بلاتر: کاری به میزبانی جام جهانی 2022 قطر نداشته باشید

فیفا زیر آتش افشاگری رسانه‌های غربی

دست رد فیفا به سینه کشورهای اروپای غربی (هلند، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، ایتالیا، انگلیس و آلمان) و آمریکا و اعطای میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 به روسیه و قطر، چنان خشم رسانه‌های غربی را برانگیخت که افشاگری تکان‌دهنده آنها مبنی بر وجود فساد مالی گسترده در یکی از بانفوذترین مراجع بین‌المللی، حدود 5 ماه است خواب را بر سپ بلاتر، رئیس فیفا و همکارانش آشفته کرده است.
کد خبر: ۴۰۷۲۴۲

سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال که گمان می‌کرد با تبرئه شدنش از سوی کمیته اخلاقی فیفا و همین طور تعلیق محمد بن همام، رئیس AFC و جک وارنر، رئیس کنفدراسیون فوتبال منطقه کونکاکاف، قدری از فشار سر سام‌آور رسانه‌ها بکاهد، در کنفرانس خبری دیروز خود فهمید داستان خیلی جدی‌تر از این حرف‌هاست، طوری که او ناگزیر شد به صورت گزینشی به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد و همین موضوع خشم دوچندان خبرنگاران را برانگیخت.

نشریه دیلی میرر انگلیس درباره این کنفرانس خبری چنین نوشت: این کنفرانس تحت تاثیر برخورد گزینشی بلاتر با رسانه‌ها و شایعه کناره‌گیری بن‌همام از نامزدی فیفا پس از تماس تلفنی با امیر قطر قرار داشت. امیر قطر با خشم و فریاد بر سر بن‌همام از او خواسته کناره‌گیری کند و نگذارد بلاتر تحت فشار جامعه خبری میزبانی جام جهانی 2022 را از قطر بگیرد. از طرفی قدرت مالی فوق تصور قطری‌ها باعث شده تا خبرنگاران اروپایی عملا اراده امیر قطر را تصمیم‌گیرنده اصلی در انتخابات امروز ریاست فیفا بدانند نه رای اعضای فیفا!

با این حال بلاتر روز گذشته در میان سخنان جنجالی خود و در حالی که از اظهار نظر درباره محمد بن همام خودداری کرد، درباره میزبانی قطر، گفت: «کاری با میزبانی قطر نداشته باشید، مساله مهم فساد مالی بود که به ما وارد می‌شد و خوشبختانه از این اتهام تبرئه شدیم.»

رئیس فیفا که از پاسخ دادن به سوال رویترز، ZDF، بی.بی.سی و تایمز، حول اظهارات تند و جنجالی جک وارنر، خودداری و منکر هر گونه بحران در فیفا شد، تصریح کرد: اعضای فیفا مشکلات داخلی خود را حل می‌کنند و بحرانی وجود ندارد تا شما خبرنگاران از آن بهره‌برداری کنید، با خبرنگارانی که قصد جوسازی و تخریب فضای آرام فیفا را دارند بشدت برخورد می‌شود.

در این رابطه محمد بن همام قطری که به جرم رشوه‌دادن از سوی فیفا مجرم شناخته شده است با صدور بیانیه‌‌ای، پرداخت هرگونه رشوه به کشورهای حوزه دریای کارائیب برای خرید رای آنها را قویا تکذیب کرد و این مساله را سناریویی از پیش طراحی شده خواند.

امروز در شرایطی انتخابات ریاست فیفا برگزار می‌شود که سپ بلاتر تنها کاندیدای احراز دوباره این سمت است و قدرت رسانه‌ها هنوز نتوانسته است بلاتر را به زیر کشیده یا دست‌کم میزبانی را از قطری‌ها بگیرد. دیروز ژروم والکه، دبیرکل فیفا در این باره گفت: بار دیگر تکرار می‌کنم که کمیته اخلاقی فیفا تحقیقی را در راستای صحت و سقم میزبانی 2022 قطری‌ها شروع نکرده است و آنچه گفته می‌شود در حد ظن و گمان است.کمیته ساماندهی میزبانی جام جهانی 2022 قطر نیز با صدور بیانیه‌ای هر گونه رشوه دادن برای گرفتن میزبانی جام جهانی را رد کرد.

به هر حال به نظر می‌رسد بحران فیفا همچنان ادامه داشته باشد، چرا که دیروز دو اسپانسر پرقدرت این فدراسیون هم وارد بازی شده و فیفا را به خاطر این وضعیت بحرانی تهدید کردند و خبرگزاری آلمانی د. پ. آ. هم 11 عضو ارشد فیفا را به فساد مالی متهم ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها