سفر، تنها رفتن و اقامتی چند شبه در یک مکان دور از مقصد شما نیست؛ سفر یک فرهنگ است، سفر و گردش، نیازی است که باید جایگاه واقعی خود را در سبد خانوار پیدا کند. این مساله درست است که با افزایش هزینه‌ها، امکان سفر تا حدودی کاهش یافته است، اما چنانچه سفر به یک نیاز در زندگی تبدیل شود، می‌توان برای رفتن و کاهش هزینه‌ها، راهکارهای مختلفی یافت.
کد خبر: ۴۱۸۵۳۸

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که مثلا‌ تنها با 50 هزار تومان‌ می‌توانید به یک سفر چند روزه بروید؟ برای این کار نخست باید سفر را درست تعریف کنید و موانع ذهنی را برطرف نمایید؛ هنوز در اندیشه خیلی از ما، سوغات خریدن، اقامت راحت و خوردن بهترین غذاها از ملزومات سفر محسوب می‌شود. درست همین موانع ذهنی، شما را از بسیاری لذت‌ها و دیگر جاذبه‌های گردشگری محروم می‌کند. با رفع این موانع می‌توان هرچه بیشتر و بهتر از لحظات زندگی لذت برد.

اگر در این کار موفق شوید، می‌توانید برای رفتن به یک گردش هیجان‌انگیز آماده شوید؛ سفری متفاوت با گذشته. مطمئن باشید ره‌آورد و تجارب این سفر بسیار غنی‌تر و ماندگار‌تر از سایر سفرها خواهد بود.

سفرهای یک روزه

یکی از انواع سفر، گردش‌های کوتاه و یک روزه است؛ اشتباه نکنید، لزوما این گردش نباید در شهر محل زندگی شما باشد. در حال حاضر بسیار از تورها اقدام به برگزاری مسافرت‌های یک روزه به مقاصد مختلف با هزینه‌های 30 تا 40 هزار تومانی می‌کنند. کاروان شما سحرگاه از مبدأ حرکت می‌کند و به مقصدی همچون جنگل‌های شمال رهسپار می‌شود. صبحانه را با برنامه‌ای از قبل تعیین شده در دامن طبیعت میل می‌کنید و سپس پیاده‌روی در هوای پاک و میان انبوه درختان سبز و بلند بالا به همراه راهنمایان تور شروع می‌شود. در این نوع سفر، کاروان در محل‌هایی از قبل تعیین شده و در زمان‌های معین‌ اتراق می‌کند و علاوه بر آن در طول مسیر هم با جاذبه‌های مختلف ‌‌آشنا خواهید شد. یکی از جذابیت‌های این گونه سفرها، آشنایی با دوستان جدید است. صمیمیت، همکاری و حتی فداکاری در این نوع سفر خیلی سریع شکل و رنگ می‌گیرد.

از مزایای این گونه سفرها کاهش هزینه‌های شما به میزانی قابل توجه است. در این حالت گردشگر هیچ گونه هزینه‌ای برای مکان اقامت نخواهد پرداخت و میزبان او طبیعت است. تمام مبلغی که شما پرداخت کرده‌اید تنها شامل هزینه‌های رفت و برگشت، صبحانه و ناهار است، پس می‌بینید که دلیلی ندارد افراد تنها و تنها به دلیل هزینه‌های زیاد، از رفتن به گردش سر باز زنند.

سفر با مسیرهای کوتاه

مسیر و مسافت هم چندان برای رفتن به گردش و داشتن لحظاتی خوب و شاد‌ مهم نیست. نکته اساسی این است که شما علایق و سلیقه خود را بشناسید. این که آیا علاقه‌مند به گردش در طبیعت هستید؟ تمایل به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی دارید؟ یا این که دیدن رسم و رسوم مردم یک منطقه یا یک روستا، هدف و نیاز شما را برآورده می‌سازد؟ پاسخ به این پرسش‌ها مسیر و مقصد شما را تعیین می‌کند.

زیاد هم سخت نگیرید؛ نقاط همجوار شروع خوبی برای آغاز یک حرکت با برنامه هستند. کوه‌های اطراف شهر محل زندگی شما، روستاهای مجاور، موزه‌ها و ابنیه فرهنگی و تاریخی را می‌توان در زمانی کوتاه و با هزینه کم بازدید کرد و یک روز خوب داشت.

اگر اهل هیجان هستید...

کفش، کوله، حرکت... این نوع سفر را به همه پیشنهاد نمی‌کنیم؛ فقط به آنهایی که به صورت انفرادی به سفر می‌روند یا به دوستانی که سری پرسودا دارند و بشدت طالب هیجان هستند، پیشنهاد می‌شود. فعلا شتاب نکنید.

به عنوان مثال شما در بسیاری از کشورهایی که آمار ورودی گردشگری بالایی دارند، افراد بسیاری را مشاهده می‌کنید که با کمترین هزینه به بیشترین نقاط سر می‌زنند. یکی از تورگردان‌های کشور ترکیه در این خصوص می‌گفت: برخی از گردشگران اروپایی تنها با داشتن هزار دلار، یک ماه در ترکیه می‌مانند و به همه شهرهای ترکیه سفر می‌کنند، آنها غذاهای بسیار ساده می‌خورند، شب‌ها را در پارک‌ها، سایر اماکن عمومی و حتی در دامن طبیعت می‌خوابند و تمام وسایل ضروری سفر خود را در یک کوله جای می‌دهند.

شما هم می‌توانید نه در دیگر کشورها، بلکه در ایران از چنین روش‌های مسافرتی ارزان استفاده کنید، البته با رعایت تمام نکات ایمنی.

اما پیش از رفتن، شما به یک برنامه خوب و جامع نیاز دارید که براساس اطلاعات کافی و دقیق، طراحی شده باشد. گردشگر باید به‌خوبی مسیرهای رفت و برگشت را مطالعه و مشخص کند. کوتاه‌ترین مسیر، لزوما بهترین راه نخواهد بود. مکان‌هایی را که علاقه‌مند به بازدید آنها هستید روی نقشه مشخص کنید تا مواردی را که به هم نزدیک هستند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه‌ بازدید کنید.

نکته مهم و اساسی در اینجا، داشتن یک کوله خوب و بردن وسایل ضروری سفر است. نوشتن خاطرات و گرفتن عکس را هم هیچ‌گاه فراموش نکنید.

سفرهای سخت، هیجان‌انگیز و آموزنده هستند و مزایای بسیاری دارند؛ اما باید پذیرفت که گردش تنها یک کالای لوکس و اقامت در هتل‌های چند ستاره، خریدهای آنچنانی و غذا خوردن در رستوران‌های شیک نیست و نخواهد بود. سفر یک نیاز و یک فرهنگ است. دوباره و از نو باید هدف و جایگاه سفر رفتن را در زندگی خود تعریف کنیم. به جای آن که در پایان هفته و یا تعطیلی‌های چند روزه رسمی، نگران تردد در جاده‌های پرترافیک شمال باشید، نقشه را بردارید و نقاط نزدیک و همجوار را شناسایی کنید.

زهرا رفیعی گیلوایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها