بحران ناشی از درگیری‌های پلیس با معترضان خیابانی در لندن و تعدادی دیگر از شهرهای انگلیس همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۴۲۲۵۰۴

هرچند بازداشت گسترده معترضان و سرکوب خیابانی آنها به طور موقت توانست تا حدودی شهرهای انگلستان را آرام کند اما این امر به منزله پس رفت نارضایتی‌ها به لایه‌های زیرین جامعه است و همین نکته سیاستمداران بریتانیایی را نگران کرده و به مجادله با یکدیگر واداشته است. در همین رابطه اظهارات دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در انتقاد از پلیس و عملکرد ناکافی آنها در جریان ناآرامی‌ها، پاسخ متقابل مقامات اسکاتلند یارد را در پی داشت. کامرون پیش از این انتقاد کرده بود که پلیس مغلوب تاکتیک‌های گروه‌های تبهکار شده است و تعداد پلیس‌هایی که ابتدا برای مقابله با آشوب‌ها مستقر شدند، ناکافی بوده است. به گزارش ایسنا، رئیس انجمن افسران بلند پایه پلیس انگلیس در واکنش به اظهارات کامرون گفت: بازگشت سیاستمداران از تعطیلات هیچ ارتباط و تاثیری بر تاکتیک‌هایی که پس از بازگشت آنها اجرا شد، نداشته است. تیم گادوین، رئیس پلیس شهر لندن نیز گفت، انتقادها از پلیس از سوی کسانی ابراز شده که دور از آشوب‌ها بوده‌اند.

از سوی دیگر، نخست وزیر انگلیس درنظر سنجی‌هایی که انجام شده مورد انتقاد عمومی قرار گرفته است. بیش از نیمی از انگلیسی‌ها عقیده دارند، کامرون برای کنترل آشوب‌ها در این کشور عملکرد دیرهنگامی داشته است. این نظرسنجی‌ که از سوی یک موسسه برای روزنامه ایندیپندنت انجام شد نشان می‌دهد، 54 درصد انگلیسی‌ها معتقدند نخست وزیر انگلیس به اندازه‌ کافی برای مقابله با آشوب‌ها سریع عمل نکرده است و 36 درصد انگلیسی‌ها گفته‌اند به طور کلی به کامرون برای رهبری کشورشان اعتماد دارند. از طرف دیگر یک نظرسنجی که از سوی یک موسسه برای روزنامه گاردین انجام شد نشان می‌دهد، تنها30 درصد از انگلیسی‌ها معتقدند، کامرون پاسخ مناسبی به اعتراضات داده است و این در حالی است که 44 درصد با این موضوع مخالف هستند.

نگرانی از آینده

با فرا رسیدن تعطیلات پایان هفته در انگلیس هزاران افسر پلیس در خیابان‌های این کشور استقرار پیدا کرده‌اند تا مصرف مشروبات الکلی که در تعطیلات بین مردم معمول است، موجب بروز دور جدیدی از آشوب‌ها نشود. یکی از مقامات ارشد پلیس اسکاتلندیارد اظهار کرد:16000 افسر پلیس به جای 2500 افسری که طی شرایط عادی در لندن مستقر می‌شوند، در خیابان‌ها حضور خواهند داشت. نیروهای پلیس در شهرهای دیگر انگلیس نظیر ناتینگهام، بیرمنگام و لیورپول هم اعلام کردند طی تعطیلات آخر هفته همچنان در سطوح بالا به برقراری امنیت خواهند پرداخت اما بروز درگیری‌های جدید پس از دو شب آرام را بعید دانستند. این در حالی است که پلیس انگلیس اعلام کرد تقریبا 600 نفر از افرادی که در اعتراض‌های چند روز گذشته دستگیر شده بودند به جرم خشونت، بی نظمی و غارت محاکمه شده‌اند. در حالی که آشوب‌های انگلیس 5 کشته و 1600 بازداشتی به همراه داشته و آخرین گزارش‌ها حکایت از جستجوی خانه‌به‌خانه پلیس برای دستگیری معترضان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها