در شصت و سومین سالگرد نکبت - سالروز اعلام موجودیت اسرائیل - شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی با نقض مکرر قطعنامه‌های سازمان ملل متحد همچنان به حقوق مشروع ملت فلسطین بی‌توجهی کرده و تلاش خود را برای اثبات موجودیت موهومش مضاعف ساخته است. این درحالی است که با اوجگیری خیزش‌های انقلابی در کشورهای عربی، خون تازه‌ای در کالبد قیام ملت فلسطین دمیده شده و می‌رود تا انتفاضه جدیدی پی‌ریزی شود.
کد خبر: ۴۰۳۱۰۵

طی روزهای گذشته از یک طرف امضای سند آشتی ملی بین 2 گروه فتح و حماس که گام بلندی در جهت وحدت و یکپارچگی صفوف فلسطینی‌ها بود و از طرف دیگر اعلام دولت جدید مصر که در یک اقدام تحسین‌برانگیز گفت تصمیم دارد مرزهای رفح را روی فلسطینی‌ها بازگشایی کند، امیدهای تازه‌ای را بین فلسطینی‌ها برانگیخته است. در همین حال به گزارش منابع خبری، روز جمعه گذشته پایتخت چند کشور عربی و غیر عربی، شاهد برگزاری تظاهرات باشکوه مردم در حمایت از آرمان فلسطین بود و انتظار می‌رود در روزهای آینده این روند، شتاب بیشتری به خود بگیرد.

به گزارش ایسنا، صدها نفر از مردم مصر، اردن، لبنان و فلسطین با برگزاری تظاهرات و محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، سالروز نکبت را گرامی داشتند. آنان همچنین برحق بازگشت فلسطینی‌های آواره به سرزمین اصلی‌شان تاکید کردند.

صدها نفر از ساکنان شهر نعلین فلسطین در نزدیکی دیوار حائل با اقامه نماز جمعه و در دست داشتن پرچم‌های فلسطین، اشغالگری رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. همچنین هزاران نفر از اعضا و هواداران جنبش حماس با برگزاری راهپیمایی در شهرهای کرانه باختری، خواهان وحدت ملی و آزادی بازداشت شدگان فلسطینی شدند.

این در حالی است که تظاهرات‌کنندگان مصری نیز روز جمعه در تجمعی در میدان التحریر تحت عنوان «جمعه وحدت ملی و امنیت شهروندان» خواهان مقاومت ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و از بین رفتن این رژیم شدند. تجمع‌کنندگان در میدان التحریر و سفارت رژیم صهیونیستی در مصر خواهان اخراج فوری سفیر این رژیم از کشورشان شدند. صدها نفر از مردم اردن نیز بدون توجه به حضور نیروهای امنیتی و سردادن شعارهایی در خصوص وحدت میان ملت اردن و فلسطین، خواهان لغو توافق‌نامه صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی ـ که سال 1994 به امضا رسید ـ شدند. همچنین در لبنان صدها نفر از فلسطینی‌های مقیم این کشور با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی، از جامعه بین‌المللی خواستند تا مانع اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین شوند. جمعی از اعضای انجمن آزادی و همبستگی با کشتی مرمره آبی در ترکیه نیز با برپایی تظاهرات، نسبت به حضور نماینده رژیم صهیونیستی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی کشورهای توسعه نیافته اعتراض کردند.

این اعتراضات خشم مقامات صهیونیستی را درپی داشت. به گزارش فارس، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به برگزاری راهپیمایی‌های میلیونی در سالروز فاجعه اشغال فلسطین ابراز نگرانی کرده و دستوراتی برای اتخاذ تدابیر شدید امنیتی به منظور مقابله با آن صادر کرد. برخی منابع خبری می‌گویند فلسطینیان خود را برای برگزاری یک تظاهرات دیگر تحت عنوان «بازگشت» در داخل و خارج از فلسطین آماده می‌کنند. / خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها