در طرح تابستانی امسال خودروی رانندگان متخلف از چند ساعت تا چند روز توقیف خواهد شد

تمهیدات پلیس راه برای ایمنی سفرهای تابستانی

همزمان با فرارسیدن تابستان و رونق گرفتن مجدد سفرهای تابستانی، طرح تابستانی ویژه پلیس از اول تیرماه آغاز شده است. براساس این طرح که تا سوم مهرماه ادامه خواهد داشت، مسوولان پلیس راه با همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با ایمنی سفر، بار دیگر طرح‌های ویژه‌ای را برای تامین ایمنی مسافران در سفرهای جاده‌ای تدارک دیده‌اند.
کد خبر: ۴۱۲۶۷۴

استقرار تیم‌های ویژه تست سلامت از رانندگان خودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی، نصب تابلوها و علائم هشداردهنده در یکهزار نقطه حادثه‌خیز کشور، راه‌اندازی استراحتگاه‌های موقت در جاده‌ها و پوشش ویژه امدادی در نقاط پرتصادف جاده‌ها، از جمله این اقدامات است.

براساس این طرح، امسال برخورد قاطعی با رانندگان متخلف و بویژه آن دسته از رانندگانی که با خانواده سفر می‌کنند و بی‌توجهی آنها ممکن است به قیمت جان سایر اعضای خانواده تمام شود، خواهد شد که اعمال جریمه، ضبط گواهینامه و توقیف چندساعته تا چند روزه خودروها نمونه‌هایی از آن است.

توقیف ساعتی خودروها

به گزارش «جام‌جم»، در طرح تابستانی امسال، پلیس راه برای اولین بار توقیف ساعتی خودروها را در دستور کار قرار داده است.

فرمانده پلیس راه کشور در این باره گفت: خط قرمز پلیس در تابستان امسال سرعت، انحراف و سبقت غیرمجاز خواهد بود که براساس ابلاغیه صورت گرفته ماموران پلیس در جاده‌های کشور بشدت با این دسته از تخلفات برخورد کرده و خودروی رانندگان متخلف در صورت ارتکاب 2 تخلف همزمان حادثه‌ساز ضمن ثبت نمره منفی برای راننده، تا 3 روز توقیف می‌شود.

سرهنگ محمدرضا مهماندار در توضیح طرح توقیف ساعتی خودروهای متخلف در جاده‌ها افزود: در تابستان امسال سختگیری بیشتری برای حفظ جان مسافرانی که با خانواده سفر می‌کنند، انجام خواهد شد و به همین دلیل رانندگانی که با سرعت غیرمجاز برانند ، حتی اگر با خانواده باشند نیز ضمن اعمال قانون، خودرویشان به صورت ساعتی توقیف می‌شود.

به گفته سرهنگ مهماندار، مهم‌ترین علل وقوع تصادفات در تابستان سال گذشته، عدم توجه به جلو با 26، انحراف و تجاوز به چپ با 22، سرعت غیرمجاز با 21 و خستگی و خواب‌آلودگی با 7 درصد بوده است.

کاهش 2 برابری کشته‌های تصادفات رانندگی

فرمانده پلیس راه معتقد است رانندگی در کشور با اجرای قانون جدید جرائم رانندگی ایمن‌تر شده است. وی با استناد به آمار از کاهش 2 برابری کشته‌های تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور در پی اجرای قانون جدید جرائم رانندگی خبر داده و با اشاره به این‌که در 2 ماهه امسال 434 نفر در حوادث رانندگی کشور کمتر کشته شده‌اند، گفت: براساس آمارهای پزشکی قانونی، شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در 2 ماهه امسال 5‌/‌11 درصد کاهش یافته است.

به گفته سرهنگ مهماندار، 1525 نفر در اردیبهشت ماه امسال در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 290 نفر کاهش حدود 16 درصد کمتر شده است.

وی با اشاره به اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از دهم اردیبهشت ماه سال جاری افزود: آمارها نشان می‌دهد میزان کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال جاری دو برابر شده است که این امر نشان‌دهنده بازدارندگی قانون اجرای خوب پلیس و همکاری خوب شهروندان است.

فرمانده پلیس ‌راه کشور با اشاره به این‌که 6939 نفر در حوادث رانندگی تابستان سال گذشته کشته شدند، تصریح کرد: از این تعداد 5091 نفر در جاده‌های کشور جان باختند؛ اما اکثر کشته‌های تصادفات سرنشینان خودرو بوده‌اند، نه رانندگان آنها.

خواب‌آلودگی؛ شایع‌ترین دلیل تصادفات سال گذشته

وی با اشاره به این‌که بیشترین شکل تصادفات سال گذشته با 32 درصد واژگونی، به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو بوده است، به رانندگان توصیه کرد با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور حتما در زمان خستگی در توقفگاه‌ها استراحت کنند.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور، حدود نیمی از تصادفات تابستان سال گذشته بین ساعت 12 تا 20 رخ داده است که بیشترین تلفات تصادفات نیز به ترتیب متعلق به استان‌های مرکزی، خراسان رضوی، لرستان، فارس، تهران و خراسان شمالی بوده است.

در طرح تابستانی پلیس راه که از اول تیرماه آغاز شده و تا سوم مهر با شعار سفرهای ایمنی تابستانی در حال اجراست، نه‌تنها تمام نیروهای پلیس راه بسیج شده‌اند؛ بلکه تعداد این نیروها نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

فرمانده پلیس راه کشور با تشریح وضعیت نیروهای پلیس راه در طرح تابستانی امسال نیز توضیح داد: در طرح تابستانی امسال، تعداد تیم‌های گشتی کنترل نامحسوس 30 درصد، تیم‌های گشتی آشکار 25 درصد و شمار نیروهای عملیاتی حدود 10 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است.به گفته وی، همچنین 1600 دستگاه دوربین کنترل سرعت در تابستان امسال نسبت به ثبت تخلف رانندگان متخلف اقدام می‌کنند.

30 امتیاز منفی مساوی با ضبط گواهینامه

فرمانده پلیس‌ راه کشور با اشاره به اقدامات بازدارنده برای طرح تابستانه امسال گفت: خودروهایی که 2 تخلف حادثه‌ساز را به صورت همزمان انجام دهند تا 3 روز توقیف می‌شوند.

سرهنگ مهماندار با اشاره به این‌که براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی 20 تخلف حادثه‌ساز که دارای نمره منفی هستند، از 10 اردیبهشت ماه در سوابق رانندگان در حال ثبت است، افزود: ماموران پلیس راه در جاده‌های کشور در صورت ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز از سوی رانندگان نسبت به استعلام سوابق راننده اقدام کرده و در صورتی که رانندگان در مرحله اول 30 نمره منفی بگیرند، گواهینامه آنها ضبط شده و فرد مذکور اجازه رانندگی نخواهد داشت.

استقرار تیم‌های تست سلامت در جاده‌ها

در طرح تابستانی امسال پلیس راه مانند سال‌های گذشته تیم‌های ویژه تست سلامت شامل مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل در جاده‌های کشور مستقر خواهند شد.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور؛ براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگانی که موادمخدر و روانگردان و مشروبات الکلی مصرف کرده باشند، ضمن جریمه 200 هزار تومان و ضبط 6 ماهه گواهینامه‌شان جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

نصب تابلوهای هشداردهنده در نقاط حادثه‌خیز

مسافران تابستانی امسال همچون سال‌های گذشته باید مراقب یکهزار نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور باشند. با این حال، مسوولان پلیس راه کشور به منظور تامین امنیت مسافران در سفرهای جاده‌ای تصمیم گرفته‌اند با نصب تابلوهای هشداردهنده در این یکهزار نقطه حادثه‌خیز کشور به مسافران اطلاع‌رسانی کنند.

بر این اساس، فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به نصب تابلوها و بنرهای اطلاع‌رسانی در نقاط حادثه‌‌خیز جاده‌ها از مسوولان سازمان راهداری نیز خواست هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی این نقاط اقدام کنند.

راه‌اندازی استراحتگاه‌های موقت در جاده‌ها

براساس هماهنگی صورت گرفته در جاده‌هایی که فواصل طولانی دارند، استراحتگاه‌های موقت با همکاری سازمان راهداری و سایر سازمان‌های خدماتی پیش‌بینی شده است تا رانندگان برای استراحت بتوانند از امکانات این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

فرمانده پلیس راه کشور از تسریع در امدادرسانی و پوشش ویژه نقاط پرتصادف در تابستان امسال خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تیم‌های امدادی در نزدیکی نقاط پرتصادف مستقر می‌شوند تا سرعت امدادرسانی به خودروهای حادثه‌دیده در این نقاط بیشتر شود.

فرمانده پلیس‌ راه کشور در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از مشروبات الکلی و موادمخدر در خودروهای حمل و نقل عمومی افزود: آمارها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از تصادفات در بخش حمل و نقل عمومی مربوط به استفاده این رانندگان از مشروبات الکلی و موادمخدر است و برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در طرح تابستانی امسال پلیس راه، رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیز مورد تست سلامت قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، آمارها نشان می‌دهد با وجود کاهش قابل توجه کشته‌های تصادفات در اردیبهشت ماه امسال، صدور قبوض جریمه در این ماه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها