سرپرست اداره‌کل هواشناسی خوزستان از وجود دمای بیش از 50 درجه در این استان خبر داد و گفت: غبار شدید، چاشنی دمای بیش از 50 درجه می‌شود.
کد خبر: ۴۲۰۲۱۴

نادر شفی‌خدایی در گفت‌وگو با فارس گفت: شرایط دمایی که از هفته‌های پیش در استان خوزستان پیش‌بینی شده بود، مستقر است و دمای بیش از 50 درجه بویژه شهرهای جنوبی استان روزانه تجربه می‌شود.

روزه‌داران خوزستانی در حال تجربه کردن سخت‌ترین رمضان طول تاریخ خود هستند، زیرا این روزها هواشناسی هوای بالای 50 درجه را اعلام کرده است.

امسال ماه رمضان با گرم‌ترین روزهای سال در خوزستان مصادف شده است. این روزها در خوزستان کمتر کسی برای کار غیرضروری و حتی در مواردی ضروری از خانه خارج می‌شود، به همین دلیل نوعی کساد بر بازار خوزستان حاکم است.

یکی از فروشندگان مواد غذایی خیابان شریعتی اهواز در خصوص کسادی بازار می‌گوید: برای ماه رمضان هرساله کسبه، مغازه و انبار خود را پر از جنس می‌کنند، چون به طور معمول فروش ما چند برابر می‌شود، ولی امسال ما حتی فروش معمولی خود را نیز نداریم، زیرا مراجعه مردم به بازار حتی از روزهای معمولی هم کمتر شده است.

رحمان علیزاده افزود: به نظر روزه‌داران جرات ندارند در این شرایط سخت و گرم به بازار مراجعه کنند و ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نیازشان را در محل زندگی خود تامین کنند. ما هم این وسط مانده‌ایم و مغازه‌های پر از جنس که اگر وضعیت اینچنین ادامه پیدا کنند با توجه به گرمای فراوان، احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد.

در همین خصوص سرپرست هواشناسی استان خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی تداوم انبساط توده هوای مستقر بر استان را به علت تقویت زبانه کم‌فشار در سطح زمین و پرارتفاع جنب حاره‌ای در سطوح فوقانی جو تا اواخر هفته جاری نشان می‌دهد، بنابراین احتمال وقوع دمای 50 درجه‌ای و بالاتر در اکثر نقاط استان در این ایام وجود دارد.

نادر شفی‌خدایی افزود: امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌های استان خوزستان را در حال گذراندن هستیم و در این شرایط روزه‌داران باید مراقبت‌های لازم را از خود نشان دهند.

اما این روزها برای کارکنان دولت که مجبور هستند بین ساعت‌های 14 تا 17 به محل زندگی خود برگردند نیز واقعا مشکل است، زیرا در این اوقات از روز تابش نور آفتاب به علت مستقیم شدن و قرار گرفتن آفتاب در وسط آسمان به بالاترین حد خود می‌رسد و سوار شدن در ماشین‌ها برای مراجعه به خانه، حکم نشستن در سونای متحرک را دارد.

خالد یکی از راننده‌های مسافربر در اهواز که فاقد تاکسی هم هست، می‌گوید: اغلب رانندگانی که روی خط کار می‌کنند، ظهر جرات کار کردن ندارند و ترجیح می‌دهند بیشتر در خانه بمانند تا این گرمای طاقت‌فرسا را تحمل کنند. چند نفر معدود هم مثل من هستند که چون قسط و بدهی داریم، حتی در ظهر هم روی خودرو کار می‌کنیم، ولی باور کنید خیلی سخت است.

وی ادامه داد: این روزها هنگام ظهر حتی گرفتن فرمان خودرو نیز سخت است، زیرا اگر دست‌های خود را جابه‌جا نکنیم، بعد از یک دقیقه همانند این است که دستان خود را روی بخاری گذاشته‌ایم. مسافران هم مرتب تقاضای روشن کردن کولر را از ما دارند، ولی به علت نداشتن بنزین کافی و گران بودن آن بصرفه نیست که کولر روشن کنیم و مجبوریم همراه با مسافران زجر بکشیم.

پزشکان به روزه‌داران توصیه می‌کنند با توجه به قرار گرفتن ماه رمضان در فصل تابستان، حتما سحری را از برنامه غذایی خود حذف نکنند. با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در تابستان که حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت طول می‌کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها