معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا با اعلام کشف 81 درصد از قتل‌ها در سال 89 گفت: سال گذشته 22 درصد از مقتول‌ها خانم بودند که 62 درصد از آنها از سوی بستگان خود به قتل رسیده‌اند. به گزارش ایسنا، سرهنگ هادی مصطفایی، روز گذشته در نشستی با خبرنگاران، با اعلام آمار عملکرد معاونت مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی افزود: نرخ قتل در کشور 3 نفر در هر 100 هزار نفر است که نوسان آن در10 سال اخیر بسیار کم بوده است.
کد خبر: ۴۰۹۸۰۸

وی با بیان این‌که 81 درصد از قتل‌ها سال گذشته توسط پلیس کشف شده است، افزود: میزان کشف پرونده‌های قتل در سال گذشته نسبت به سال 88 افزایش 5‌/‌7 درصدی داشته است. به گفته سرهنگ مصطفایی، سال گذشته 318 فقره از قتل‌های سنوات گذشته نیز کشف و کسر شده است.

وی درباره مهم‌ترین پرونده‌های قتل که در سال‌های گذشته رخ داده و در سال 89 کشف شده است، گفت: یکی از این پرونده‌ها مربوط به قتلی در مشهد بود که متهم به قتل بعد از 18 سال توسط پلیس، در تهران دستگیر شد.

همچنین سال 63 چند نفر با انگیزه سرقت یک خودروی پیکان، یک نفر را به قتل رسانده بودند که یکی از اعضای این باند دستگیر نشده بود که این متهم نیز سال گذشته از سوی پلیس دستگیر شد. مصطفایی خاطرنشان کرد: همچنین در پرونده‌ای دیگر که مربوط به سال 62 بود و یک زن در آذربایجان غربی به قتل رسیده بود، قاتل این پرونده سال گذشته بعد از 27 سال دستگیر شد. وی درباره قتل‌های سریالی رخ داده در کشور هم گفت: سال گذشته، تنها یک مورد قتل سریالی در کشور رخ داد که مربوط به راننده یک مینی‌بوس در استان قزوین بود که قربانیانش، زنان مسن بودند و این متهم نیز به مجازات رسید.

به گفته معاون مبارزه با جرایم پلیس آگاهی، در حال حاضر نشانه‌های آشکاری درباره این‌که قتل سریالی در کشور رخ داده باشد، وجود ندارد.

مصطفایی نرخ قتل در تهران را 2 در 100 هزار نفر عنوان کرد و افزود: میزان نرخ قتل در تهران نسبت به میانگین نرخ قتل در کشور کمتر بوده و حتی نرخ آن نسبت به برخی استان‌ها نیز پایین‌تر است؛ به طوری که 21 استان در کشور نرخ قتلشان نسبت به تهران بیشتر است. معاون مبارزه با جرایم جنایی ادامه داد: سال گذشته 3‌/‌69 درصد قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی اتفاق افتاده و حدود 30 درصد از قتل‌ها با برنامه‌ریزی قبلی رخ داده است. مصطفایی افزود: سال گذشته 4‌/‌44 درصد از قتل‌ها به وسیله سلاح سرد همچون چاقو، قمه، قداره و دشنه رخ داده که این آمار نسبت به سال 88، به میزان 4‌/‌3 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین 5‌/‌26 درصد از قتل‌ها هم با سلاح گرم به وقوع پیوسته است.

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: بیشترین قتل‌های خانوادگی مربوط به قتل زن توسط شوهر بوده است و 22 درصد از مقتولان در سال گذشته زن بوده‌اند که 62 درصد آنها توسط بستگان خود به قتل رسیده‌اند که این موضوع نیاز به تحقیق دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها