معاون وزیر نفت از راه اندازی بزرگترین پروژه استحصال گازمایع از گازهای همراه در پالایشگاه فجرجم تا شهریور ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: با راه اندازی این طرح سالانه 1.5 میلیون تن به ظرفیت تولید گازمایع (ال.پی.جی) ایران افزوده می شود.
کد خبر: ۴۲۰۸۵۵

جواد اوجی در گفتگو با مهر از راه اندازی بزرگترین پروژه استحصال گازمایع (ال.پی.جی) ایران در پالایشگاه فجر جم خبر داد و گفت: این پروژه گازی با هدف جمع آوری گازهای همراه، کاهش اتلاف انرژی و استحصال گاز مایع (ال.پی.جی) تا شهریور ماه اسمال در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه راه اندازی این طرح گازی منجر به افزایش یک میلیون و 500 هزار تنی تولید ال.پی.جی کشور خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر مزیتهای اقتصادی و افزایش حاشیه سود پالایشگاه فجرجم، اجرای این طرح زیست محیطی منجر به کاهش اتلاف گاز در کشور می شود.
 
وی با یادآوری اینکه برای اجرای این طرح گازی بیش از 20 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است، اظهار داشت: با راه اندازی این طرح در کوتاه ترین زمان سرمایه گذایر انجام شده بازگشت داده می شود.
 
معاون وزیر نفت همچنین با اعلام اینکه امسال یکهزار و 500 تا یکهزار و 700 کیلومتر به وسعت شبکه انتقال گاز ایران افزوده خواهد شد، تاکید کرد: علاوه بر این در سالجاری 6 تاسیسات جدید تقویت فشار گاز وارد مدار بهره برداری می شود.
 
در پروژه تولید گاز مایع پالایشگاه فجرجم سوخت مصرفی 10 دستگاه بویلر 45 و 65 تنی، 6 دستگاه توربوکمپرسور پروپان، چهار دستگاه توربین برق و کوره های مختلف پالایشگاه را از گازهای متصاعد شده از مایعات گازی تامین خواهد کرد.
 
وزن تجهیزات مورد استفاده در طرح تولید LPG یکهزار تن است که 560 تن سازه فلزی، 11 هزار 250 متر مکعب بتن ریزی، 3100 متر لوله کشی و 40 هزار متر کابل کشی دیگر پیش بینی شده در اجرای طرح تولید واحد ال.پی.جی در شرکت پالایش گاز فجرجم است.
 
پالایشگاه گاز فجر جم در دو فاز طراحی و ساخته شده است و هر فاز این پالایشگاه از چهار ردیف تصفیه گاز تشکیل شده که هر ردیف نیز متشکل از یک واحد شیرین سازی، یک واحد تنظیم نقطه شبنم و یک واحد تبرید پروپان است.
 
این پالایشگاه پس از پالایشگاههای مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه دومین پالایشگاه گازی کشور به شمار می رود و در شهرستان جم استان بوشهر واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها