«باشگاه تعطیلات» عنوان برنامه‌ای است از گروه جوان و جامعه شبکه جوان که هر پنجشنبه روی آنتن می‌رود. این برنامه که در حقیقت یک جنگ است، تلاش می‌کند تا با موضوعات متنوع، لحظاتی شاد و بانشاط را برای مخاطبان این شبکه مهیا سازد و آگاهی شنوندگان را نیز بالا ببرد.
کد خبر: ۳۸۸۲۹۵

برنامه‌ای پر از موسیقی و ترانه

در استودیوی رادیو جوان شاهین شرافتی (مجری برنامه) در کنار امیر اصانلو(سردبیر) در گوشه‌ای نشسته‌اند و بخش‌های مختلف برنامه را مرور می‌کنند. چند دقیقه‌ای تا شروع برنامه باقی است. طیبه شیخ‌زاده(تهیه‌کننده) کیف قطور CDهایش را در کنار میز صدا پهن می‌کند و با وسواس CDها را از جلد پلاستیکی جدا می‌کند و روی هم می‌چیند.

باشگاه تعطیلات از جمله برنامه‌هایی است که موسیقی رکن اساسی آن است، گرچه بخش اعظمی از آن برنامه به گفت‌وگو و پخش آیتم‌های متنوع تولیدی اختصاص دارد اما ترانه‌ها و افکت‌های تلفیقی جای خود را در خلال برنامه بخوبی حفظ کرده‌اند.

شاهین شرافتی درحالی که متن‌های برنامه و چند مجله در دست دارد به رسم ادب از تهیه‌کننده اجازه گرفته و وارد استودیو می‌شود.

«این آخر هفته باهمیم باز

با تو می‌رسم به شوق پرواز

احساس قشنگی باتو دارم

هرگز تورو تنها نمی‌ذارم...»

تیتراژ آغازین برنامه که پخش می‌شود، شرافتی با هیجان عنوان برنامه را اعلام می‌کند... امیر اصانلو با شنیدن نام برنامه به وجد می‌آید و رو به همکارانش می‌گوید: «اصلا یادم رفت که سه‌شب است نخوابیدم و سرتدوین بودم.» او تقریبا یک لحظه هم روی پا بند نمی‌شود و مدام طول اتاق رژی را قدم می‌زند و هرگاه چیزی به ذهنش می‌رسد به شرافتی گوشزد می‌کند.

شاهین شرافتی با علامت سرخود را با صدابردار (سارا تهرانی) هماهنگ می‌کند تا پس از روشن شدن چراغ سبز استودیو کلامش را از سر گیرد.

«سلام به جوونای قدیم... جوونای کلاسیک ... جوونای مدرن ... جوونای پست مدرن» ادامه می‌دهد: «از موسیقی تا سیمرغ، از سیمرغ تا سفر... 40 جایی که قبل از مرگ باید دید... از جامعه‌شناسی تا تلفن همراه...» و بخش‌های متنوع برنامه را معرفی می‌کند. تلفن‌های برنامه‌ اعلام می‌شود.

همراه با ترانه‌های نوستالژیک

سمیه یوسفی و جعفر ادریسی‌ از راه می‌رسند. زن و شوهری که دور دنیا را با دوچرخه سفر کرده‌اند و به چهره‌هایی آشنا در رادیو و تلویزیون بدل شده‌اند. هر دو کاپشن قرمز و کلاه ایمنی سفید در دست دارند و امروز خود را با موتورسیکلتشان به برنامه رسانده‌اند. این دو نفر به عنوان کارشناس در بخش «40 جایی که قبل از مرگ باید دید...» حضور دارند، توضیحاتی درباره نقاط دیدنی ایران می‌دهند. به گفته سردبیر برنامه، این بخش گفت‌وگو محور قرار است تا 40 هفته ادامه پیدا کند و پس از گذشت 3 برنامه، مورد استقبال شنونده‌های «باشگاه تعطیلات» قرار گرفته است.

امیر اصانلو می‌گوید: «هرهفته در کنار این بخش، پرونده‌ای در برنامه باز می‌شود که به یکی از معضلات جامعه می‌پردازد... امروز این بخش را به تلفن همراه اختصاص داده‌ایم و درخصوص استفاده صحیح از SMS، مشکلات مرتبط با این فناوری و نیز معضلاتی که درخصوص بهره‌گیری نادرست از تلفن همراه وجود دارد.

سردبیر باشگاه تعطیلات ادامه می‌دهد: «موسیقی نیز از دیگر موضوعاتی است که هر هفته مورد توجه قرار می‌گیرد. به این صورت که قطعات ارزشمند موسیقی ایرانی و همچنین آلبوم‌های جدید را معرفی کرده و بخش‌هایی از آن را پخش می‌کنیم. تا به حال آثاری چون یاردبستانی من، مرغ سحر، ای‌ایران، از خون جوانان وطن و... را بررسی کرده‌ایم و امروز نیز با توجه به قرار گیری در هفته وحدت، ترانه معروف را والا پیامدار (باصدای فرهاد مهراد) پخش خواهیم کرد.»

چهل جایی که قبل از مرگ باید دید

با پایان یافتن بخش مربوط به سفرنامه فرصتی پیش می‌آید تا با سمیه یوسفی و همسرش جعفر ادریسی همکلام شویم. این دو پیش از این نیز در رادیو. ورزش برنامه‌ای را با عنوان «دور دنیا» اجرا کرده‌اند و با حس و حال یک برنامه زنده رادیویی به خوبی آشنا هستند. سمیه یوسفی در این خصوص می‌گوید: «حضور در رادیو به مراتب سخت‌تر از تلویزیون است چرا که در رادیو با افرادی سروکار داریم که صدایشان بسیار خوب است ولی در عین حال در رادیو راحت‌تر هستیم چرا که سعی می‌کنیم روی آنتن خودمان باشیم یکدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنیم و این صمیمت باعث می‌شود تا کلاممان از هیجان لازم برخوردار باشد.» جعفر ادریسی نیز معتقد است: «اکثر مخاطبان رادیو جوان، جوانانی همسن و سال خودمان هستند، درک متقابل بهتری نسبت به برنامه‌های دیگر در این برنامه داریم و شنونده با ما همراه می‌شود.» ادریسی ادامه می‌دهد: «ما هر هفته، سه، چهار روز را در سفر هستیم و هر هفته جایی جدید را می‌بینیم همراه با تجربه‌ای جدید و فکر می‌کنم شنیدن اتفاقاتی که برای ما می‌افتد برای مخاطبان جوان خالی از لطف نباشد. ضمن این که برای علاقه‌مندانی که می‌خواهند به جای جای ایران سفر کنند کتاب معرفی می‌کنیم و تجربه خودمان را در برخورد با طبیعت با آنها در میان می‌گذاریم.»

جعفر ادریسی و سمیه یوسفی قرار است روز هشتم اسفند از CD مستند سفرهایشان رونمایی کنند و از علاقه‌مندان به سفر و طبیعت نیز دعوت می‌کنند تا در تالار بتهوون خانه هنرمندان حضور داشته باشند.

مجری باید کنجکاو باشد

ارتباط تلفنی با مانی رهنما از دیگر بخش‌های برنامه است. وی که بتازگی جدیدترین اثرش را روانه بازار موسیقی کرده، درخصوص آلبومش و همچنین قطعاتی چون «بوی عیدی...» و «والا پیامدار...» که از ساخته‌های مرحوم فرهاد مهراد است) با شاهین شرافتی گفت‌وگو می‌کند... در پایان نیز، سالگرد تولد رادیو جوان (چهارم اسفند) را به شنونده‌ها و برنامه‌سازان این شبکه تبریک می‌گوید.

شاهین شرافتی درباره اجرای بخش‌های مختلف برنامه می‌گوید:«برای اجرای برنامه معمولا درخصوص موضوع هر بخش فکر می‌کنم؛ مثلا اگر موضوع گفت‌وگو سفر باشد، به موضوعاتی که ممکن است برای شنونده‌ها جذاب باشد فکر می‌کنم و یا این که مخاطبانی که می‌‌خواهند به سفر بروند، چه سوالاتی در ذهنشان شکل می‌گیرد.

شرافتی کنجکاوی را مهم‌ترین علت جذابیت یک گفت‌وگوی جذاب می‌داند و اضافه می‌کند: «من به عنوان مجری ابتدا می‌بایست نسبت به مقوله ای که در برنامه طرح می‌شود، علاقه‌مند باشم و موسیقی و سفر از جمله موضوعاتی هستند که من به عنوان یک جوان مثل بسیاری از همسالانم به آن علاقه‌مندم. از طرفی درخصوص مباحث مختلف فکر می‌کنم و کنجکاوی به خرج می‌دهم و سعی می‌کنم آنچه را که در دیگر برنامه‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان سوالاتم پررنگ جلوه دهم.»

اجرای باشگاه تعطیلات با توجه به تنوع موضوعی این برنامه، تا حدودی به اجراهای تالیفی رادیو نزدیک است، ضمن این که به گفته شرافتی این برنامه متن محور نیست و مجری در لحظه به اجرای بخش‌های مختلف می‌پردازد. شاهین شرافتی معتقد است: «مجری مولف‌ها عموما در گروه‌های ادبی از جمله شبکه پیام رادیو یا کانال چهار سیما برنامه اجرا می‌کنند اما شاید بتوان اجرای باشگاه تعطیلات را هم به نوعی در این حوزه جای داد.»

او ادامه می‌دهد: «این برنامه با حوزه‌هایی که در دل خود جای داده است، برنامه‌های جنگ مانند است ولی در گونه‌ای جدی. من در رادیو جوان برنامه دیگری نیز بانام «توپ» اجرا می‌کنم که در حقیقت طنزی است ورزشی(!) و فکر می‌کنم محدود نبودن و اجراهای مختلف برای یک مجری تجربه مفیدی است. اما ضرری که برای مجری به دنبال دارد این است که فرد در رادیو فرصت حضور در برنامه‌های کاملا تخصصی را کمتر به دست می‌آورد.»

در باشگاه تعطیلات که هر روز هفته از ساعت 9 تا 45/10 دقیقه صبح روی آنتن می‌رود، حبیب خراسانی (تهیه‌کننده)، رضا مهدوی(کارشناس بخش موسیقی) و فرزاد محمدی (هماهنگی)، امیر اصانلو را در تهیه این برنامه همراهی می‌کنند.

آزاده خواجه نصیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها