به نظر می‌رسد باورهای مختلف از تفاوت‌های زیست‌شناختی مغزی افراد حکایت دارد

آیا مغز افراد، مسوول تعیین گرایش سیاسی آنهاست؟

انسان‌ها معمولا گرایش‌های سیاسی خاصی دارند و هر دسته از افراد باورها و نگرش‌های سیاسی مخصوص به خود دارند و گاهی ممکن است این باورها در 2 نفر کاملا با هم تضاد داشته باشد.
کد خبر: ۳۹۸۰۱۰

بتازگی محققان در مطالعاتی تازه دریافته‌اند در افرادی که گرایش‌های سیاسی متفاوت است، ساختارهای مغزی نیز متفاوت است. در این آزمایش که در انگلستان صورت گرفته، مشخص شده است در آن دسته از افرادی که خود را لیبرال می‌نامند، بخش کمربندی غشا (کورتکس)‌ جلوی مغز بزرگ‌تر و وسیع‌تر است و برعکس آن عده که گرایش‌های محافظه‌کارانه دارند، در مغزشان بخش آمیگدال‌ها بزرگ‌تر و وسیع‌تر است.

براساس این یافته‌ها و با توجه به عملکردهای این مناطق در مغز و با توجه به تفاوت‌های ساختاری در مغز این دو دسته از افراد، قابلیت‌ها و توانایی‌های مغزی در این دو گروه با هم فرق دارد؛ به طوری که مغز لیبرال‌ها توانایی بیشتری در حل منازعات و برخوردهای اطلاعاتی دارند و به خوبی از پس این نزاع‌ها برمی‌آیند.

در مقابل افراد محافظه‌کار توانایی بیشتری برای تشخیص تهدیدها و درک خطرات دارند. براساس این تحقیقات همان‌گونه که ساختارهای متفاوت مغزی با گرایش‌های سیاسی مرتبط است، عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی می‌توان براساس نوع شکل‌گیری ساختارهای مغز از این پس گرایش‌های سیاسی افراد را تعیین کرد.

این مطالعات نشان می‌دهد که بخش کمربندی بزرگ‌تر کورتکس مغز درواقع پاسخی است برای کنار آمدن با منازعات اطلاعاتی زیاد میان لیبرال‌ها و این بخش بزرگ‌تر در مغز آنها، در حقیقت نوعی سازگاری زیستی است.

همان‌طور که گفته شد، در مقابل محافظه‌کاران با آمیگدال‌های بزرگ در مغز توانایی بیشتری در درک تهدیدها و خطرات و پیشگیری از آنها دارند، لذا این افراد همواره با نوعی نگرانی و عدم اطمینان به سر می‌برند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که باورها و نگرش‌های آدمی به مرور زمان سبب تغییر ساختارهای مغزی می‌شود و زمانی که مغز تحت تاثیر این باورها و نگرش‌ها دچار تغییرات ساختاری و زیستی می‌شود، به نوعی در چهره و رفتارهای فرد اثرگذار است.

محققان می‌گویند این مطالعه روشن می‌کند باورها و تجربیاتی که فرد در زندگی کسب می‌کند، باعث شکل‌دهی ساختارهای مغزی افراد می‌شود و درواقع شخصیت و گرایش‌های هر فرد را تا حدودی می‌توان از روی ساختمان مغز او مشخص کرد.

محققان امیدوارند براساس این مطالعات بتوانند تفاوت‌های ساختاری دیگر را در مغز افراد با گرایش‌های سیاسی دیگر تعیین کنند و شاید بتوانند با این یافته‌ها توضیح دهند که چرا برخی از افراد هیچ گرایش سیاسی خاصی ندارند. در ادامه پژوهشگران امیدوارند با بررسی‌های بیشتر در این زمینه بتوانند بهتر به تفاوت این ساختارها و چگونگی شکل‌گیری گرایش‌ها و باورهای سیاسی و غیرسیاسی افراد با توجه به تفاوت‌های ساختاری در مغز پی ببرند.

science daily
مترجم: آزاده سیدمیرزایی جهقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها