گرانی اجاره بهای سوئیت و ویلا در مناطق شمالی کشور مسافران را وادار به اتراق در حاشیه پارک ها و خیابان‌ها می‌کند

قیمت‌های حیرت‌آور برای اجاره ویلاهای شمال

مازندران یکی از استان‌های شمالی کشور است که به دلیل موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت‌گردی، هر ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر از نقاط مختلف است؛ به گونه‌ای که هر ساله نزدیک به 17 میلیون نفر گردشگر داخلی و 135 تا 155 هزار نفر توریست خارجی به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می‌کنند. این روزها با آغاز فصل تابستان، گرانی بیش از پیش اجاره‌بهای سوئیت و ویلا در مناطق مختلف گردشگری مازندران بسیاری از مسافران را وادار به اتراق در حاشیه پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و خیابان‌ها در چادرهای مسافرتی کرده است.
کد خبر: ۴۱۱۵۷۴

این در حالی است که چادرهای مسافرتی در پارک ها و حاشیه خیابان ها نه تنها ظاهری نا مناسب برای شهر به وجود می آورد بلکه امنیت مسافران را نیز مورد تهدید قرار می دهد . از طرفی، قیمت های کاذب و سرسام آور این امکان را به مسافران نمی دهد که با در اختیار گرفتن مکانی مناسب شبشان را با امنیت خاطر به صبح برسانند.

به گفته هادی ابراهیمی، جانشین رئیس ستاد تسهیلات سفر مازندران، تعداد چادرهای برپا شده در استان مازندران فقط در تعطیلات نوروزی امسال 515 هزار و 349 مورد بوده است که این رقم اگرچه آمار پذیرش گردشگر را در استان بالا برده است ولی اگر به سرمای هوا در اوایل فروردین و سلامت مسافران اشاره کنیم، جای تامل دارد.

این روزها با آغاز تابستان و افزایش سفرهای مردم به مناطق مختلف شمال کشور، این وضعیت تشدید شده است و هر روز شمار بیشتری چادر در هر نقطه ای برپا می شود.

نابسامانی در نرخ و اجاره‌بهای گزاف سوئیت و ویلا در مناطق مختلف استان مازندران، عامل روی آوردن مسافران به چادر است که به نظر می‌رسد چندان مورد توجه ستاد تسهیلات سفرهای استان قرار نگرفته است.از سویی، ساماندهی مسافران چادرخواب نیز به کلی فراموش شده است و شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مکان خاصی را برای اسکان مسافران چادرخواب همچون دیگر شهرهای توریستی کشور در نظر نگرفته‌اند و این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهر نازیبا در سطح شهر، عدم امنیت چادرنشینان و ناراحتی شهروندان مازندران را نیز به دنبال داشته است.

مجتبی پرنور یکی از مسافران چادرنشین که به قصد عزیمت به مشهد مقدس 2 روز را در مازندران سپری کرده به جام‌جم می‌گوید: به اصرار خانواده تصمیم گرفتیم پس از گردش در جنگل‌های مازندران و دریای خزر به سفرمان ادامه دهیم، اما پس از مطلع شدن از قیمت بالای اجاره‌بهای یک ویلای معمولی یا حتی سوئیت با حداقل امکانات، مجبور به اقامت در چادر مسافرتی شدیم، چون این قیمت‌ها با حقوق کارمندی ما جور درنمی‌آید.

یک شب اقامت، 900 هزار تومان

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ‌گذاری روی ویلاها و سوئیت‌ها براساس تقاضاهای روز و بازار صورت می‌گیرد و نقش دلالان و واسطه‌ها در این میان از دیگران پررنگ‌تر است.

نرخ انواع واحدهای اقامتی در مناطق مختلف استان به لحاظ موقعیت مکانی و نزدیکی به ساحل دریا و مراکز تجاری در نوسان است و این قیمت‌ها در شهرک‌های خصوصی استان نسبت به دیگر اماکن با رشد بیشتری روبه‌روست.

یکی از مشاورین املاک در فریدونکنار، قیمت ویلاهای داخل شهرک‌های خصوصی را از شبی 100 تا 900 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: اصولا 800 الی 2000 نفر هم کارت ورود به این شهرک‌ها را دارند و از آنجا که ورود به این شهرک‌های ساحلی و حتی استفاده از ساحل اختصاصی آن برای عموم ممنوع است، قیمت اجاره ویلا در این مناطق بسیار گران است به گونه ای که حتی در تعطیلات عید نوروز، اجاره ویلا به صورت روزانه مقدور نیست و اجاره هفتگی لحاظ می‌شود و هفته اول بابت اجاره هر ویلا مبلغ 6 میلیون تومان و هفته دوم 5/7 میلیون تومان دریافت می‌شود.

رضا قلی‌نژاد درباره اجاره‌بهای سوئیت و ویلاهای شخصی دیگر خارج از این شهرک‌ها می‌افزاید: قیمت اجاره‌بهای یک دستگاه ویلا در شهر ساحلی و توریستی فریدونکنار از شبی 80 هزار تومان تا 200 هزار تومان و قیمت سوئیت از شبی 40 هزار تومان تا شبی 100 هزار تومان متغیر است.

سوئیت‌های ساحلی معمولا به تعداد واحد‌های 10 تا 20 تایی در مجتمعی با حیاط مشاع و لب ساحل قرار دارند.

ظرفیت اسکان مسافران

اسدالله محمدپور، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران ظرفیت اسکان مسافران در هتل و متل را در استان حدود 11 هزار و 500 نفر، در مهمانپذیرها یکهزار و 250 نفر، در هتل‌آپارتمان‌های استان 2هزار و 700 نفر و در منازل استیجاری 180 هزار نفر اعلام می‌کند و در مورد نظارت بر قیمت آنها می‌گوید: همه هتل‌های استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند و قیمت تعیین شده براساس امکانات و موارد مربوطه بر پیشخوان پذیرش هتل درج شده است، اما ویلاهای شخصی استان این‌گونه نیست.

در استان مازندران 20 هزار دستگاه مکان استیجاری اعم از ویلا و اتاق وجود دارد که 8 هزار تای آن شناسایی و تایید شده هستند و به آنها پروانه فصلی داده شده است و نظارت بر قیمت و ساماندهی آنها به عهده شرکت مجری طرح ملی ساماندهی ویلا و مراکز اقامتی استیجاری است.

این شرکت زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران مشغول به فعالیت است. محمدپور به گردشگرانی که قصد سفر به مازندران را دارند توصیه می‌کند: به 24 کیوسک متحدالشکل اطلاع‌رسانی و مرکز رزرواسیون در سراسر استان مازندران که زیر نظر سازمان گردشگری استان قرار دارند برای دریافت اطلاعات مراجعه کرده و از اعتماد به تابلو به دستان خیابانی اجتناب کنند.

وی تصریح می‌کند: یکی از دلایل اصلی طرح کیوسک‌های اطلاع‌رسانی، ایجاد ساز و کاری مناسب برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران است.

به گفته محمدپور، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی حلقه اتصال مسافر و ویلا و مراکز اقامتی استیجاری است و از این طریق با در دست داشتن مشخصات ویلاها و مراکز اقامتی امکان نظارت بر فعالیت این مراکز آسان خواهد بود.

این مراکز، اماکن استیجاری که تحت نظارت سازمان و شرکت مجری طرح هستند و قیمت کنترل شده‌ای دارند را به گردشگران معرفی می‌کنند.

وی افزود: با سیاستگذاری و نرخ‌گذاری ویلا و مراکز اقامتی استیجاری در جهت کمتر شدن آمار چادرخوابی استان گام برداشته‌ایم.اما با نگاهی به قیمت ویلاهای شمال باید از مسوولان مربوط پرسید چه توجیهی برای این قیمت‌های سرسام‌آور وجود دارد؟!

مژگان عالیشاه ‌/‌ جام‌جم مازندران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها