آیا می‌دانید ...

فضانوردی بدون لباس مخصوص

پوست بدن انسان مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار دارد و همین ضریب بالای مقاومت مانع از ترکیدن بدن انسان در چنین شرایطی می‌شود. تصور دیگری که ممکن است به ذهن خطور کند، این که شخصی با چنین شرایطی یعنی بدون لباس فضانوردی در فضا رها ‌شود، خیلی زود منجمد می‌شود. اما حقیقت چنین نیست. به بیان دیگر در چنین حالتی بدن سریعا منجمد نمی‌شود.
کد خبر: ۳۸۷۹۴۹

تنها راهی که موجب از دست رفتن حرارت بدن می‌شود یا از طریق پرتوهاست که این فرآیند درباره بدن انسان بسیار کند صورت می‌گیرد یا به واسطه تبخیر. بهتر است بدانید اگر در این وضعیت در فضا رها شدید، خواهید مرد و علت مرگتان نیز خفگی است. چرا که خون انسان همواره حاوی مقادیری اکسیژن است که در صورت نفس نکشیدن تا حدود 15 ثانیه مغز انسان را برای ادامه فعالیت‌های همیشگی زنده نگه می‌دارد. پس از اتمام این زمان فرآیند خاموشی بدن آغاز می‌شود. تنها در مدت 3 دقیقه مرگ مغزی روی می‌دهد. اما اگر در 30 ثانیه نخست از این وضعیت نجات پیدا کنید تنها اتفاقی که برایتان روی می‌دهد ظاهر شدن آثار کبودی در قسمت‌های مختلفی از پوست خواهد بود که بدون شک از مرگ ناشی از نبود اکسیژن به مراتب بهتر است!

نکته دیگر این‌که اگر شما را به زور و بدون لباس‌های فضانوردی در فضا رها کردند، تلاش نکنید تا قبل از قرار گرفتن در این محیط شش‌های خود را پر از اکسیژن کنید، به امید این‌که ثانیه‌های بیشتری برای یافتن راه نجات در اختیار داشته باشید چون در این صورت شش‌هایتان خیلی زود می‌ترکد. علت نیز کاملا روشن است. در فضا یعنی جایی که به اصطلاح خلأ نامیده می‌شود اثری از اکسیژن یا هر گاز دیگری نیست و به همین دلیل زمانی که با شش‌های پر از اکسیژن در این محیط قرار می‌گیرید، فشار ناشی از این گاز موجب باد شدن بیشتر شش‌ها و در ادامه ترکیدن آنها می‌شود. نکته مهم این است که اگر بدون لباس فضانوردی در فضا رها شدید، مرگ سرانجام حتمی‌تان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها