رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان های قائمشهر و جویبار از کشف و شناسایی بزرگترین محموله قاچاق آثارباستانی و قدیمی مازندران در قائمشهر ، خبر داد.
کد خبر: ۴۰۹۲۴۷

محمد باستانی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا اظهارداشت: این محموله شامل یک هزار قطعه اشیای ‌سفالی، ‌مفرغی ، ‌شیشه ای ، مصنوعات فلزی و فلوس ، ‌مهره های خمیرشیشه، ‌اشیا و استخوان ، ‌کتاب های سنگی و خطی ، ‌سکه های نقره و طلا ، تقویم و قبله نما است که در روزهای اخیر کشف و صبط شده است.

وی اظهار داشت: این آثار باستانی متعلق به قدیمی ترین دوره یعنی عصر آهن، سه هزار سال پیش و دوره های مختلف اسلامی است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قائمشهر و جویبار گفت: آثار باستانی کشف شده که متعلق به شهرهای مختلف مازندران است توسط یگان حفاظت از میراث فرهنگی قائمشهر کشف و ضبط شده است.

وی در مورد نحوه کشف این اثار باستانی گفت که آثار مذکور بعد از دستگیری فردی که در این زمینه فعال بوده است، به دست آمد و تمامی اشیا از محل مخفیگاه این فرد کشف و صبط شده است.
 
«باستانی» گفت:این آثار باستانی در حفاری های غیر مجاز در محوطه های تاریخی و فرهنگی مازندران کشف و به سرقت برده شده بود.

وی همچنین از شناسایی دو باند که مبادرت به حفاری غیرمجاز در قائمشهر می کردند خبر داد و گفت: ‌این دو باند ظرف مدت 48 ساعت توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی قائمشهر شناسایی و دستگیر شدند.

به گفته باستانی، چهار نفر دستگیر شده از این باند در منطقه وسطی کلا مبادرت به حفاری غیر مجاز کرده و اشیا‌ ، ‌کاسه و سفال های قدیمی به دست آورده بودند. ‌همچنین شخصی که مبادرت به ضرب یک هزار و 443 قطعه سکه طلای تقلبی کرده بود اخیرا در قائمشهر دستگیر شد.

رییس میراث فرهنگی ، ‌گردشگری و صنایع دستی شهرستان های قائمشهر و جویبار گفت: این فرد مبادرت به دفن سکه های تقلبی در منزلش با هدف قدیمی جلوه دادن آن کرده بود.

وی کمبود امکانات را مهمترین دغدغه فعالیت یگان حفاظت این نهاد دانست و گفت: در دستگیری و کشفیات اخیر کارکنان این یگان با وسیله شخصی مبادرت به پیگیری و دستگیری افراد کردند.

باستانی تعداد پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی قائمشهر و جویبار را 14 نفر اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها