عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از سیمای کنونی شهر تهران، اظهار کرد: اگر نگاهی سطحی به معماری ساختمان های شهر تهران داشته باشیم به وضوح خواهیم دید که از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند درحالی که ما در زمینه معماری ایرانی – اسلامی حرف های زیادی برای گفتن داریم بنابراین طرح تفصیلی باید تلاش کند تا بیش از هر چیز این فرهنگ احیا شود.
کد خبر: ۴۰۹۱۶۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ستاد خبری طرح تفصیلی جدید شهر تهران، ابوالقاسم رحمانی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: طرح تفصیلی در تغییرات جدیدی که ایجاد خواهد کرد باید به این نکته توجه کند که در حال حاضر به هیچ عنوان تهران از سیمای مناسبی به عنوان یک پایتخت برخوردار نیست. پس اصلاحات  و ساخت و سازهای تهران باید به گونه ای باشد که بتوان گفت تهران پایتخت یک کشور اسلامی است.

وی خواستار ایجاد فرهنگ معماری مذهبی در ساخت و سازهای آینده شهر تهران شد و خاطر نشان کرد: در حال حاضر نه تنها ساخت و سازهای موجود از فرهنگ خاصی پیروی نمی کند بلکه ایمنی این بناها نیز چندان قابل اطمینان نیست و با توجه به زلزله خیز بودن تهران انتظار می‌رود که طرح تفصیلی جدید شهر تهران از الگوهای ایمن تر که با فرهنگ معماری اسلامی نیز مطابقت داشته باشد‏ بهره ببرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تفصیلی جدید شهر تهران علاوه بر توجه به موضوعاتی مانند حمل و نقل، بلند مرتبه سازی، تغییر کاربری ها، احیا بافت های فرسوده گسترش فضاهای سبز، فرهنگی، ورزشی و ... باید به نکات دیگری نیز توجه کند، اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که نباید از نظر دور بماند توجه به حفظ بناهای تاریخی و باستانی است. اگر قرار است در طرح تفصیلی جدید تدابیری برای بافت های فرسوده اندیشیده شود یا معابر شهری توسعه پیدا کند، باید بیش از هر چیزی در حفظ آثار تاریخی کوشش کرد.

نماینده مردم اقلید در مجلس با بیان اینکه بسیاری از بافت های فرسوده به دلیل عدم توجه در حال از دست رفتن هستند، یادآور شد: این بافت های فرسوده تنها بناهای مسکونی نیستند بلکه تعدادی از آنها آثار تاریخی هستند که نتوانسته‌ایم از آنها استفاده اقتصادی مناسب داشته باشیم و در اثر همین بی‌توجهی در حال نابودی هستند.

وی معتقد است حل مشکل بافت های فرسوده تنها از سوی شهرداری امکان پذیر نیست. چرا که بخش زیادی از این بافت ها، بناهای تاریخی بوده که باید از سوی سازمان میراث فرهنگی احیا و بازسازی شوند. در حالی که این سازمان اقدام مؤثری تا کنون انجام نداده و شهرداری برای حل این مشکل تنها مانده است.

رحمانی با اشاره به معضل گسترش حریم تهران و به تبع آن افزایش مهاجرت پذیری، بیان کرد: اگرچه افزایش حریم تهران متوقف شده، اما معضل بیکاری عاملی بوده تا بسیاری از افراد ساکن در روستاها و دیگر شهرهای کشور به این نتیجه برسند، تنها شهری که می توان در آن کار پیدا کرد تهران است. اگر ما بتوانیم تا بخشی از امکانات پایتخت را به دیگر شهرها انتقال دهیم شاید بتوان از مهاجرت تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تهران باید برای مواجه با هر گونه مشکلی آماده باشد، اظهار کرد: طرح تفصیلی باید به قدری انعطاف داشته باشد که مواجه با هیچ مشکلی نتواند سد راه حرکت آن شود. در حقیقت انتظار بر این است کارشناسان طرح با دیدی وسیع احتمال بروز هر مشکلی را در نظر گرفته و برای آن راهکار عملیاتی ارائه کنند.

نماینده مردم اقلید در مجلس ، وزارت مسکن و شهرسازی را همراه همیشگی شهرداری در اجرای طرح تفصیلی جدید شهر تهران برشمرد و  عنوان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی باید پا به پای شهرداری در اجرای طرح تفصیلی حرکت کند و لحظه‌ای نظارت خود را کمرنگ نکند بلکه لحظه به لحظه باید نظارتش پررنگ‌تر شود.

رحمانی با بیان اینکه مجلس مسیر حرکت در چارچوب قوانین را برای طرح تفصیلی جدید شهر تهران مشخص می‌کند تا از این طریق فعالیت های اجرایی شهرداری به سهولت انجام پذیرد، خاطرنشان کرد: تا کنون در زمینه قوانین مسکن و شهرسازی با مشکلی رو به رو نبوده ایم و در برنامه پنجم توسعه نیز مسیر حرکت به روشنی مشخص شده است. با این وجود اگر در اجرای طرح تفصیلی جدید شهر تهران نیاز به تصویب قوانین جدید باشد مجلس حتما از آن حمایت خواهد کرد تا طرح تفصیلی بتواند به مسیر خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها