وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف بانکداری الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه گفت: بایستی تا پایان برنامه حدود 80 درصد از عملیات بانکی کشور بصورت الکترونیکی انجام پذیرد و پست بانک نیز این موضوع را در اولویت های خود قرار داده است بطوریکه پرداخت وجه یک قبض در روستاها موجب کاهش هزینه ، کاهش اتلاف منابع و اتلاف وقت روستائیان می شود.
کد خبر: ۴۱۱۱۹۲

به گزارش ایسنا، تقی پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امروزه در دنیا اولین مزیت IT و فناوری اطلاعات؛ یکپارچه سازی ، شفاف سازی و استخراج اطلاعات است و کمک کننده در تصمیم گیری های اجرایی و استراتژیک سازمان‌هاست.

به گفته وی، وجود پست بانک در کنار این وزارتخانه که بعنوان مجری صنعت IT ، بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است که این بانک می تواند از این امکانات جهت تبدیل شدن به یک بانک پیشرفته و مجهز به فناوری اطلاعات استفاده کند.

تقی‌پور که در پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای شعب پست بانک در مشهد مقدس سخن می‌گفت، اعمال نظارت و کنترل را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم فناوری اطلاعات دانست و گفت : این دستاورد در سازمان های پولی و مالی بسیار مهم و ارزشمند است و پست بانک نیز در مسیر توسعه و پیشرفت خود می تواند از این دستاورد نهایت استفاده را ببرد تا به یک بانک بالنده ، پویا و مترقی تبدیل شود.

وی افزود: با خصوصی شدن و نبود پست بانک در روستاها و مناطق محروم ارائه خدمات به آنان ناتمام می ماند که این اقدام مغایر با شعار عدالت گستری دولت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت : امروزه بسیاری از بدبختی های دنیا، نگاه منحرف به بشر است که در این نگاه ، عدالت محوری مورد توجه واقع نمی شود و در نظام جمهوری اسلامی عدالت و گسترش آن یک اصل اساسی است و در صدر برنامه ها قرار دارد و هیچگاه از آن کوتاه نمی آید .

وی با اشاره به تبیین راهبردها در حرکت های سازمانی، تصریح کرد: اگر راهبردها بر اساس شاخص های مشخص ، روشن ، دقیق و شفاف طراحی شود سازمان به راحتی به اهداف عملیاتی خود می رسد و اقتصاد یک چرخه و زنجیره ای است که نیاز به راهبردها و سیاست های کلان دارد .

تقی پور خاطرنشان ساخت: بسیاری از مسائل اساسی در کشور به تولید و ایجاد اشتغال وابسته است و اهداف بانکداری نیز بایستی در راستای توسعه صنعت ، کشاورزی و تولید باشد و انحراف از آن موجب افزایش بیکاری پنهان و اشتغال کاذب می شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی ، برزیل ، هند ، ژاپن و چین بستر توسعه خود را توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادند و توانستند به موفقیت های جهانی دست پیدا کنند و کشور ما هم برای توسعه اقتصادی ناگزیر است که از صنایع نرم و فناوری اطلاعات گذر کند.امنیت و ایمنی در فرایندها بسیار مهم و اساسی است و موجب کاهش میزان خطاپذیری در منابع انسانی می شود و برای تحقق آن ارائه آموزشهای نو ، بازنگری در مکانیزم ها و قوانین و مقررات و مسئولیت پذیری و دقت مسئولان لازم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف از برگزاری پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای شعب را؛ تبیین سیاست ها، اهداف و برنامه های جاری و آتی بانک ، استفاده بهینه از ظرفیت ها و چالش های موجود ، تبادل نظر و پرسش و پاسخ در حوزه های کاری، استفاده از دیدگاهها و نقطه نظرات کاربردی در حوزه های تجهیز منابع، مشتری مداری ، توسعه و حفظ ارزشهای دینی و فرهنگی و موارد دیگر ذکر کرد.

همچنین صلاحی - استاندار خراسان رضوی، گفت: ایجاد و راه اندازی دفاتر ICT مهمترین کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهاست و موجب کاهش هزینه روستائیان و همسان سازی و همگون سازی امکانات بین شهرها و روستاها شده است و تعداد 866 دفتر ICT روستایی در پست بانک استان فعالیت دارد که از این حیث رتبه اول کشور را در میان پست بانک های کشور دارد و در زمینه جذب منابع و افتتاح حساب سرپرستان خانوارهای روستایی نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده و تا پایان سال جاری 400 دفتر ICT دیگر نیز در این استان راه اندازی می شود.

وی گفت: پست بانک ایران بعنوان بانک دولتی خدماتی را که در روستاهای کشور ارائه می کند بسیار ارزشمند و بی بدیل است و تنها بانکی است که اولین و مهمترین نقش را در این مناطق کشور بر عهده دارد. پست بانک ایران در سال گذشته وجوه حدود یک میلیون و 200 هزار فقره قبوض مصرفی را دریافت کرده و معادل 2هزار و 500 میلیارد ریال وجوه نقدی یارانه یک میلیون و 500 هزار سرپرست خانوار را پرداخت کرده است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان ساخت: نرخ هزینه بانکداری در پست بانک ایران 4 درصد کمتر از سایر بانک های کشور است که نشان از نقش این بانک در ارائه خدمات است.

صلاحی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عصر کنونی و در فضای فعلی جهان نقش بسیار ارزنده ای در همه ارتباطات ایفا می کند ، امروزه نقش وزارت ارتباطات در دنیا و ایران بی بدیل است و در همه بخش ها سرعت انتقال اطلاعات و تکنولوژی آنقدر زیاد است که دیگر به ثبت و حساب نمی رسد و این وزارتخانه همواره نقش اول و تعیین کننده ای دارد.

همچنین محبیان - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پست بانک، در این مراسم گفت: پست بانک ایران با توزیع و گسترش خدمات متنوع خرده بانکداری یکپارچه و On line در مناطق روستایی و محروم سهم عمده ای در اقتصاد کشور ایفا می کند.

وی گفت: سهم خدمات (GDP) در اقتصاد در دنیا حدود30 درصد و در کشورهای پیشرفته بیش از دو سوم است و پست بانک در تلاش است این سهم را در اقتصاد کشورمان به میزان بالایی افزایش دهد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی از نظر مفاسد اقتصادی پست بانک ایران کمترین آمار و ارقام را دارد .

رئیس هیات مدیره پست بانک عنوان کرد : دهه گذشته دهه توسعه و رشد بانک ها در جهان و ایران بود و گسترش کمی و سرمایه ای بانک ها نشان از رشد و توسعه این بخش است که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و بطور مشخص بانک ها از عوامل مهم کنترل اقتصادی کشور هستند.

محبیان تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رشد و توسعه بانک های کشور و خدمات آنان نقش برجسته و قابل توجه ای دارد و وجود پست بانک در بدنه این وزارتخانه بیانگر این است که این بانک در بین بانک های کشور شاخص است .

مدیرعامل پست بانک گفت: حرف جدید بانک های کشور، توزیع سرویس ها و خدمات در اقصی نقاط کشور به نحو احسن است که بانک مرکزی بر ارائه مجازی این خدمات تاکید ویژه ای دارد.

وی ضمن اشاره بر شاخص سرمایه در بانک ها اظهار داشت : پست بانک بدون داشتن سرمایه و سرمایه گذاری اساسی توانسته است بیشترین و بهترین نقش را در ارائه خدمات خرده بانکداری در کشور ایفا کند و توانسته است با استفاده از زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلااعات و پست ، بانکی را ایجاد کند که بیشترین رضایت را در بین مردم و مسئولین کشور داشته باشدو بعد از بانک صادرات دومین بانکی است که عملکرد آن مورد قبول هیات دولت قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره پست بانک افزود: ایجاد 6 هزار نقطه دیگر در برنامه های این بانک است و پست بانک تنها بانکی است که در مناطق محروم با هزینه بسیار پایین خدمات را ارائه می کند و علاوه بر آن دفاتر خصوصی را نیز راه اندازی می کند.

محبیان ضمن اشاره به با راه اندازی صرافی بانک و توانمندی پست بانک در رفع مشکلات ارزی کشور اظهار داشت: در صدد هستیم در 10 نقطه کشور صرافی را توسعه دهیم و در تلاش هستیم تعداد شعب بانک را با حضور در واحدهای پستی، وزارتخانه ها و سازمان ها به دو برابر افزایش دهیم چون رشد پست بانک از برنامه های اصلی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها