عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، تشک‌های نرم را نامناسب‌ترین نوع تشک برای خوابیدن عنوان کرد زیرا به گفته وی، هنگام خوابیدن روی این نوع تشک‌ها در قسمت‌های میانی کمر قوس منفی ایجاد می‌شود. دکتر شهلا زاهدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: استراحت و قرار گرفتن در حالت خوابیده برای بهبود هر بیماری ضروری است؛ اما باید به این نکته توجه داشت که فرد در حالت درازکش باید احساس راحتی داشته باشد.
کد خبر: ۳۸۸۱۴۳

وی افزود: حالت خوابیدن از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند و فرد به هر صورت که احساس راحتی کند و احساس درد نداشته باشد می‌تواند بخوابد.

زاهد‌نژاد تصریح کرد: انتخاب تشک و بالش مناسب مساله مهمی است که هر فردی باید به آن توجه داشته باشد تا در ناحیه کمر و گردن با مشکل مواجه نشود. تشک‌هایی که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند در دسته‌بندی‌هایی با عنوان تشک‌های نرم، سفت و سخت و مستحکم قرار می‌گیرند.

این فیزیوتراپ گفت: خوابیدن روی تشک‌هایی با سطح‌ سفت و سخت بر قسمت‌هایی از بدن مانند ستون فقرات اثر منفی دارد؛ چرا که این نوع تشک‌ها قوس ستون فقرات را پر نمی‌کنند و به همین دلیل فرد در ناحیه کمر احساس خوبی نخواهد داشت.همچنین در صورت خوابیدن به پهلو نیز انحراف غیر طبیعی در ناحیه کمر ایجاد می‌شود که این حالت نیز آسیب‌رسان است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر،‌تشک‌های نرم نیز نامناسب‌ترین نوع تشک برای خوابیدن هستند، زیرا هنگام خوابیدن روی این نوع تشک‌ها در قسمت‌های میانی کمر قوس منفی ایجاد می‌شود که این حالت نیز آسیب‌‌رسان است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: تشک‌های مستحکم بهترین نوع تشک هستند؛ چرا که هنگام خوابیدن روی این نوع تشک‌ها قوس کمر و شرایط طبیعی و مناسب ستون فقرات حفظ می‌شود.

زاهد‌نژاد گفت: انتخاب بالش مناسب نیز در خواب راحت و مناسب بسیار تاثیرگذار است و به همین دلیل باید به نوع بالش توجه ویژه داشت. بالش‌های نرم با ضخامت حدود 10 سانتی‌متر بهترین نوع بالش است، زیرا هنگام استفاده از این نوع بالش‌ها، ناحیه گردن با ستون فقرات در یک امتداد قرار می‌گیرد. وی افزود: اما قرار دادن چند بالش روی هم هنگام خوابیدن کار درستی نیست و آسیب‌رسان است؛زیرا این حالت موجب افزایش فاصله سر با سطح زمین و ایجاد قوس نامناسب در ناحیه گردن می‌شود. در چنین شرایطی خوابیدن به پهلو نیز نامناسب خواهد بود و موجب آسیب گردنی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها