن نوروزی گفت:‌ افزایش تعطیلات می‌تواند روحیه مضاعفی به روزه‌داران بدهد و برای ارتباط با جهان اسلام و جا انداختن این عید سعید فطر بهتر است به افزایش یک روز به تعطیلات عید فطر رای مثبت داده شود.علی مطهری نماینده تهران نیز با اشاره به لزوم بزرگداشت اعیاد اسلامی در کشور گفت: کمرنگ برگزار شدن جشن اعیاد اسلامی در ایران مناسب نیست و بزرگداشت یک مناسبت صرفا با تعطیلی آن روز صورت نمی‌گیرد اما درباره عید فطر مساله فرق می‌کند.

مطهری افزود: ساماندهی تعطیلات رسمی در کشور امر لازمی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده؛ اما فعلا بهتر است افزایش یک روز تعطیلات عید فطر را سامان دهیم.

این نماینده تصریح کرد: تصمیم دولت برای افزایش تعطیلات عید فطر، تصمیم خوبی است که برخلاف مکتب ایرانی آقای مشایی است.حسن تامینی نیز یادآور شد: کسی مخالف افزایش بهره‌وری و حل مشکلات کشور نیست؛ اما اگر ما در کشور مشکل داریم، نباید با افزایش تعطیلات عید فطر مخالفت کنیم.وی افزود: ایران امروز الگوی دنیای اسلام است، لذا باید در واقعیت و عمل این مساله را نشان داد.

در ادامه سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت در تشریح لایحه دولت گفت: افزایش یک روز تعطیلی به عید فطر باعث افزایش همبستگی ملی در سطح کشور می‌شود.

وی افزایش یک روز تعطیلی را باعث بالا رفتن روحیه و توان نیروی کار و بالا رفتن کار و تلاش عنوان کرد.

بعد از این اظهارات، مجلس به کلیات این لایحه با 146 رای موافق، 36 رای مخالف و 16 رای ممتنع رای مثبت داد و در بررسی جزئیات نیز با پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مقرر شد روز اول و دوم شوال به مناسبت عید سعید فطر تعطیل شود و اگر روز دوم شوال با روز تعطیل رسمی مصادف بود، دولت حق تعطیل کردن روز سوم شوال را نداشته باشد.

دولت در لایحه ارسالی خود به مجلس خواسته بود که تعطیلات عید فطر به 2 روز افزایش یابد و در صورت تقارن روز دوم شوال با تعطیلات رسمی یا هفتگی، روز بعد از تعطیلات، تعطیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها