ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی در چابهار

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ساخت خط لوله اتیلن جنوب از عسلویه تا چابهار از ایجاد منطقه ویژه پتروشیمی چابهار با ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون تن محصول خبر داد.
کد خبر: ۴۲۰۱۲۴

علی محمد بساق زاده در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ماهشهر و عسلویه دو هاب تولید محصولات پتروشیمی ایران به شمار می روند، گفت: یکی از سیاستهای وزارت نفت ایجاد مناطق جدید برای توسعه متمرکز و یکپارچه صنایع پتروشیمی است.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: بر این اساس، مطالعاتی برای توسعه صنایع پتروشیمی در جزیره کیش، قشم، لاوان و بندر چابهار برای توسعه صنایع پتروشیمی انجام شده است.
 
وی در خصوص طرح ایجاد هاب جدید پتروشیمی در جزیره لاوان اظهار داشت: برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی در این منطقه از خلیج فارس باید ابتدا میزان پیشرفت اجرایی طرحهای بالادستی برای افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی به بیش از 50 درصد افزایش یابد و پس از آن با تکمیل مطالعات ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی آغاز می شود.
 
این مقام مسئول همچنین از به پایان رسیدن مطالعات ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر چابهار خبر داد و افزود: با بهره برداری از خط لوله هفتم سراسری گاز و ایجاد یک انشعاب از این خط لوله تا بندر چابهار خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی بندر چابهار تامین خواهد شد.
 
بساق زاده با اعلام اینکه سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد خط لوله اتان و اتیلن جنوب تا بندر چابهار است، بیان کرد: با انتقال اتان از بندر عسلویه به چابهار ساخت واحدهای جدید پتروشیمی در این منطقه از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار خواهد شد.
 
مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در فاز اول امکان سنجی ایجاد سه میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمیایی در چابهار انجام شده است، تاکید کرد: نزدیکی به بازارهای هدف، دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان و وجود آب کافی از مهمترین مزیتهای ایجاد هاب پتروشیمی در بندر چابهار است.
 
وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از ساخت مجتمع های پتروشیمی در جزایر خلیج فارس رویکرد صادرات محصولات به بازارهای بین المللی است، افزود: تناژ و ظرفیت تولید واحدهای پتروشیمی مطابق با رویکردهای صادراتی طراحی و اجرا خواهد شد.
 
اخیرا طرح توسعه صنعت پتروشیمی مطابق با طرح آمایش سرزمینی در سطح کشور کلید خورده است که مطابق با این طرح ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در مناطقه ویژه اقتصادی و آزاد با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در اولویت قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها