مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تعیین تکلیف ثبت 18 اثر ملموس،‌ ناملموس (معنوی) و طبیعی ایران در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۹۴۸۳۷

'آتوسا مومنی' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: پرونده این آثار طبق روال ثبت جهانی آثار تاریخی دو سال گذشته به یونسکو ارسال شده و کارشناسان و ارزیابان این سازمان طی این مدت در چند مرحله برای ارزیابی شرایط ثبت این آثار به ایران آمده و نظرات خود را اعلام کرده اند.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث معنوی هر کشور می تواند 2 پرونده هر سال به یونسکو اعلام کند، گفت: یونسکو اعلام کرده است که امسال در حوزه میراث معنوی 163 پرونده از سراسر دنیا به این سازمان ارسال شده است.
مومنی ادامه داد: با این حال یونسکو اعلام کرده است که کشورها می توانند علاوه بر 2 پرونده اصلی، پرونده های دیگری نیز معرفی کنند تا در صورت امکان به آنها رسیدگی شود.

آثار ملموس (معنوی) معرفی شده به یونسکو

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: 'ازدواج اقوام ایرانی'،‌ 'روش فنی دوخت لباس اقوام ایرانی'، 'موسیقی اقوام ایرانی' و 'روش سنتی پخت نان در ایران' در قالب آثار معنوی برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی شده اند.

 آثار ملموس (معنوی) در خطر معرفی شده به یونسکو

مومنی ادامه داد: 'روش فنی بافت پارچه های زربفت'، 'روش فنی بافت پارچه های مخمل'، 'دانش دریانوردی در خلیج فارس' و 'هنرهای اجرایی' مانند پرده خوانی و نقالی در قالب آثار معنوی درخطر به یونسکو معرفی شده اند.

 آثار طبیعی معرفی شده به یونسکو

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: پرونده 'جنگل های حرا' یا 'جنگل های مانگرو' در قالب میراث طبیعی به یونسکو ارسال شده است.

مومنی توضیح داد: پس از ارسال این پرونده، ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت جهانی جنگل های حرا به ایران آمدند و مواردی را برای مهیا شدن شرایط ثبت این اثر طبیعی، درخواست کردند که همگی آنها هم اکنون اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ارزیابان یونسکو پس از اجرا شدن درخواست های آنها بار دیگر به ایران آمدند و شرایط را بررسی کردند،‌ افزود: با این حال هنوز نظرات آنها به دفتر ثبت آثار تاریخی ایران ارایه نشده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی همچنین در مورد پرونده ثبت جهانی 'جنگل های هیرکانی' گفت: این پرونده بصورت مشترک با کشور آذربایجان تهیه شده است ولی از آنجایی که آذربایجان مصر است اول نام خودش در این پرونده درج شود، همچنان مسکوت مانده است.

مومنی افزود: وسعت جنگل های هیرکانی که در ایران قرار دارد 20 برابر وسعت آن در کشور آذربایجان است و تقاضای این کشور برای ثبت نام خود در ابتدای این پرونده از سوی ایران قابل قبول نیست.

 آثار ملموس معرفی شده به یونسکو

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: پرونده باغات ایرانی شامل 9 باغ تاریخی ایران برای ثبت به یونسکو معرفی شده اند.

مومنی اظهار داشت: پرونده 'باغ شازده' در کرمان، 'باغ چهلستون' در اصفهان،‌' باغ دولت آباد' در یزد، 'باغ فین' در کاشان،‌ 'باغ باستانی پاسارگاد' در فارس،‌ 'باغ ارم' در فارس،‌ 'باغ عباس آباد' در مازندران،‌ 'باغ پهلوان پور' در مهریز یزد و 'باغ اکبری' در بیرجند در قالب میراث ملموس به یونسکو ارسال شده است.

به گفته وی، پرونده های ارسالی میراث ملموس ازسوی کشورهای مختلف، تیرماه سال جاری در نخستین اجلاس بین المللی ثبت در شهر پاریس فرانسه بررسی و برای ثبت جهانی تعیین تکلیف نهایی می شوند.

مومنی افزود: دومین اجلاس یونسکو برای بررسی پرونده های میراث ناملموس نیز در نیمه دوم سال جاری در کشور اندونزی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها