![خطر پرتوهای فرابنفش، آلاینده ازون و گرمای بیسابقه | چرا کمیته اضطرار تشکیل نمیشود؟](/files/fa/news/1403/5/5/1236632_213.jpg)
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
حسن اکبری لایق - مجری طرح در گفتگو با مهر با اشاره به جزئیات این هواپیما اظهار داشت: این هواپیما 1.5 متر طول دارد و دو بال آن نیز 2 متر و فاصله آن از زمین قبل از پرواز بیش از ۴۰ سانتیمتر است.
وی با تاکید بر اینکه این هواپیما با استفاده از انرژی برق پرواز می کند، توضیح داد: این هواپیما در زمان برخاستن از باند فرودگاه با موتور بنزینی کار می کند و به محض بلند شدن از زمین، موتور بنزین سوز آن خاموش و موتور دیگری که مجهز به آلترناتور است روشن می شود.
اکبری لایق، آلترناتور را توربین های تامین کننده انرژی توصیف کرد و افزود: موتور دوم با استفاده از آلترناتورهای موجود در آن برق مورد نیاز برای پرواز این هواپیما را تولید می کند.
مجری طرح با تاکید بر اینکه این هواپیما با این سیستم می تواند به صورت نامحدود پرواز کند، خاطرنشان کرد: این هواپیما این قابلیت را دارد که پس از پرواز با برق تولیدی خود به وسیله توربین ها در مدت زمان نامحدود پرواز کند اما مدل آزمایشگاهی آن توانایی 2 ساعت پرواز را دارد.
وی با بیان اینکه از تست های این هواپیما نتایج خوبی به دست آمد، افزود: در حال حاضر نمونه آزمایشی این هواپیما برای تایید ارائه شده است که در صورت تایید نهایی نمونه مسافربری و باربری این پرنده تولید خواهد شد.
این پژوهشگر از ثبت این پروژه خبر داد و گفت: هزینه پایین، امنیت بالای هواپیما، زمان پرواز نا محدود، آلوده نکردن هوا و تولید برق توسط خود هواپیما از جمله مزایای این هواپیما است.
«اکبری لایق» افزود: کاربرد این نوع هواپیما در پروازهای شناسایی، بلند مدت با سرنشین و بدون سرنشین است.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
جواد فروغی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با جام جم آنلاین:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتوگو با جام جم آنلاین: