رویترز نوشت سرنوشت بندر چابهار روز دوشنبه در سفر نخست‌وزیر هند به تهران مشخص و قرارداد توسعه آن امضا می‌شود و به دنبال آن امضای توافق سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان وضعیت اتصالات منطقه را تغییر می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۶۸۵۱
قرارداد توسعه بندر چابهار میان تهران و دهلی‌نو دوشنبه امضا می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، به نقل از رویترز، دولت هند روز جمعه اعلام کرد که دهلی نو روز دوشنبه یک قرارداد تجاری با ایران برای احداث و راه‌اندازی یک بندر استراتژیک در سواحل جنوبی ایران امضا خواهد کرد تا بتواند دسترسی بهتری به آسیای مرکزی و افغانستان داشته باشد.

به نوشته این گزارش، مذاکرات برای احداث بندر چابهار سال‌هاست که ادامه دارد اما از زمان لغو تحریم‌های غرب علیه ایران، هند به شدت تلاش می‌کند تا این موقعیت را به رقبای دیگری نظیر چین واگذار نکند.

قراردادی که بر اساس آن، هند 2 پایانه و یک لنگرگاه ویژه کشتی‌های باری در چابهار احداث خواهد کرد، در جریان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور به ایران امضا می‌شود.

گوپال باگلای یک مقام وزارت امور خارجه هند که مسئول روابط با ایران است، گفت دهلی‌نو سرمایه‌گذاری اولیه‌ای به مبلغ بیش از 200 میلیون دلار در این بندر انجام خواهد داد و اکسیم بانک هند یک خط اعتباری به ارزش 150 میلیون دلار در این زمینه اختصاص خواهد داد.

وی به خبرنگاران گفت: «تمرکز این سفر بر ارتباطات و زیرساخت‌ها است.»

هند به علت اختلافات سیاسی با پاکستان امکان دسترسی به آسیای میانه از طریق خاک افغانستان را ندارد.

باگلای گفت هند، افغانستان و ایران به طور جداگانه توافقی برای ایجاد یک کریدور تجاری و ترانزیتی در جریان سفر مودی امضا خواهند کرد و چابهار به یک قطب ترانزیتی تبدیل خواهد شد.

راه‌های جاده‌ای و خط آهن قرار است ساخته شود از اینرو افغانستان می‌تواند به عنوان دسترسی جایگزین به بندر کراچی پاکستان، به این بندر ایرانی دسترسی یابد.

این مقام هندی ادامه داد: «این توافق سه جانبه در زمینه اتصالات منطقه‌ای به ویژه برای افغانستان که می‌تواند یک دسترسی جایگزین مطمئن و قابل اتکا از طریق دریا به هند داشته باشد، بازی را تغییر خواهد داد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها