واکسن‌ها به عنوان ابزار پیشگیری از بیماری‌ها و یکی از معجزات قرن بیستم، از ابزارهای بسیار قوی بشر محسوب می‌شوند. چراکه به‌رغم بهبود وضعیت بهداشت در جهان، حدود 11 میلیون کودک سالانه قبل از 5 سالگی فوت می‌کنند که حداقل یک‌چهارم از مرگ و میر این کودکان به‌علت ابتلا به بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن است. توجه‌ای ویژه به این ابزار پیشگیری باعث شد تا همایش واکسن‌های جدید نخستین‌بار 29 تا 31 خرداد در تهران برگزار و در آن همه واکسن‌های جدیدی که در دنیا به بهره‌برداری رسیده‌اند از زوایای مختلف علمی بررسی شوند. در این همایش کشوری همه مراکز مربوط به واکسن و ایمن‌سازی ایران شرکت کردند و در عین حال در نشست‌های تخصصی آن مقامات اجرایی ایمن سازی و نیز مقامات علمی، سخنرانی کردند.
کد خبر: ۴۱۲۱۶۷

برگزاری این همایش از آنجا اهمیت می‌یابد که بدانیم با وجود آن که تعداد زیادی از واکسن‌ها مانند واکسن‌های سرخک، سل، سیاه‌سرفه، دیفتری و کزاز سال‌هاست در کشور استفاده می‌شوند، اما واکسن‌های جدیدی مانند هموفیلوس، آنفلوآنزا b، پنوموکوک، روتاویروس، سیاه‌سرفه سلولی و آبله‌مرغان ساخته شده‌ ولی هنوز در ایران استفاده نشده‌اند.

البته به گفته دکتر آناهیتا سنایی، دبیر علمی نخستین کنگره واکسن‌های جدید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی واکسن هموفیلوس و آنفلوآنزا b را در دستور کار خود قرار داده است. این درحالی است که با توجه به توانمندی زیاد متخصصان ایرانی، امکان تولید این واکسن‌ها در ایران نیز وجود دارد و از سوی دیگر هزینه واردات واکسن‌هایی مانند پنوموکوک و پاپیلومای انسانی بسیار زیاد است.

توجه به واکسن‌های جدید در حالی ضروری به نظر می‌رسد که درحال حاضر بیش از 100 میلیون کودک سالانه در جهان وارد پروسه ایمن‌سازی می‌شوند، با این حال حدود 20 درصد از این کودکان یعنی حدود 24 میلیون نفر نمی‌توانند واکسیناسیون خود را در سال اول کامل کنند. به همین دلیل سالانه حدود 700 هزار مرگ ناشی از ابتلا به بیماری‌ پنوموکوک و حدود 500 هزار مرگ به علت مبتلا شدن به بیماری روتاویروس درگروه سنی کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود به‌ کارگیری واکسن‌های جدید به‌ویژه پنوموکوک و روتاویروس می‌تواند در طول 3 تا 5 سال باعث شود که از میزان مرگ و میر و ناتوانی در کودکان زیر 5 سال بسیار کاسته شود. در واقع در صورت استفاده از واکسن پنوموکوک، حدود 40 درصد از میزان بستری‌های بیمارستانی به دلیل پنومونی کاسته می‌شود. همچنین در صورت به‌کارگیری واکسن روتاویروس میزان ویزیت در مطب‌ها و بستری شدن بیمارستانی ناشی از اسهال روتاویروسی به میزان 95 درصد کاهش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها