مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تکم گردانی استان اردبیل درفهرست میراث معنوی ملی ثبت شد
کد خبر: ۴۱۳۵۳۶

بهروز ندایی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با این‌که برخی استان‌ها تلاش می‌کردند این میراث معنوی را به نام خود ثبت کنند ولی با تلاش‌های انجام گرفته تکم گردانی اردبیل در فهرست میراث معنوی به نام اردبیل ثبت شد.

در مناطق مختلف آذربایجان از جمله استان اردبیل مراسم عید نوروز با ظاهر شدن افرادی موسوم به  تکم  و  تکمچی  درمحلات مختلف شهر آغاز می‌شد و مردم با مشاهده  تکمچی ها خود را برای استقبال از بهار و عید نوروز آماده می‌کردند

 تکم  عروسکی بود که به شکل حیوانی چهار دست وپا از تخته ساخته می‌شد که دستها و پاهایش متناسب با بدن حرکت می‌کرد، تکمچی ها از دهه آخر اسفند ماه با حرکت دادن نمایشی  تکم  و جمع آوری هدایایی فرا رسیدن سال جدید را به مردم نوید می‌دادند.

ندایی بیان کرد: پرونده ورنی و گلیم نیز برای ثبت ملی و جهانی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی با اشاره به آغاز فصل گردشگری تابستان خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، راه و ترابری، شهرداری ها، علوم پزشکی و... برای ارائه خدمات به گردشگران انجام گرفته و در این خصوص با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

وی گفت: تمام جارچی‌ها با همکاری دستگاههای ذیربط از سرعین جمع آوری شده اند و هیچ مشکلی در این خصوص برای مسافران ایجاد نخواهد شد.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر در استان افزود: ستاد دائمی سفر در تمامی شهرستان‌های استان تشکیل شده و مشکلات و موانع موجود با حضور فرمانداران شهرستان‌ها بررسی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها