کد خبر: ۳۹۷۱۴۰

درواقع‎‎ اندازه مناسب‎‎ کفش‎ موجب سلامت‎ پا می‎‌شود، پس هنگام‎ خرید کفش‎ فقط به‎‎ مد توجه نکنید. چرا که استفاده مداوم‎ از کفش‎ نامناسب بتدریج‎ قوس‎ کف‎ پا را از بین‎ می‎‌برد و مـوجب‎ سفت‎ شدن‎ پاها می‎‌شود.

به بزرگ‌ترها و خصوصا سالمندان نیز توجه کنید که با افزایش‎ سن‎‎، پاها پهن‌تر و درازتر شده‎ و از ضخامت‎‎ بافت‌های‎ کف‎ پا نیز کاسته‎ می‎‌شود که این مساله استفاده از کفش مناسب برای سالمندان را ضروری می‌کند.

در انتخاب کفش دقت کنید اگر طول کفش‎ کافی‎‎ نباشد، شکل‎ پا عوض‎ می‎‌شود و ممکن‎ است‎ اعصاب‎ پا تحت‎ فشار قرار گیرد و درآن‎ میخچه‎ یا سایر ضایعات‎ پوستی‎ ایجاد شود. همیشه‎ باید جلوی‎ کفش‎ حدود یک‎ سانتی‌متر از انتهای‎ آخرین‎ انگشت‎ خالی‎ باشد و انگشتان‎‎ پا را بتوان در کفش‎ کمی‎‌ حرکت‎ داد.

کفش نامناسب با ایجاد فشار به پا می‌تواند باعث تغییر شکل پا و همچنین ایجاد پینه و تاول شود. علاوه بر این کفش نامناسب باعث ایجاد اختلالات مکانیکی می‌شود که در تعادل کلی بدن اثر می‌گذارد و حتی ممکن است به وضعیت نامناسب عضلات و مفاصل منتهی ‌شوند.

لازم است بدانید که یک کفش مناسب برای پاها باید انعطاف‌پذیر باشد، زیرا انتخاب کفش نامناسب عواقب بسیاری از جمله درد زانو، فشار به مفاصل و ستون فقرات دارد که در نتیجه منجر به تخریب سطح مفاصل اندام تحتانی (لگن، ران، زانو، ساق، مچ، کف پا و انگشتان) می‌شود. ایجاد آرتروز نیز از شایع‌ترین بیمارهای انتخاب نادرست کفش محسوب می‌شود، زیرا استفاده از کفش نامناسب به مرور زمان باعث تخریب مفاصل زانو و کمر می‌شود.

دمپایی لاانگشتی

نتایج یک تحقیق جدید نشان داده که پوشیدن دمپایی‌های لاانگشتی که بویژه در بین دختران نوجوان در فصل تابستان متداول است برای پاها و زانوها خطرناک و مضر است. بر اساس یافته‌های پژوهشگران استفاده از دمپایی‌های لاانگشتی که بسیار رایج شده، انتخاب مناسب و هوشمندانه‌ای نیست.

به پا کردن این دمپایی‌ها در واقع باعث تغییر در نحوه حرکات عادی و طبیعی فرد شده و در نهایت به پاها و زانو آسیب می‌رسانند. در این تحقیق که روی 39 دختر و پسر دانشجو انجام گرفت از آنها خواسته شد که هنگام راه رفتن دمپایی‌ لاانگشتی یا کفش ورزشی به پا کنند.

به گزارش ایسنا، نتایج مطالعات نشان داده کسانی که دمپایی لاانگشتی به پا داشتند هنگام راه رفتن گام‌های کوتاه‌تری بر می‌دارند و پاشنه‌های پای خود را با نیروی عمومی‌ کمتر به زمین می‌زنند.به این دلیل به افرادی که مایل به پوشیدن این دمپایی‌‌ها هستند، توصیه می‌شود که از آنها فقط برای مدت زمانی کوتاهی استفاده کنند. بعلاوه استفاده طولانی‌مدت از این دمپایی‌ها می‌تواند باعث بروز درد در ناحیه پا، کمر یا حتی آسیب رسیدن به لگن شود.

پاشنه بلندها

یکی از نکات بسیار مهمی‌ که باید افراد در انتخاب کفش مناسب رعایت کنند، دارا بودن انعطاف‌پذیری کف کفش‌هاست، زیرا یک کفش مناسب باید قوس طولی مناسب داشته باشد که این امر بخصوص در افرادی که کف پای صاف دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

قوسی بودن طول کفش در زمان ایستادن افراد باعث عدم ایجاد فشار بیشتر از حد به مفاصل کف پا و عضلات می‌شود و در نتیجه از درد و خستگی عضلات و زانوی افراد جلوگیری می‌کند.

به نوشته فارس، نکته دیگری که باید افراد در انتخاب کفش مناسب رعایت کنند عدم انتخاب کفش‌ها با نوک باریک است، زیرا اگر کفش باریک باشد و عرض کمی‌ داشته باشد، باعث انحراف انگشت شست و همچنین برآمدگی مفاصل بین انگشتی می‌شود.استفاده از کفش‌های پنجه باریک و پاشنه بلند که در بین زنان شایع است نیز باعث فشار به مفاصل جلوی پا و دردهای سر استخوان پا می‌شود بنابراین کفش‌های بدون پاشنه نیز توصیه نمی‌شود، زیرا به طور متوسط پاشنه کفش افراد باید ارتفاع 5‌/‌2 سانتی متر داشته باشند.

پشت پاشنه کفش مناسب باید از جنس محکم و بادوام باشد تا از چرخش پاشنه جلوگیری شود از این رو باید رویه و کف کفش‌ها نیز انعطاف‌پذیر باشد تا هنگام راه رفتن و انگشتان بخوبی اجازه خم شدن داشته باشند.

و اما کفش خوب

کفش‌های چرمی مناسب‌ترین جنس کفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از کفش برقرار می‌شود. اما کفش‌هایی که جنس آنها صددرصد پلاستیک است، باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری از جریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاری‌های پوستی فراهم  می‌شود.

دکتر فرزانه ترکان، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌گوید: کفش راحت، کفشی است که دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در کفش احساس راحتی کند. معمولا نباید کفه کفش سفت باشد و فشار را فقط به یک نقطه منتقل کند.

به گفته او، توزیع یکسان وزن بدن به جلو و عقب پا بهترین شکل کفش است، البته کفش‌های پاشنه بلند باعث انتقال بیشتر وزن به جلوی پا ‌شده و توصیه می‌شود که به مدت طولانی در طول روز استفاده نشود.

دکتر ترکان با اشاره به استفاده از کفش‌های لژدار که ارتفاع کفه کفش از قسمت پاشنه تا پنجه پا ادامه دارد و اختلاف آن یک تا 2 سانتی‌متر نیست، می‌گوید: معمولا نوک باریک و پاشنه بلند کفش‌ باعث انتقال وزن بدن به جلوی پا و تغییر شکل درانگشتان و بیرون‌زدگی استخوان پا به خارج می شود.

تداوم در استفاده از این کفش‌ها باعث جمع شدن استخوان پا شده و به طرف مخالف کشیده می‌شود. این ناهنجاری‌ها معمولا دردهای ناراحت‌کننده‌ای را در افراد ایجاد ‌می‌کند که تغییر شکل استخوان پا برگشت‌ناپذیر است و در نتیجه فرد مجبور به پوشیدن کفش سفارشی می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این‌که بر خلاف تصور مردم بخصوص زنان که صندل و دمپایی را راحت‌ترین کفش می‌دانند، کفش‌ مناسب کفشی است که پا را کاملا در برگیرد، توصیه می‌کند: در مجموع تنها درصد بسیار کمی از کفش‌ها استاندارد هستند و معمولا از نظر جنس، مدل، قرارگیری پاشنه و نحوه توزیع وزن مناسب نیستند، اما متاسفانه بیشتر مردم از کفش‌های روتین استفاده می‌کنند.

ترکان با بیان این که نباید کفش را بدون جوراب پوشید، می‌گوید: جوراب‌ها باید نخی باشد، چون باعث تسریع در انتقال هوا می‌شود. همچنین نباید پا به مدت طولانی در کفش قرار گیرد حتی کفش‌هایی که خیلی راحت هستند.

به گفته او مردم بیشتر از آن که به زیبایی کفش توجه کنند، باید به راحتی کفش اهمیت دهند.

مریم روزبهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها