رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت:

دولت ‌از انتقادهای نخبگان استقبال کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با قدردانی صمیمانه از حضور پرشور ملت در راهپیمایی روز جهانی قدس، پایبندی دولت به اصول و ارزش‌ها و شعارهای جذابی همچون عدالتخواهی، استکبارستیزی و خدمت‌رسانی صادقانه را ضروری و اثرگذار خواندند و تاکید کردند: جهاد اقتصادی نیازی حیاتی و زمینه‌ساز پیشرفت و شکوفایی اقتصادی کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس اشاره کردند و افزودند: از مردم عزیز ایران که در راهپیمایی روز قدس، بار دیگر عظمت خود را نشان دادند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.
کد خبر: ۴۲۵۶۳۲

ایشان روز قدس امسال را نمادی از حضور و انگیزه ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: این حضور و شکوه و عظمت، امید را در فضای منطقه گسترش می‌دهد و انگیزه ملت‌ها را برای استقامت دوچندان خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از خدمات دولت، بر پایبندی به شعارها و جهتگیری‌های اعلام شده تاکید کردند و افزودند: علت اقبال مردم در انتخابات سال 84 و 88 به رئیس‌جمهور همین شعارهای جذاب و ضروری بود، چرا که مردم به ارزش‌ها و آرمان‌ها پایبند و دلبسته‌اند.

ایشان، عدالتخواهی، استکبارستیزی، ساده‌زیستی، مقابله با منش اشرافیگری، مقابله با ویژه‌خواری و سوءاستفاده از ارتباطات اقتصادی و غیراقتصادی و خدمت‌رسانی صادقانه را از جمله شعارهای جذاب دولت خواندند و افزودند: اصول و ارزش‌هایی که امام خمینی می‌فرمود و باعث محبوبیت ایشان در قلب ملت‌ها شد، از اساسی‌ترین شعارهای دولت است که باید کاملا به آن پایبند بود.

رهبر انقلاب اسلامی، کار برای خدا را رمز برخورداری از توفیق الهی و ایجاد جذابیت در دل‌های مردم برشمردند و تاکید کردند: اگر به هر علت، تقید به شعارهای دولت سست شود، توفیقات الهی نیز کم خواهد شد بنابراین با همان شور و نشاط و تلاش به خدمت صادقانه و بدون توقع ادامه دهید.

ایشان گزارش‌هایی را که وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در این دیدار بیان کردند، گزارش‌هایی خوب، مستند، منطقی و متکی به آمار بویژه آمار مقایسه‌ای خواندند و افزودند: این گزارش‌ها را باید به مجموعه نخبگان و زبدگان کشور نیز ارائه داد و اقدامات انجام گرفته را برای آنان تشریح کرد.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از اشکالات دولت را حضور کمرنگ در میان نخبگان دانشگاهی و حوزوی دانستند و تاکید کردند: باید رئیس‌جمهور و وزرا اقدامات دولت در بخش‌های مختلف بویژه درخصوص مسائل اقتصادی را که از مسائل اصلی کشور، مورد چالش موافقان و مخالفان دولت است، در جمع نخبگان مطرح کنند تا با استفاده از دیدگاه‌ها و همچنین نظرات انتقادی آنان، هم افزایی بوجود آید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر این‌که باید از انتقادها و اشکالات مجامع نخبگان استقبال کرد، افزودند: نباید به دلیل نحوه بیان برخی از مسائل، از دیدگاه‌های سازنده و مفید اکثریت نخبگان محروم شد. بیان نقاط ضعف به موازات نقاط قوت از دیگر توصیه‌های رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور و هیات‌وزیران بود.ایشان، بیان نقاط ضعف را باعث اثرگذاری بیشتر در دل‌های مردم دانستند و افزودند: همراه با تشریح کارها و بیان نقاط قوت، به صراحت به مردم بگویید که این کارها را نتوانستیم انجام دهیم و مطمئن باشید مردم، کسی را برای کاری که تلاش کرده اما نتوانسته انجام دهد، مواخذه نمی‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت برخورد صحیح در قبال انتقادهایی که از دولت در رسانه‌ها یا مراکز قانونی مطرح می‌شود، افزودند: تنها جهتگیری صحیح در قبال انتقادات رویکرد توجیه‌کننده و تبیین‌کننده است و رویکرد مخاصمه و حمله متقابل به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

ایشان در این زمینه به دولتمردان توصیه کردند با رویکرد تبیینی در جلسات عمومی و با مردم صحبت کنید، به سوالات و ابهامات پاسخ دهید تا این مسائل در رسانه‌ها نیز پخش و مسائل روشن شود که در این صورت غرض‌ورزی غرض‌ورزان به جایی نمی‌رسد.

رهبر انقلاب، توجه دولت به اولویت‌ها را مهم خواندند و افزودند: باید با کار کارشناسی و دقیق، اولویت‌ها را مشخص و براساس آن حرکت و تلاش کرد.

ایشان دادن وعده به مردم را باعث افزایش توقعات خواندند و افزودند: تحقق وعده‌های داده شده دولت به مردم، امری مطلوب و ضروری است و باعث استحکام ایمان و اعتقاد مردم می‌شود و برعکس اگر این وعده‌ها محقق نشود در ذهن مردم، مشکل ایجاد می‌کند.

رهبر انقلاب مقایسه میان عملکرد دولت با دولت‌های قبلی را کاری خوب برشمردند، اما افزودند: خیلی مهم است که مقایسه‌ای نیز میان وعده‌های دولت و کارهای انجام شده صورت پذیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنانشان در جمع اعضای دولت دهم را با تشریح ضرورت جهاد اقتصادی از 3 منظر ادامه دادند. 1ـ از منظر رونق اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم 2ـ از زاویه ضرورت رسیدن به اهداف چشم‌انداز و 3ـ از منظر مقابله با اهداف خصمانه نظام سلطه بر ضد ملت ایران.

ایشان جهاد اقتصادی را یک نیاز قطعی و نه صرفا یک اولویت دانستند و در تشریح بیشتر این نکات افزودند: معیشت مردم برای نظام اسلامی بسیار مهم است و تنها یک اقتصاد خوب، سالم و قوی می‌تواند کشور را به این هدف برساند و اقتصاد خوب و توانا نیز نیاز به مجاهدت اقتصادی دارد.

رهبر انقلاب انگیزه دوم برای جهاد اقتصادی را ضرورت حیاتی رسیدن به اهداف چشم‌انداز برشمردند و افزودند: در این سند بسیار مهم، تبدیل ایران به قدرت اول اقتصادی منطقه پیش‌بینی شده است و اگر این هدف محقق نشود و در این عرصه از رقبا عقب بمانیم ضربات اساسی خواهیم خورد بنابراین چاره دیگری جز جهاد اقتصادی نداریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقابله با دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب را سومین انگیزه نظام، مسوولان و ملت برای جهاد اقتصادی خواندند و افزودند: سلطه‌گران همه امکانات خود را برای زدن ضربات اساسی به اقتصاد ایران به کار گرفته‌اند اما هوشمندی، زیرکی و تدبیر مسوولان و ایستادگی ملت، آنها را ناکام خواهد گذاشت.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: دشمنان اوایل امسال از تحریم‌های فلج‌کننده و هوشمند سخن می‌گفتند اما تحریم‌ها نه‌تنها فلج‌کننده نشد، بلکه به برکت هوشمندی نظام و مردم در موارد متعدد به تحرک و خودکفایی و کارهای بزرگ در کشور منجر گشت.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شکست را سرنوشت قطعی آمریکا و جبهه استکبار در تحریم ایران خواندند و تاکید کردند: با توجه به واقعیات جهانی، امکان ادامه طولانی‌مدت این تحریم‌ها وجود ندارد و باید با جهاد اقتصادی، «توکل و اعتماد به خدا» و حرکت هدفمند و هوشمندانه آنها را خنثی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، طرح تحول اقتصادی را یکی از مصادیق جهاد اقتصادی برشمردند و تاکید کردند: به لطف خداوند اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به عنوان یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی آغاز شده ولی لازم است بقیه محورهای دیگر این طرح در دو سال باقیمانده دولت، به جریان بیفتد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، به ضرورت تقویت بخش تولید اشاره کردند و افزودند: مصوبه قانونی برای کمک به واحدهای تولیدی هنوز تحقق پیدا نکرده و باید با اجرای این مصوبه، در کوتاه‌مدت منابع به واحدهای تولیدی نیازمند تزریق شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اظهار نگرانی از واردات برخی کالاها و محصولات خاطرنشان کردند: باید در سیاست‌های واردات بازنگری جدی شود و از واردات بویژه محصولات زراعی و باغی و واردات کالاهایی که در آن مزیت تولید داریم، پرهیز شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه توصیه‌های خود به مجموعه دولت، لزوم توجه بسیار جدی به موضوع فرهنگ را متذکر شدند و خاطرنشان کردند: در موضوع فرهنگ اعم از کتاب، کارهای هنری و موسسات هنری باید بدون رودربایستی و با قاطعیت، جهتگیری‌های انقلابی و اسلامی لحاظ شود.

ایشان با اشاره به محدود بودن منابع و لزوم تعیین اولویت‌ها در موضوعات فرهنگی، دولت را به پرهیز از حاشیه‌سازی توصیه کردند.رهبر انقلاب با اشاره به نیاز فراوان کشور به کار و تلاش و روحیه کاری و خطرپذیری دولت، خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی شایسته نیست که دولت خود را درگیر حاشیه‌ها کند که البته برخی اوقات، دولت با کم‌توجهی زمینه‌ساز این حاشیه‌ها می‌شود و برخی اوقات هم حاشیه‌هایی است که دیگران بوجود می‌آورند.

ایشان نکاتی هم درباره علاقه به ایران مطرح کردند

رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه خاطرنشان کردند: اگر قرار است مساله علاقه به ایران مطرح شود، یکی از مهم‌ترین راه‌ها، تحکیم و گسترش زبان و ادبیات فارسی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در مورد علاقه به ایران، بجای تاکید بر ایران قبل از اسلام، بر ایران بعد از اسلام تاکید شود زیرا افتخارات ایران بعد از اسلام در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران وجود نداشته است.

ایشان تاکید کردند: رشد پیشرفت‌های علمی، هنری، فرهنگی و حتی نظامی در ایران بعد از اسلام بویژه در دوران دیلمی، سلجوقیان و صفویه بهیچ وجه قابل مقایسه با ایران قبل از اسلام نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر می‌خواهید از ایران و ایرانی‌گری حمایت کنید، ایران بعد از اسلام، مستندتر و آشکارتر است.

ارتباط میان سه قوه و همکاری قوا نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیات دولت به آن اشاره کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دولت تاکید کردند: درمسائل مربوط به قوا، در مواردی که کوتاه آمدن امکان‌پذیر است، کوتاه بیایید، در مواردی که با تبیین قابل حل است، تبیین کنید و در مواردی هم که با ارتباطات دوستانه حل می‌شود، از این روش استفاده کنید.

در ابتدای این دیدار، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور مهرورزی، عدالت‌گستری، خدمتگزاری و همدلی و هم‌افزایی را از اصول و محورهای کاری این دولت ذکر کرد و گفت: همه موفقیت‌های دولت نهم و دهم، حاصل پایبندی به ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب است.

وی با اشاره به نظارت نهادهای رسمی کشور بر فعالیت دستگاه‌های دولتی، حمایت از محرومین، مردمی بودن، پاک‌دستی و همدلی را خط ثابت این دولت برشمرد.رئیس‌جمهور افزود: در این دولت با جهتگیری‌های روشن، نسل جدیدی از مدیران و نیروهای مؤمن، کارآمد و پایبند به ارزش‌های انقلاب پا به عرصه خدمت گذاشتند که همواره آماده خدمت و کار هستند. احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم در سخت‌ترین شرایط کشور و تحت فشار بی‌سابقه دشمنان با همراهی مردم و حمایت‌های رهبر انقلاب، خدمات گسترده‌ای برای کشور انجام داده است.

پس از سخنان رئیس‌جمهور، شماری از معاونان وی و تعدادی از وزیران به بیان گزارش عملکرد حوزه‌های خود پرداختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها