
بخشی از مشکلات اعزام زائران عتبات از مرز خسروی مربوط به اسکان شبانه زائران در هتلهای چند ستاره در خسروی و قصرشیرین است؛ گلایه عمده هتلداران خسروی که در واقع تنها مسافران هتل آنها را زائران عتبات عالیات تشکیل میدهد در این نکته خلاصه میشود که قیمتهای قرارداد شرکتهای مرکزی استانی زیرنظر سازمان حج با آنها بسیار پایین و ناچیز است و از سویی نیز این هتلداران ناچار به پذیرش این قیمتها هستند، چرا که در صورت امتناع از انعقاد قرارداد با این سطح از قیمت ـ 10 یا 11 هزار تومان بابت اقامت یک شب زائر همراه با شام، صبحانه و سایر خدمات تکلیفی قیدشده در قرارداد ـ عملا هتل آنها خالی از مسافر خواهد ماند.
مهدی شهسواری، مدیرکل بینالملل و راهبری امور زیارتی سازمان حج و زیارت درباره نرخ پایین قرارداد با هتلهای محل اسکان زائران عتبات عالیات به خبرگزاری مهر میگوید: سازمان حج و زیارت یا هیچ فرد دیگری، هتلدارانی که به زائران عتبات عالیات در نقطه صفر مرزی خدمات ارائه میکنند را مجبور به عقد قرارداد جهت اسکان زائران نکرده و اجباری در این خصوص در میان نبوده است.
وی می افزاید: صاحبان هتلهای نقطه صفر مرزی از جمله در مرز خسروی، صاحب اختیار هستند که هتلهای خود را برای اسکان زائران اختصاص بدهند یا ندهند و از سوی دیگر، شرکتهای مرکزی استانها که مسوول ارائه خدمات داخل کشور به زائران عتبات عالیات هستند، بهصورت مستقیم با هتلداران قرارداد منعقد میکنند و این قراردادها و قیمتهای تعیین شده براساس توافق دوطرفه بوده است.
مدیرکل بینالملل و راهبری امور زیارتی سازمان حج و زیارت میگوید: به هر حال قیمتهایی که در این قراردادها منعقد شده، در زمان خود مورد توافق دوطرف بوده است و قبلا هیاتی از کارشناسان برای نرخگذاری به منطقه اعزام شدند، اما برای تعیین نرخهای جدید مجددا باید هیاتی از کارشناسان تشکیل و نرخهای جدید براساس سطح خدمات هتلها تعیین شود.
شهسواری تاکید میکند: پس از اجرای طرح هدفمندی یارانهها به تمام استانها و دفاتر مرکزی اعلام کردهایم که با توجه به افزایش قیمت سوخت و سایر قیمتها، قیمت متغیر استانی را با توجه به افزایش سطح عمومی قیمتها به سازمان حج و زیارت اعلام کند که برخی از استانها نیز قیمتهای جدید خود را اعلام کردند و قرارداد با برخی هتلداران افزایش یافته است.
وی درباره اینکه آیا قیمت قرارداد با هتلداران مرز خسروی نیز افزایشی داشته یا خیر، میافزاید: سازمان حج و زیارت بهصورت مستقیم طرف قرارداد با هتلها نیست و شرکتهای مرکزی استانی با آنها طرف هستند؛ هتلها باید با شرکتهای مرکزی بنشینند و با مذاکره درخصوص قیمتهای نهایی به توافق برسند و در نهایت، شرکتهای مرکزی قیمتهای نهایی خود را به سازمان حج و زیارت اعلام کنند و سازمان نیز با بررسی آن را اعمال خواهد کرد.
حجتالاسلام شهسواری در پاسخ به این مساله که هتلهای مرز خسروی در صورتی که با شرکتهای مرکزی قرارداد منعقد نکنند، زائر یا مسافر دیگری برای اسکان در هتلهای خود نخواهند داشت و در واقع صاحبان این هتلها مجبور به پذیرش قیمتهای پایین و ناچیز پیشنهادی از سوی شرکتهای مرکزی هستند، یادآور میشود: برنامهای برای اعزام کارشناسان به خسروی داریم و این امر را در اولویت کاری خود قرار دادهایم تا نرخهای کارشناسی جدید تعیین شود.
وی در پاسخ به این پرسش که زمان انعقاد برخی از قراردادها با هتلها و منازل شخصی یکسان بوده، اما با این وجود تفاوت چندانی بین مبالغ منعقد شده بین آنها وجود ندارد، میگوید: بههرحال منازل شخصی هم خدماتی را به زائران ارائه میکنند و در مجموع هم هتلها و هم منازل شخصی، سرمایهگذاری انجام دادهاند اما قطعا قیمتهای پیشنهادی در قالب قراردادهای فعلی برای سرمایهگذاران هتلها مقرون بهصرفه نیست، ولی واقعیت این است که باید ارزشگذاری مجددی برای تعیین نرخهای هتلها انجام شود و این امر در دستور کار سازمان حج و زیارت قرار دارد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگوی اختصاصی خبرنگار روزنامه «جامجم» در بیروت با حسن عزالدین، عضو بلندپایه حزبالله و نماینده پارلمان لبنان مطرح شد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد