در تصادفات جاده‌ای، نبستن کمربند ایمنی اصلی‌ترین عامل افزایش میزان مرگ و میر است. استفاده از کمربند ایمنی موثرترین روش برای پیشگیری از آسیب و مرگ و میر در تصادفات است. استفاده از کمربند ایمنی 50 درصد احتمال مرگ و میر سرنشینان جلوی ماشین و 25 درصد احتمال مرگ و میر را در سایر سرنشینان کاهش می‌دهد. این در حالی است که بستن کمربند ایمنی مانع از پرت شدن سرنشینان به جلو یا بیرون افتادن از خودرو می‌‌شود.
کد خبر: ۴۱۷۳۰۱

آمار استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد از هر 10 سرنشین، 9 نفر از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند، در حالی که در کشورهای جهان سوم این آمار بسیار کمتر است.

به طور کلی مردان در مقایسه با زنان 10 درصد کمتر از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند.

نکات زیر در بستن کمربند ایمنی بایستی مورد توجه قرار گیرد:

کمربند ایمنی ‌باید به صورت استاندارد طراحی و نصب شده باشد. بسیاری از خودروها دارای کمربند ایمنی غیراستاندارد هستند که در مواردی می‌تواند به افزایش صدمات در حین سوانح رانندگی منجر شود. به عنوان مثال کمربندهایی که در هنگام بسته شدن از ناحیه گردن عبور می‌کنند، در تصادفات عامل ثانویه‌ای برای آسیب بیشتر می‌باشند.

بستن کمربند ایمنی، اصلی است که بایستی از سوی تمام سرنشینان ـ چه در صندلی‌های جلو و چه در صندلی‌های عقب خودرو ـ اجرا شود.

پس از هر تصادفی، کمربندهای ایمنی ‌باید از نظر کارایی بازبینی شوند. همچنین در معاینه فنی سالانه خودرو وضعیت کمربندهای ایمنی نیز علاوه بر سایر موارد باید مورد بررسی قرار گیرند.

وجود کیسه هوا در خودرو اگرچه باعث افزایش قابل توجه ایمنی سرنشینان می‌شود، اما به هیچ عنوان جایگزین نقش حیاتی بستن کمربند ایمنی نمی‌شود.

در کودکان با قد کوتاه‌تر از 140 سانتی‌متر استفاده از صندلی کودک قبل از بستن کمربند ایمنی توصیه می‌‌شود. صندلی کودک کمک می‌کند تا کودک در ارتفاع بالاتری قرار گیرد تا کمربند ایمنی به درستی بسته شود. صندلی کودک باعث کاهش بیش از 70 درصد مرگ و میر در نوزادان و 54 درصد در کودکان یک تا 4 ساله می‌‌شود.

صندلی‌های ویژه کودک براساس سن، قد و وزن کودکان طراحی شده و به راحتی در صندلی عقب خودرو نصب می‌شود.

برخی از این صندلی‌ها، قابلیت آن را دارند که به راحتی روی کالسکه کودکان نصب شوند و مصرفی دوگانه برای والدین داشته باشند؛ به طوری که والدین بتوانند از صندلی کودک به هنگام پیاده‌روی یا خرید، به عنوان بخشی از کالسکه کودک استفاده کنند و به هنگام سوار شدن بر خودرو، با انتقال و نصب سریع این صندلی‌ها به خودرو بتوانند از ایمنی کودک خود در هنگام حرکت اطمینان یابند.

نحوه بستن کمربند ایمنی کودکان در روی صندلی کودک ‌باید به والدین به درستی آموزش داده شود. مطالعات نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد از کودکانی که در صندلی کودک خودرو قرار داده می‌شوند، با نحوه صحیح بستن کمربند آشنا نیستند. بهتر است که همیشه کمربند ایمنی کودکان از سوی والدین آنها بسته شود.

والدین در آموزش کودکان خود در بستن کمربند ایمنی نقش بسزایی ایفا می‌کنند. طبق آمارهای موجود، بیش از 40 درصد از کودکانی که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند، والدین آنها نیز از این قانون تبعیت نمی‌کنند.

صندلی کودک بخصوص در مواردی که خودرو دارای کیسه هوا می‌باشد، ‌باید در صندلی عقب گذاشته شود. قرار دادن کودکان در صندلی جلوی خودروهایی که دارای کیسه هوا می‌باشند، می‌تواند حتی در تصادفات خفیف به مرگ (خفگی) یا آسیب جدی در کودک منجر شود.

به طور کلی نشستن افراد زیر 16 سال در صندلی عقب و بستن کمربند ایمنی 40 درصد شانس صدمات شدید را کاهش می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد که دقت پلیس و حضور مشهود و دائمی وی در بستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل در بالابردن تعداد افرادی است که از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند.

در خانم‌های باردار، نحوه بستن کمربند بایستی به صورتی باشد که قسمت بالایی کمربند از بالای شکم و قسمت پایینی از زیر شکم عبور کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها